1

Tråd: 150mbit trådlöst bredband?

Tjena alla!
Såg på tv att Telenor gör reklam nu för 150mbit bredband. Nån som vet nått om detta eller är det en väldigt avlägsen framtid dom pratar om?

2 Senaste redigerad av hakanh (2009-04-17 09:36:03)

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

Jag skulle väl tro att man påbörjar utbyggnaden senare i år. Annars skulle man nog inte gå ut med detta än. Intressant utveckling i alla fall! Intressant också att man ska förbättra GSM-täckningen. Vad skall man ha GSM till när det finns voip? smile

3

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

Missat helt.

Såg nu http://www.telenor.se/allemansratten/

I framtiden även 1000mbit.

Kul att de ger tidsexempel på nerladdning, skillnad mellan 3G, 4G osv.

CD/DVD/Blu-ray

Undra vilken gräns de kommer ha då en BR skiva = 40GB

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av Alexander (2009-04-18 17:52:16)

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

150 Mbit/s är bruttohastigheten för de första LTE näten (jämför ex. vis 7.2 Mbit/s för första turbo 3G).
Telenor och Tele2 ska bygga detta nät gemensamt med start i slutet av 2009.

Operatörerna har betalat dyrt för att få använda frekvenser för LTE.
Tre har betalat nästan hälften då de bara har köpt hälften så mycket plats som de andra. Tre ligger därför bra till när det gäller priskonkurrenssituationen nu till en början.

Då LTE standarden inte är särskilt frekvenslåst kan tre i framtiden använda ett annat band bara de får tillstånd av PTS för det (kostar väl en slant). Exempelvis kan tre i så fall använda befintligt 3G band som de nu har dubbla av. Det är nog däremot inte aktuellt på många år.

Själva produktionskostnaden (komponentkostnaderna) till basstationerna (exklusive utveckling, bl.a. av nya algoritmer) blir nog inte mycket dyrare än dagens 3G stationer.
Tror knappast LTE nät blir aktuellt utanför storstäder på ett par år.
Har en känsla av att LTE behöver ännu fler master än 3G nät kräver för samma täckning (med hög hastighet).

LTE modemkretsar kommer troligtvis att finnas i slutet av året (Qualcom, kanske Infineon m.fl.). Sedan tar det väl minst ett halvår att utveckla/testa sådana modem). Oftast dröjer det lite mer än ett år innan det finns i volymer i konsumentledet enligt min erfarenhet. Även på basstationssidan kommer det sakteliga fram nya hyfsade effekttransistorer för LTE allt eftersom.
Sedan är det bara att köra och då antar jag kanske tre kommer med i bilden också (då utrustningen blivit billigare och produktionsvolymerna börjat öka för LTE komponenter).:)

Troligtvis blir det lite dyrare än dagens 3G lösningar till en början. Detta för att betala utvecklingskostnader, frekvensspektrumkostnader, ny administration/planering, nya master, hantering av barnsjukdomar, mm.

En fördel med LTE ska vara kortare svarstider.
IP telefoni borde då gå att köra problemfritt.

LTE kommer att använda multipla antenner så kallad MIMO teknik i både basstationer och terminaler (modem/telefoner), åtminstone på sikt.

Detta ger helt nya möjligheter men också möjligtvis nya problem att hantera.

5

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

Det som är intressant är ju förstås eventuella begränsningar. Jag kommer aldrig att ersätta mitt 2Mbit ADSL med ett 150Mbit som har en begränsning på datamängd.

6

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

Alexander skrev:

...
En fördel med LTE ska vara kortare svarstider.
IP telefoni borde då gå att köra problemfritt.

LTE kommer att använda multipla antenner så kallad MIMO teknik i både basstationer och terminaler (modem/telefoner), åtminstone på sikt...

bättre ping = jippy, det saknas nu, 3g är ganska kasst till annat än att surfa.

coolt,
en mobiltelefon med TRE antenner på toppen i ett Y [as garv]
då kan man anta att batteritiden sjunker till 1timme taltid då....
gsm=10timmar
3g = 5timmmar
lte = 1 timme.

med 150mbit och 5gbyte i trafik limit = 267 glada surfande sekunder till nästa månad [as garv]
dvs <5minuter

7 Senaste redigerad av PsyDonia (2009-04-20 13:23:02)

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

Niklas skrev:

Det som är intressant är ju förstås eventuella begränsningar. Jag kommer aldrig att ersätta mitt 2Mbit ADSL med ett 150Mbit som har en begränsning på datamängd.

Det är telenor som bygger.
hittils har dom ju ingen trafik mängd.
och jag tror inte dom kommer att ha det heller.
Då telenor äger Bredbandsbolaget.
Så jag antar att dom använder deras nät för trafik och peering.
Och meningen med 150mbit bredbandet är att detska ersätta fast bredband.
och då kan man inte ha trafikbegränsningar.
Sen ska man ju aldrig säga aldrig.
men jag tror inte dom sätter trafik begränsning.
sen ska inte detta börja användas förens om 4år då det tar ett tag att bygga.

8 Senaste redigerad av Niklas (2009-04-27 15:54:51)

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

PsyDonia, jag hoppas att vi slipper gräns.

Det blir svårt att skylla på att nätet egentligen inte var till för data utan samtal nu när det är ett renodlat datanät. wink

Det var väl någon eller några operatörer som har sagt att man kan ersätta det fasta med deras mobila? Det är ett skämt enligt mig. 5 - 10 gig kommer man ju upp i hur snabbt som helst. Undrar hur många som går på det. Folk tänker att de inte surfar så mycket. Typ "jag laddar ju inte ner program och spel" men kanske är det så att man besöker youtube eller liknande väldigt mycket.

Edit:
Man vågar ju inte riktigt säga upp sitt ADSL och byta till mobilt bredband och sen kommer det en gräns som inte finns idag. Vi har ju sett Tele2 ändra spelreglerna flera gånger under avtalets tid. Med eventuella startavgifter så kan det ju bli dyrt att byta tillbaka till ADSL igen. Jag kan tänka mig att ersätta mitt fasta ADSL 2Mbit med ett trådlöst men då ska det vara bättre svarstider och utan begränsning och förhoppningsvis kommer vi se det hos Telenor och 4G. Min telefonledningar är riktigt riktigt dåliga och jag har 7km till telestationen. Har dock full 3G-täckning förutom med 3. Med 3 så har jag nästan ingen täckning alls.

9

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

Finns det någon här som kan komma med lite bra fakta om hur nätet kommer se ut, mer tekniskt.

Hur många frekvenser har dom tillgång till?
Hur kommer en basstationkarta i t ex sthlms innerstad se ut?

Frågan är ju, hur mkt "rå" kapacitet kommer det finnas per yta?

Det snackas mkt om "omg loool 150mbittt omg kööp" i deras reklamer ungefär.

Men, så som med allt annat så lär ju 150mbit vara den maximala teoretiska kapaciteten för en användare?

Vad skulle hända om dom hundratusentals adsl/fiber/comhem kunderna i stockholms innerstad alla skulle slopa sina fasta linor och gå över till detta?
TOTAL katastrof antar jag.

Så det intressanta är ju att se hur många kunder på schtuureplan dom samtidigt kan erbjuda 150mbit till.

Min gissning är ungefär 0,5 då 150mbit antagligen är teoretiskt max och att man inte lär se mer än 75mbit eller så i verkligheten.
Sen skalar man det med antalet personer som samtidigt ska dela på skiten.

Nä fyfan, så trött på reklamen, sluta med allt crap och ge oss tekniska fakta istället...

10 Senaste redigerad av PsyDonia (2009-05-05 10:35:06)

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

Först dom har inte ens börjat bygga ännu.

Men tekniken är som så.
att 150mbit är teoretiskt för en person.
sen beror motagning in och vad för kapacitet dom byggt till stationen.
Men i innerstaden lär dom dra fiber fram till alla basstationer.
Så där lär inte flaskhalsen ligga.
Den flaskhalsen som kan bli är vad för kapacitet dom gör i stationen.
Men om dom är smarta så gör dom som man gör med fiber att man reserverar för 1gbps per station.
då dom säger i reklamen att detta ska ersätta fast bredband.
Så måste dom fixa bra i stationen.
Det är samma som nu att max t.ex. är 7.2 sen beror det på om stationen har fiber til sig eller om den kör radio till annan station, motagning hur många som är anslutna till samma station.
Punkterna är många vad för hastighet man får.
Dock är ju inte 150mb för hela stationen.
Det är per användare som max.


Men min gissning om dom inte vill slänga ett par miljarder i sjön.

fiber framdraget till dom.
Förberedda med 1gbps i stationen.
Då kommer det istort sätt bara bero på motagning.
och har du hyffsad mottagning.
Så lär det bli en runt 30-40mbit i snitt.
Men på natten med riktigt bra mottagning kan man säkert komma upp i en 100mbit/s.
Detta är min gissning om dom bygger rätt.
Men snålar dom på utgyggnaden så lär det blir mycket sämre siffror.
beroende på om dom tänkte bygga med lite symetrisk uppkoppling annars lär
hastigheten bli max 20-30mbit

11

Sv: 150mbit trådlöst bredband?

bassss skrev:

Nä fyfan, så trött på reklamen, sluta med allt crap och ge oss tekniska fakta istället...

jöpp, tror inte .sh på vad dom säger, dom har väll knappast någon bra täckning ens på landsbygden nu, tre har bara 3G, ej turbo utan för semester orter och E vägar nu ens... iaf enligt deras egna täckningskarta och den ter sig optimistisk som brukligt är...

en gigabit hoho, hur många mHz i bandbredd kräver 150mbit?
eller är det som med gamla modem att datan skall komprimeras innan den hamnar i etern?
för en webbsida är oftast bara tomt skräp som kan bli en bråkdel efter komprimering.

'gillar' att många operatörer höjt priserna nu efter teliaflorera ökat sina, konstigt hur saker plötsligen blir dyrare när en annan operatör höjer priset på en annan tjänst.

är som med bensin bolagen och ica, hur kan man sänka priser när det skulle blivit dyrare att köpa utanför vårat lilla land... då måste marginalen varit gigantisk innan eller?

varken telia eller tele2 verkar gå dåligt enligt deras rapporter för 2008.

somna om,
jag tror det tar +5år innan 150mbit blir användbart, och då kommer trafik gränserna krypande igen, någon börjar och sedan blir det 'follow the leader'.

dom försöker skapa en marknad, ta en titt på FON eller CLOUD är fungerande wifi nätverk som har bättre täckning än många anar... är lite si och så med hastigheten, men iaf oftast bättre än '3g'...

nää, byt till rena WIFI tjänster, men då kan man inte tjäna lika mycket lulor på extra tjänster och förstås på modem med bindningstider osv. där man nu kan låsa användare i upp till tre år hos vissa operatörer. = säker inkomst.

varför inte införa 'ala tele2 anda' 12månaders uppsägningstid, och 10års bindningstid och faktura avgift på 50kr samt du blir fakturerad varje vecka med 5 dagar betalningstid så ringer och surfar du gratis dom första 18månaderna... [as garv]
var jag taskig nu? wink hi hi