1

Tråd: Evinnerliga avbrott Net1 R90-modem

Är det någon som vet varför man måste slå av och därefter på modemet R90 ideligen för att (med alla dessa avbrott) kunna upprätthålla förbindelsen med internet. Problemet började i somras och har blivit värre och värre. Nu kan man behöva starta om var femte minut i värsta fall. Net1:s support pratar bara om att uppdatera mjukvaran i modemet. Det har jag gjort men det hjälper inte alls! Jag har tjatat mig till ett nytt modem från Net1, men problemet kvarstår och supporten har ingen förklaring... Har någon nån uppfattning om vad detta irriterande elände kan bero på.

2

Sv: Evinnerliga avbrott Net1 R90-modem

Net1 har börjat införa s.k NAT-ade IP-adresser vilket normalt sett skall fungera bra (hos Telia t.ex !) men uppenbarligen inte hos Net1 där man haft (och har ?) stora problem med implementeringen av det nya adressystemet. Under en period i våras var problemen så stora att drabbade företagskunder tillfälligt erbjöds gratis fasta och publika IP-adresser. För mig - som kör VoIP över bl.a Net1 blev det här så stabilt och utan avbrott att jag beställde fasta IP-adresser även i fortsättningen.

Enligt uppgift från supporten ligger lånetiden (leasetiden) för adresserna normalt på 40 minuter (inklusive de fasta publika som också regelbundet omlånas med befintliga - s.k reservation inom DHCP-poolen/scoopet) men självklart skall Du inte behöva starta om modemet ens var 40-minut; däremot kan det behövas en omstart med längre intervall.
En av mina R-90-modem kräver regelbunden omstart exakt på en kvart när var 14:de dag.
Om Du har uppgraderat till senaste firmware och Du ändå måste starta om väldigt ofta är det sannolikt fel på modemet.

I den senaste firmware ingår en komponent som svarar upp till Net1:s relativt nyligen gjorda förändring i nätet som innebar att man installerade/bytte ut sin PDSN (packet data serving node) som hanterar kommunikationen mellan radioaccessen och IP nätverket. Jag fick själv bitterligen under 14 dagars resultatlös felsökning erfara att all kommunikation mellan en av mina H820-routrar och nätet var omöjlig eftersom min routerleverantör hade missat att skicka mig för just denna router uppgraderad firmware..... Efter uppgradering fungerade allt perfekt igen.

En jämförelse med sjukvården ligger nära till hands: skall man orka vara sjuk måste man vara stark (och frisk....) - skall man få sitt mobila bredband att fungera som det var tänkt är det en klar fördel att skaffa sig kunskaper i både radioteknik och nätverksproblematik....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810