1

Tråd: EU tar bort gränserna

Före påsk kommer EU att ta beslut om att roamingavgifter skall slopas. Det kan jag verkligen hålla med om. Hela systemet med små feodalstater där de skall betalas "tull"  vid var och varannan gräns är rena stenåldern - men lönsamt för operatörerna. Enligt Ny teknik (18.10 2013) skall det bli:

    Roamingfria mobilabonnemang inom EU
    Enklare regler ska underlätta investeringar
    Ett EU-omfattande skydd för nätneutralitet
    Extraavgifter för internationella telefonsamtal inom EU avskaffas

http://www.nyteknik.se/tidningen/article3776104.ece

En gång har faktiskt EU gjort nånting riktigt bra !

2

Sv: EU tar bort gränserna

Jo roaming-debatten är en lustig historia och visst passar det EU-etablissemanget i Bryssel att slippa roama smile

Om vi nordbor besöker ett land söderut så köper de flesta kloka ett kontantkort men det kan då vara andra problem att någon operatör låst luren  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: EU tar bort gränserna

alla beslut från EU ang mobil, är beslutade för deras eget väl...
- eu laddaren, micro usb istället för alla konstiga specialkontakter ala ericsson osv, tyvärr försvann även yttre anslutning för tex antenner i samma veva... :-(  tack för den te.. eu :-)

data trafik och röst, samma här, taxor som drabbar politikerna - då blir det beslut...

dax att släppa ut vargar och björnar m.m. i bryssel ? :-)
släppa av bifångsterna från fiske båtarna som annars dumpas över bord, dumpa dessa i bryssel istället ? :-)
osv osv
då kanske det blir bra lösningar även på detta ?

4

Sv: EU tar bort gränserna

Intressant att se om man efter det klarar sej med ett SIM-kort. Då måste ju roaming fungera för alla operatörer och man kan med ett utländskt kort använda alla operatörer i Sverige för samma roamingfria pris ! Då måste förstås operatörerna i Sverige tillåta roaming med sina egna kort också ...

Finns det alls utrymme för flera operatörer efter det ? Många saker kommer att ändras. Men det tar förstås tid. Övergångsperioden är 2014-2020.

5

Sv: EU tar bort gränserna

Minns när jag betalade 140 kr  per MB i Scheiz år 2006 pga roaming. Lika dyrt i Indien 2009. Det kan bara handla om övervinster.

@G-man

Enligt min uppfattning försvann antennkontakterna flera år före Micro usb infördes. De Ericsson lurar, T28, T39, M600 jag har plus en siemens M65 och några gamla nokia har alla separata antennkontakter. Bara nokia har kontakten i botten. Så skyll inte det ockdå på EU-kommissionen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: EU tar bort gränserna

ja det rök med yttre antenner, blev snyggare... :-)

men,
bilhållaren med specialkontakt körde med yttre antenn.

7

Sv: EU tar bort gränserna

nhu skrev:

Intressant att se om man efter det klarar sej med ett SIM-kort. Då måste ju roaming fungera för alla operatörer och man kan med ett utländskt kort använda alla operatörer i Sverige för samma roamingfria pris ! Då måste förstås operatörerna i Sverige tillåta roaming med sina egna kort också ...

Finns det alls utrymme för flera operatörer efter det ? Många saker kommer att ändras. Men det tar förstås tid. Övergångsperioden är 2014-2020.

Jo men roaming är ju en ytterst marginell företeelse förutom då för Järn-Nellie och hennes byråkrater i Bryssel som flyger och far inom EU.

Om du tar en helt vanlig innevånare i godtyckligt EU-land så är inte roaming något problem.

Själv där jag nu befinner mig så skulle jag aldrig roama med Telia-Turkcell utan jag kör med en annan lur inkl kontantkort för Turkcell.

Sen är inte EUs operatörer onda som vissa verkar tro smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8 Senaste redigerad av nhu (2013-10-18 16:56:15)

Sv: EU tar bort gränserna

Det beror på. Jag åker mellan Sverige och Finland och då är det ett jäkla bråk med kortbyten och roaming hela tiden. Med tanke på att Finlandsfärjorna har miljontals resande så är det inte direkt ovanligt. Dessutom är det ett problem då en operatör fungerar på ett område och en annan ett annat ställe. Speciellt i glesbygden är det problematiskt. Jag har Ålands mobiltelefon huvudsakligen därför att jag då kan använda roaming både i Finland och i Sverige. Det betyder att jag har tillgång till FLERA mobilnät och nästan alltid bra fältstyrka från någon operatör. Så visst är roaming till stor nytta också inom ett land. Och då roamingavgifterna tas bort så behöver man inte byta kort hela tiden. Alltså det gör jag inte utan har flera mobiltelefoner med kort från fyra olika operatörer vilket kan vara ganska irriterande då alla skall laddas.

I Arboga har vi usel fältstyrka därför att vårt hus finns mitt emellan tre olika basstationer så det skulle vara mycket bra med roaming där så den bästa basstationen kunde användas fastän man rör sej litet. Så där skulle jag ha nytta av billig roaming fastän jag bara rör mej på gårdsplanen.

9

Sv: EU tar bort gränserna

nhu skrev:

Det beror på. Jag åker mellan Sverige och Finland och då är det ett jäkla bråk med kortbyten och roaming hela tiden. Med tanke på att Finlandsfärjorna har miljontals resande så är det inte direkt ovanligt. Dessutom är det ett problem då en operatör fungerar på ett område och en annan ett annat ställe. Speciellt i glesbygden är det problematiskt. Jag har Ålands mobiltelefon huvudsakligen därför att jag då kan använda roaming både i Finland och i Sverige. Det betyder att jag har tillgång till FLERA mobilnät och nästan alltid bra fältstyrka från någon operatör. Så visst är roaming till stor nytta också inom ett land. Och då roamingavgifterna tas bort så behöver man inte byta kort hela tiden. Alltså det gör jag inte utan har flera mobiltelefoner med kort från fyra olika operatörer vilket kan vara ganska irriterande då alla skall laddas.

I Arboga har vi usel fältstyrka därför att vårt hus finns mitt emellan tre olika basstationer så det skulle vara mycket bra med roaming där så den bästa basstationen kunde användas fastän man rör sej litet. Så där skulle jag ha nytta av billig roaming fastän jag bara rör mej på gårdsplanen.

Jo men allt är ju inte svart eller vitt precis som Peder Ramel konstaterar i artikeln du länkade till ( bär mig emot att citera Tres VD smile men här har han rätt ) 

Jo jag besöker själv Finland ett antal gånger per år och visst är det irriterande att behöva slå av datat när det är samma TeliaSonera som äger nätet i båda länderna.  Äckliga priser när man landat i Åbo som jag brukar göra.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: EU tar bort gränserna

Om operatörerna är onda eller dumma vet jag inte - kanske bådadera. Jag har bråkat med operatörer i många herrans år och de jag träffat har mest hört till den dumma sidan. De förstår sej inte alls på teknik och verkar inte ens kunna vanlig aritmetik. Det finns förstås undantag. Vår lilla operatör här i grannskapet har en verkligt smart och dynamisk VD. De stora däremot verkar vara mycket konservativa och förstockade. Det gäller i hela Europa. Mina tyska kolleger brukar sucka och slå sej för pannan då man talar om deras operatörer. Helt hopplösa fall enligt deras mening. Även om svenska operatörer kritiseras (med rätta) så är de i alla fall i den bättre ändan i Europa.

Mera järn åt Nellie !

11

Sv: EU tar bort gränserna

På tal om Åbo så åker vi ena vägen med Viking Grace och där finns det nästan modern anslutning. Jag retar mej över att de inte drog fiber ända fram till hytterna. Det hade varit relativt billigt då de byggde nytt. Även om länken ut till Internet inte klarar fiberhastighet så kan den bli bättre med åren. Största delen är ju skärgård och en räcka basstationer skulle ge ganska god kapacitet utom mitt på Ålands hav (och då sover vi redan :-).

12

Sv: EU tar bort gränserna

nhu skrev:

Om operatörerna är onda eller dumma vet jag inte - kanske bådadera. Jag har bråkat med operatörer i många herrans år och de jag träffat har mest hört till den dumma sidan. De förstår sej inte alls på teknik och verkar inte ens kunna vanlig aritmetik. Det finns förstås undantag. Vår lilla operatör här i grannskapet har en verkligt smart och dynamisk VD. De stora däremot verkar vara mycket konservativa och förstockade. Det gäller i hela Europa. Mina tyska kolleger brukar sucka och slå sej för pannan då man talar om deras operatörer. Helt hopplösa fall enligt deras mening. Även om svenska operatörer kritiseras (med rätta) så är de i alla fall i den bättre ändan i Europa.

Mera järn åt Nellie !

Jo Nellie har gjort mycket gott för oss EU-meborgare och hon viker sig inte en tum.

Men som jag tidigare skrev så är ju allting debet/kredit och det som händer är ju att den lille användaren som aldrig besöker ett annat land får betala mer för sitt abb.

Nellies kompanjoner i Bryssel som smörjer sitt krås får det däremot bättre smile

Svart/Vitt!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13

Sv: EU tar bort gränserna

Olof Johansson blev tillfrågad om han skulle åka på Öresundsbron nu när den ändå fanns. Nä, såg ingen anledning att åka utomlands.

Det finns miljontals människor i Europa som bor nära gränser och skulle ha stor nytta av bättre roaming, bl a för att de arbetar på andra sidan.  Jag har en timmes bilfärd hemmifrån till fyra länder., fem om jag tar tåget till London.

Om man bara åker då och då för att kröka i ett billigt land klarar man sig bra med kontantkort men inte om man arbetar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.