26

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Ber att få påpeka att tipset om regelbunden ping kommer från Net1: support och det är förvisso knappast DoS. Innehavet av flera abb. är vars och ens ensak så länge de inte missbrukas. Diplomatiska egenskaper kan man tillägna sig genom övning - om man vill....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

27

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Vox medievalis skrev:

Ber att få påpeka att tipset om regelbunden ping kommer från Net1: support och det är förvisso knappast DoS.

Det var nog för att lösa 'annat' problem och knappast för
att tvinga samtliga carrier upp,... eller hur,...?

och det var väl det diskussionen gäller,...?

Så alltså,... vart är då 'vinsten' med att tvinga samtliga
carrier upp via ping enligt Din mening,...?
(när dom resurser egentlig kunna göra nytta hos någon annan)
<ole>

28

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Som jag skrev i föregående inlägg skickade jag några följdfrågor till Net1, i stort sett enligt "jonasolofs" rekommendation. Har tagit bort det oväsentliga och det ni redan vet.

Tack för ditt skriftliga svar, det uppskattar jag. Det skiljer sig lite från en del av de svar jag tidigare fått via supportdesken så jag antar du helt enkelt kan detta bättre. 

Om det är som du beskriver att "modemet ansluter till det antal carrier det behöver för att utföra en specifik uppgift" och "om det behövs så ska modemet ansluta till ytterligare en carrier" så låter det positivt.

För att förstå varför det inte har fungerat som det ska har jag diskuterat detta på forumet "mobilabredband.se" och fått hjälp med några följdfrågor som kanske kan förklara varför.

1. Vilket inflytande har SINR och DCR för inkoppling av ytterligare carriers?
2. Finns andra parametrar (i EVDO rev B) som påverkar inkopplingen av ytterligare carriers?
3. Kan (utöver befintlig extern riktantennen) en andra antenn kopplad till diversitetsingången hjälpa till att trigga igång fler carriers? 

Förstår jag dig rätt så ska tekniken absolut fungera så att jag får bättre hastighet med R-90 än med D-50 under i övrigt exakt samma betingelser.

Är det då inget fel i basstationen/sändarmasten, som supportdesken flera gånger hävdat, måste det väl vara något i mitt modem som gör att det inte fattar att en carrier till ska kopplas upp. Tacksam för svar.

Idag blev jag uppringd av Net1, av ytterligare en ny person, han sa lite förenklat:

"Det här problemet har gett oss en hel del bryderier, masten du kopplar upp dig mot är lågt belastad och modemet SKA självt koppla upp en till carrier om det behövs. Vi vet att du fick ett nytt modem redan efter en vecka eftersom det första tydligen var defekt, men är nu ändå inne på att det trots allt kan vara ett modemfel". Vi vill därför skicka ett till nytt modem till dig och be dig prova det".

Berättade då att under 2-3 dygn i början av veckan hade jag plötsligt tillgång till två carriers, säkert 90% av tiden, och trodde då att Net1 fixat något fel. Men så plötsligt i morse var det tvärstopp igen och tanken slog då även mig, tänk om det något knas även med det här modemet? Det blev därför bestämt att de skulle skicka mig ett nytt modem.

Uppenbarligen tar de problemet på allvar och det verkar som de "spöken" jag sett kanske inte finns. Tyvärr kan det dröja innan jag får det testat, är nu 30 mil från fritidshuset och det lär dröja ett bra tag innan jag kan testa det nya.

Det vore intressant att veta om ni på detta forum kan dra någon slutsats av de värden jag noterade nu på morgonen. Under ungefär en timmes tid, mellan  kl 9-10 när jag hade tid med detta, testade jag att köra SVT Play och det gick åt mer tid för att ladda än att titta, tämligen oanvändbart m.a.o.

Endast en Carrier var tänd och Combinated DCR låg envist på 921,6 kbps, normalt brukar den ju hoppa lite upp och ner. RSSI låg stabilt på -78 dBm och Ec/lo på -2.

Det jag inte sett tidigare var att Mobile Transmit Power låg fast på -60 dBm och ändrade sig inte, oavsett vad jag gjorde, under hela timmen jag höll på. Har inte sett ett så högt MTP-värde tidigare, normalt brukar det vara betydligt lägre värden och framförallt brukar det fladdra upp och ner hela tiden

29

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Du ska ha beröm för din väl formulerade och framförda kommunikation med Net1.

Det du berättar om DRC och transmit power låter konstigt. De bruksr fladdra även vid stabil uppkoppling. Detta bör rapporteras til support.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

PerSan skrev:

Det jag inte sett tidigare var att Mobile Transmit Power låg fast på -60 dBm och ändrade sig inte, oavsett vad jag gjorde, under hela timmen jag höll på. Har inte sett ett så högt MTP-värde tidigare, normalt brukar det vara betydligt lägre värden och framförallt brukar det fladdra upp och ner hela tiden

Tack för feed-back,... mycket värdefullt,...!

Dina värde visar en bra antenn, fast MTP alldeles för högt,
tror ej jag set över 10dBm hos mig,... (normalt 5-8)
Det är väl inte en antenn med förstärkare i, eller har Du
en box efter med antenn-förstärkare,...? (en sån för TV)

Lycka till med nya modem,...
<ole>

31

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Tack själva "jonasolof", "ole2", "Vox" m.fl som engagerat sig i detta. Utan er kunskap och det här forumet hade jag stått mig ganska slätt.

Uppenbarligen lyckades jag också med den hjälpen ta mig förbi "första försvarlinjen" och få nästa kunskapsled att sätta sig in i problematiken.

Som flera vittnat om är det inte det lättaste, och det är jäkligt lätt att bli frustrerad när man känner att man inte blir tagen på riktigt allvar.

Å den andra sidan blir nog alla supportdeskar mer eller mindre yrkesskadade, det får man kanske ha med i beräkningen.

Ett antal frågetecken har i alla fall rätats ut och skulle det nu visa sig vara ett modemfel igen är kanske alla värda en ursäkt i denna historia, utom modemtillverkaren.

Sannolikheten för att få två defekta modem efter varandra är inte stor, men långt ifrån omöjlig.

Nu hoppas jag det löser sig, inte minst eftersom jag varit nöjd kund ända sedan den första ice.net-tiden och gärna vill fortsätta så.

Det här med att trimma antennen/-erna verkar många ha "snöat in på" här på forumet, och risken är stor att jag också blivit smittad...

"jonasolof", jag tog upp det där med transmit power idag men Net1-killen verkade inter riktigt säker på betydelsen av det. Eller så var han lite besvärad av samtalet och kunde inte riktigt ta in det.

"ole2", nix, har ingen förstärkare eller box. Net1s standardgrejer hela vägen.

32

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Mbile Transmit Power i CDMA2000 regleras av basstationen enormt noggrant, hundratals gånger per sekund och i steg om 1 dBm vilket kan översättas till milliwatt.

http://www.telecomsource.net/showthread … er-in-CDMA

Ett konstant värde vittnar om något fel i länken eftersom signalstyrkan måste variera pga fading och reflexer. Första linjes support kan inte antas ha något grepp om hur CDMA reglerar sändareffekten hos användarenheterna för att hålla alla användare på samma signalnivå viilket krävs för att avkodning ska kunna ske. Detta är en väsentlig skilllnad mot LTE där signalstyrkan inte behöver regleras på samma sätt eftersom användarenheterna inom en cell inte stör varandra i upplänken. Där sker effektreglering till lagom styrka för signal/brusförhållande men även mellan celler om en användarenhet hörs för mycket och stör utanför den egna cellen.

Att använda inline förstärkare i ett CDMA system förstör systemets effekteglering. I Australien är det upp till två års fängelse som straff för att stöka i systemet med förstärkare, t ex förstärkare som använts i tidigare analoga nät som använde frekvensmodulering.

Jag använder inte Net1 nuförtiden och har ingen koll på om -60 dBm är ett normalt värde på ditt avstånd från basstationen. Andra kan väl fylla i.

De som hävdar att en andra antenn för diversitmottagning inte hjälper har inte satt sig in i hur Raleigh fading verkar och hur bit errors uppstår i nedlänken. Bästa bekräftelse är koll av DRC med och utan diversityantenn. Lka viktig i 3G där Huawei bara använder en antenningång för yttre antenn men bättre routrar med Sierra wirelesss kort också har kontakt för extern diversityantenn. Internt i modemen finns alltid diversityantenn, även för huawei.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

jonasolof skrev:

Internt i modemen finns alltid diversityantenn, även för huawei.

varför att hissa modemet över tak funkar så mycket bättre mot en singelantenn ansluten och modemet i källaren via en extremt dyr low-loss kabel tex.
men varför även strumpebandsanslutna antenner funkar så mycket bättre fast dessa har hög dämpning.

varför jag alltid rekommenderar i första steget att hissa modemet högt, då höjden är nästan a & o
:-)
får man bra/avsevärt bättre resultat så kommer en dyrareantennlösning att funka galant.

34

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Nu fattar jag hela vägen "G-man". Då kan man jämföra modemet med en vanlig mobiltelefon, har du taskig täckning så prova att ställa dig (med modemet) på något som är lite högre. Med mobilen har väl alla klivit upp på en sten eller kulle någon gång, men här tar man alltså med sig modemet upp på taket (eller kanske vinden).

Hur det fungerar begriper till och med en amatör och förstår varför man bör testa det innan stora kanonen laddas med fler antenner o dyrare kabel. Mycket bra tips.

Skönt att höra "jonasolof", då styrker din yrkeskunskap mitt amatörförnuft, det är något sjukt när transmitt power frusit fast på -60 en helt timme. När det fungerat som det ska har värderna för det mesta pendlat mellan -5 till - 15 för mig.

35

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

funkar det ej bättre högre upp så är något galet, och dyr antenn kommer att ha marginell funktion, då kan tex byte av operatör/dvs annan mast göra mer mot dyra antenner tex om masten man kör mot ligger i radioskugga.
inte 100% implementerbart på tex net1 men samma teori funkar även där till största delen.

jag tycker man skall prova detta i första hand, kostnaden är en usb skarv om det tex är ett usb modem osv. att tex köpa antennlösningar för fem-sex tusen utan att veta om det kommer att hjälpa till så mycket att det är motiverat kontra att flytta modemet bara anser jag är galet. som att tankabilen med aspen race fuel på 110 oktan för att den drar mindre soppa...
jag har monterat modemet i ett plaströr över tak, får högre hastighet totalt med detta kontra en singel antenn(har provat många), men med strumpebandsansluten antenn funkar det snarlikt men kostade lite över tvåtusen i detta fallet med alla pryttlar, så usb kabeln för 49:- klart prisvärd, samt när nytt modem/nya frekvenser kommer så behöver som mest modemet bytas och det tar några minuter till nollkostnad.
sedan är lösningen rundstrålande, så den väljer alltid bästa masten(enligt eget tycke och smak) men det kan generera problem OM man har en mast med stark signal och låghastighet/högbelastning och en något svagare med högre hastighet/stabilitet då är tex en singel yagi ansluten till modemet och riktad mot rätt mast en bra/billig lösning för att fåupp hastigheten tex.
nu har detta väldigt lite med NET1 att göra pga deras stora celler i sitt mastsystem, men för 3/4G funkar detta ypperligt och ger en bra start för att testa vidare med om man vill få mer... :-)

Men mycket av detta funka lika bra på/för tex net1, och då utan att nörda in sig i radioteknik och sitta i timmar med "själpdesk" hos div operatörer som kan mindre om detta mot en ... :-)

36

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Vitsen att prova med regelbunden och högfrekvent ping är att verifiera om basen verkligen och regelbundet går upp till två carrier vid belastningsanrop. Att konstant pinga var 15 sekund är naturligtvis meningslöst om man inte har andra specifika behov som t.ex behålla en dynamisk IP-adress så länge som möjligt för t.ex. telefoni. Fast då är det - som jag tidigare redovisat - en bättre lösning ur alla synpunkter med en fast IP-adress som även i övrigt ger stabilare kommunikation.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

37

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Tycker - som jag tidare redovisat - attr PerSan:s -60 dBm på 20 km är något i underkant mot vad han borde kunna få. Har själv -61 dBm - -63 dBm på drygt dubbla avståndet men då med dubbla kraftiga antenner och i princip fri sikt på hela distansen 43 km.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

38

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

@Vox

-60dBm var mobile transmit power och inte signalstyrka från basen. Vad får du på ditt avstånd?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Beklagar !  Att tänka fort är bra - att tänka rätt är bättre.....
MTP med mina tekniska och fysiska förutsättningar och avlästa på en R-90:a ligger normalt mellan -15 dBm och -19 dBm.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

40

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Det innebär att -60 dBm ut är en väldigt låg sändareffekt ut från routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

I dag kom det utlovade nya (tredje) R-90 modemet så Net1 höll vad de lovade vid senaste samtalet. Tyvärr lär det dröja fyra månader tills nästa besök i fritidshuset innan jag kan testa det.

Modem nummer två, det misstänkt defekta, är fortfarande i drift med en TellStick Net och tre Nexa-brytare till elementen + en temperatur och luftfuktighetsgivare. Ser ut att fungera bra så här långt om jag får tro TellEvent-appen på min mobil. Vill därför inte riskera något strul genom att försöka testa det nya modemet hemifrån bostaden.

Antar att jag inte kan ha två R-90 modem igång samtidigt på samma abonnemang, det lär väl tekniken/Net1 sätta stopp för?

Även om jag varit/är missnöjd med att bara få upp en carrier (för det mesta) är jag förbaskat nöjd med resten .

WiFin som gör att hela familjen nu kan använda sina laptopps och smartphones (når till och med "gäststugan" 40-50 meter bort, om än nödtorftigt), det kunde de inte tidigare eftersom GSM-täckningen är usel till obefintlig. Med fyra barn och barnbarn blir det fort många klienter, numera hinner de inte innanför dörren förrän de nervöst frågar efter nätverksnyckeln!

IP-telefonin som gör att jag kan säga upp det fasta Telia-abonnemanget som åskan sänker varje sommar p.g.a alla luftledningar däruppe. För att inte tala om att, för en billig penning och på distans, kunna slå på elementen några dagar i förväg till nyårshelgen. Vilken lyx!

42

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Mer fundering om oföränderliga -60 dBm medan Vox varierar mellan starkare uteffekten -15 till -19 dBm. Vox ligger på dubbla avståndet vilket kräver 2x2 =6 dB starkare sändareffekt allt annat lika för att nå samma CDMA reglerade nivå framme vid masten. Men Vox antennvinst torde ligga ca 6dB högre än TS, så egentligen borde uteffekterna ligga i samma härad så att säga.

-60 dBm bör vara kraftigt fel för vi vet att Vox nivåer funkar. Det kan naturligtvis också vara så att TS R90 funkar men visar fel värde på effekten, men det måste Net1 reda ut.

Fast hela mitt resonemang är fel vilket framgår om man tittar på hur mycket -15 respektive -60 dBm är i milliwatt och typiska effektnivåer. På Vox effektangivelse bör det inte vara minustecken för att bli rimliga och sannolika värden medan 60 dBm är en kilowatt ut. -60 dBm är för lågt för sändareffekt från ett modem.

http://en.wikipedia.org/wiki/DBm

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

PerSan:
jag vet inte om Net1 gör något specialarrangemang för Dig men normalt är systemet för modembyten inom Net1 uppbyggt så att det gamla modemet ligger kvar registrerat ungefär en vecka och sedan släcks ned per automatik. Har Du otur så slocknar det därmed plötsligt för Dig. Kolla med supporten som annars just när det gäller modembyten har en extrem förmåga att trassla till det. Jag har genomlidit knappt två månader i våras när alla mina tre modem växelvis var i drift/bortkopplade/var i drift/bortkopplade etc. bara för ett utbyte av en R-90:a mot ett industrimodem.....

Jonasolof: hmmm, det är något som inte stämmer här...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

44

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Men vad?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Tack för det tipset "Vox",
jag sa till den som jag kom överens med om att förnya modemet att det kanske skulle dröja ett antal månader innan jag kunde testa det så han borde i så fall ha upplyst mig om det, kan man tycka...
Nu är det förstås inte säkert att han tänkte på det, och med dina erfarenheter kan jag befara att det blir så. Dessbättre kan jag ju ha koll på det genom TellSticken och temperaturgivaren (som i alla fall i skrivande stund fortfarande fungerar).
Får försöka övertyga dem om att inte följa de normala rutinerna, känns som en utmaning...

46

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

"Jonasolof",
dina resonemang förgyller tillvaron, särskilt när du efter en lång utläggning kommer fram till att du har helt fel! Skönt att du bjuder på det, ett gott skratt är aldrig fel!

47

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

"Vox" du anar inte hur rätt du fick med kommentaren här ovan.

När de skickat ut de tredje (!) modemet släckte de ner det gamla (utan att informera om detta) efter 6-7 dagar. Hann inte hejda dem, har annat att göra också...

Följden blev att jag tappade kontakten med fjärrstyrningen av elementen i fritishuset 30 mil bort.

Sedan blev det kaos, ett antal kontakter med supporten som kopplade in det gamla modemet - bara för att åter koppla ur det nästan lika fort igen.

Till slut fick jag ändå löfte om att det gamlal modemet, trots att de tidigare hävdat att "så kan man inte göra", skulle få vara inkopplat tills jag hade möjlighet att installera det nya.

Det var en kortvarig glädje, nu lyckades inte ens Net1 längre få kontakt med modemet. Om det berodde på alla i- och urkopplingar vet jag inte, har läst här på forumet att de haft lite annat för sig som sammanfaller i tid med detta och misstänker att det kan ha varit  boven.

För drygt en vecka sedan fick min son, som hade vägarna förbi, installera det nya modemet (efter att jag först ha bett supporten aktivera detta).

Modemet fungerarade men då han skulle koppla upp sig möttes han av beskedet "Modemet är avstängt eftersom du har obetalda fakturor som är lämnade till inkasso".....

Det har jag alltså inte, och har aldrig haft!

Brevet jag då skrev, adresserat till chefen för Net1s support, lämpar sig inte för tryck men avslutades med "Om ni inte vill ha några kunder längre kan jag hjälpa till med det alldeles gratis".

Nu fungerar modemet igen...

48

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Suck - inte kul att jag fick rätt men tyvärr är Net1:s firstlinesupport på något enstaka lysande undantag när helt odugliga när det gäller icke rutinåtgärder. Efter ett basstationshaveri för en dryg vecka sedan bad jag supporten återetablera ett av mina R-90:modem i nätet eftersom jag inte kunde etablera kontakt med nätet. Återetableringen ("återprofileringen") skedde enligt ö.k i fredags e.m. men vederbörande supportist noterade inte att modemet hade en fast IP-adress varför modemet nu åter är ute i NAT-karusellen med resultat att tre VoIp telefonlinjer åter är oanvändbara tills man hittat mitt ilskna mail med begäran om återläggning av min fasta IP-adress.

När man hör resonemanget med respektive supportist ("vi har fått ett nytt program för övervakning i realtid etc....") är det helt uppenbart att de inte fått någon utbildning att tala om på sina nya avancerade verktyg; man klarar de grundläggande åtgärderna men absolut inte mer.
Eftersom jag nu kör parallellt med LTE från Telia ([företagsabb.] 22 Mb/s ner och 19 Mb/s upp.....) kan jag till min förvåning notera en - inte perfekt - men ändå helt annan supportattityd där det t.o.m gått att få svar på frågor om basstationslägen och frekvensband under helger vilket börjat spräcka min ingrodda genetiska motvilja mot Telia.

En sista fundering är vad som skiljer NAT-ningen hos Telia LTE och Net1 CDMA ?  Hos Telia kan jag obehindrat köra VoIp genom NAT-ade adresser utan någon fast IP-adress (som Telia inte erbjuder) och faktiskt också utan port forwarding på modemet - även om det är en annan historia - men detta går bevisligen inte hos Net1 där modemet också kräver port forwarding. För  både Telia LTE och Net1 använder jag var sitt H820 industrimodem där skillnaden i princip bara är nätmodulen CDMA resp. LTE. Någon som kan ge en hint om denna intressanta skillnad ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

49

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

haha, ursäkta... men ur och ikoppling av modemen...
sååå net1 och varför jag undviker dom tillsvidare.
tyvärr då tanken bakom net1 är extremt bra, men ...

50

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Har R90 modemet sen något år. I början hade jag nästan uteslutande 3 carriers (mast PN 472 någonstans i Nyköpingstrakten, har 2 Yagi riktantenner, avstånd ca 3 mil). Höll sig för det mesta på 1-1,5 mbit. Sen ett par månader så har jag bara 1 carrier med fruktansvärt dålig fart; 0,2 - 0,3 mbit. Praktiskt taget oanvändbart. Kan ofta inte ens komma in på bredbandskollen.se , hinner bli time out. Har pratat med supporten flera gånger om detta, men de säger bara att det inte finns några driftstörningar eller andra problem.

-Jo, säger jag. Problemet är att det knappt går att nyttja internet längre, men får bara en massa rappakalja tillbaka om att uppdatera, starta om modemet osv. Kan bara konstatera att Net1 har blivit mycket sämre på sistone, inte värt att betala för längre. Allt hopp står till att Telia eller någon smäller upp en mast i närheten snart.