1

Tråd: Kan RT-N56U fungera?

Köpte denna som ersättare till en Dovado 4GR som jag stundtals ogillat intensivt under de åren jag haft den på grund av ostabilitet och klen räckvidd på WLAN.

Skaffade därför, efter att ha läst recensioner under närmre ett år, en RT-N56U.

Tyvärr är det lika illa med denna. 3G-anslutningen tappar kontakt efter någon stund, beter sig allmänt ostabilt och kan vara omöjligt att få igång utan ominstallation eller kallstart efter någon timme. Har provat generiskt E367 och upplåst E1750 tillsammans med sim från Tre och Telenor. Samma fenomen med båda.

Har senaste mjukvara från Asus och har även provat Padavans custom firmware där det är lika illa.

Finns det hopp eller ska man returnera den, och vad ska man ha istället?

2

Sv: Kan RT-N56U fungera?

har du 4G täckning ....testa det istället ...här där jag bor så är det ungefär samma problem.
Många användare på 3G och man blir utkastad från överbelastade master.
Har du dålig signal på 3G så kan det bero på det också .
problemet är nog inte din hårdvara ..det är signalen som gör att du tappar ..det är mina misstankar wink

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

3

Sv: Kan RT-N56U fungera?

goliat skrev:

har du 4G täckning ....testa det istället ...här där jag bor så är det ungefär samma problem.
Många användare på 3G och man blir utkastad från överbelastade master.
Har du dålig signal på 3G så kan det bero på det också .
problemet är nog inte din hårdvara ..det är signalen som gör att du tappar ..det är mina misstankar wink

Det finns 4G-täckning, problemet är att modemen inte stöder 4G. Kommer kanske över ett E398 snart så jag kan prova.

Befinner mig just nu i nordvästra Skåne, och även om täckningen är mycket bra vet jag att 3GIS haft störningar senaste tiden. Kan vara det kanske.

Tack för din input!

4

Sv: Kan RT-N56U fungera?

ring till TRE och hota att säga upp ditt AB om du inte får en 4g router och då får du förmodlingen förlänga ditt abonnemang

man får inte vara snäll emot dessa operatörer som bara vill tjäna pengar på oss

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

5

Sv: Kan RT-N56U fungera?

prova med en annan operatör, tex tele2 och telia, låter som mastrelaterat.
då tre och telenor delar 3g nätet

6

Sv: Kan RT-N56U fungera?

goliat skrev:

ring till TRE och hota att säga upp ditt AB om du inte får en 4g router och då får du förmodlingen förlänga ditt abonnemang

man får inte vara snäll emot dessa operatörer som bara vill tjäna pengar på oss

Mig tjänar de inte en spänn på smile

7

Sv: Kan RT-N56U fungera?

G-Man skrev:

prova med en annan operatör, tex tele2 och telia, låter som mastrelaterat.
då tre och telenor delar 3g nätet

Ja, 3GIS har ju varit minst sagt lite svajigt senaste tiden. Ska prova med Tele2!

Har ni någon personlig erfarenhet av RT-N56U ihop med mobilt bredband?

8

Sv: Kan RT-N56U fungera?

grieflar skrev:
G-Man skrev:

prova med en annan operatör, tex tele2 och telia, låter som mastrelaterat.
då tre och telenor delar 3g nätet

Ja, 3GIS har ju varit minst sagt lite svajigt senaste tiden. Ska prova med Tele2!

Har ni någon personlig erfarenhet av RT-N56U ihop med mobilt bredband?

Vi har flera trådar om just ASUS och mobilt bredband och för ASUS är det här med mobilt bredband något som inte ger några större pengar så därför har utvecklingen gått sakta.

N56, N66, AC66 har alla problem med det mobila och själv kör jag då endera Tinyn (som jag just nu är trött på) eller en TP-Link skruttrouter med ROOTerfirmwaret och skyfflar sedan över trafiken till min N66U som är överlägsen som router.
Funkar prima smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: Kan RT-N56U fungera?

plun skrev:

Vi har flera trådar om just ASUS och mobilt bredband och för ASUS är det här med mobilt bredband något som inte ger några större pengar så därför har utvecklingen gått sakta.

N56, N66, AC66 har alla problem med det mobila och själv kör jag då endera Tinyn (som jag just nu är trött på) eller en TP-Link skruttrouter med ROOTerfirmwaret och skyfflar sedan över trafiken till min N66U som är överlägsen som router.
Funkar prima smile

Ja, det verkar ju inte så lovande. Har 14 dagars returrätt på 56:an och som det ser ut nu åker den väl tillbaka... Har en gammal Sitecom som kanske kan fungera som router om jag skaffar en TP-link. Vilken rekommenderas?

Vill inte ha Dovado igen, alldeles för ostabila och det fokuseras på fel saker i mjukvaruutvecklingen helt...

10 Senaste redigerad av plun (2013-07-31 11:15:12)

Sv: Kan RT-N56U fungera?

grieflar skrev:
plun skrev:

Vi har flera trådar om just ASUS och mobilt bredband och för ASUS är det här med mobilt bredband något som inte ger några större pengar så därför har utvecklingen gått sakta.

N56, N66, AC66 har alla problem med det mobila och själv kör jag då endera Tinyn (som jag just nu är trött på) eller en TP-Link skruttrouter med ROOTerfirmwaret och skyfflar sedan över trafiken till min N66U som är överlägsen som router.
Funkar prima smile

Ja, det verkar ju inte så lovande. Har 14 dagars returrätt på 56:an och som det ser ut nu åker den väl tillbaka... Har en gammal Sitecom som kanske kan fungera som router om jag skaffar en TP-link. Vilken rekommenderas?

Vill inte ha Dovado igen, alldeles för ostabila och det fokuseras på fel saker i mjukvaruutvecklingen helt...

Jag kan inte rekommendera något, fördelar och nackdelar med det mesta.

En sak är jag säker på att aldrig köpa en komplett router med inbyggt modem.

N66U samt AC66U är ju helt överlägsna som routrar inkl funktionalitet, har inte kollat 56an så noga.

Själv kör jag då en TP-Link 3420V2 (ROOTerfirmwaret) i serie med en N66-U (Merlins firmware)  hemma.
(ev då på en nörd-nivå smile )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Kan RT-N56U fungera?

plun skrev:

Jag kan inte rekommendera något, fördelar och nackdelar med det mesta.

En sak är jag säker på att aldrig köpa en komplett router med inbyggt modem.

N66U samt AC66U är ju helt överlägsna som routrar inkl funktionalitet, har inte kollat 56an så noga.

Själv kör jag då en TP-Link 3420V2 (ROOTerfirmwaret) i serie med en N66-U (Merlins firmware)  hemma.
(ev då på en nörd-nivå smile )

Har ju 4GR:en stående. Kanske ska ge den en chans till tillsammans med E398 och RT-N56U.

Tycker att man börjar prova en del nu... Kör Padavan på 56:an, är ROOTerfirmware liknande eller värre att installera?

299:- för 3420 på NetonNet idag är ju överkomligt.

Tack för dina svar förresten! smile

12

Sv: Kan RT-N56U fungera?

grieflar skrev:

Har ju 4GR:en stående. Kanske ska ge den en chans till tillsammans med E398 och RT-N56U.

Tycker att man börjar prova en del nu... Kör Padavan på 56:an, är ROOTerfirmware liknande eller värre att installera?

299:- för 3420 på NetonNet idag är ju överkomligt.

Tack för dina svar förresten! smile

Jo att testa sig fram till en lösning man är nöjd med är nog det bästa.

ROOTer finns inte till ASUS-routrar.

Det mesta förklaras på ett föredömligt sätt på ROOTers hemsida inkl några bra manualer

http://ofmodemsandmen.com/tutorials.html

Men jag skulle börja med att kolla hur det funkar med 4GR, knäpp av WiFi så har den bara en sak att sysselsätta sig med och det är att skyffla data till ASUSen.  Vet inte hur det är med en ren bryggfunktion i den ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13

Sv: Kan RT-N56U fungera?

plun skrev:

Jo att testa sig fram till en lösning man är nöjd med är nog det bästa.

ROOTer finns inte till ASUS-routrar.

Det mesta förklaras på ett föredömligt sätt på ROOTers hemsida inkl några bra manualer

http://ofmodemsandmen.com/tutorials.html

Men jag skulle börja med att kolla hur det funkar med 4GR, knäpp av WiFi så har den bara en sak att sysselsätta sig med och det är att skyffla data till ASUSen.  Vet inte hur det är med en ren bryggfunktion i den ??

Ja, det såg jag, tänkte om jag skaffar en TP-Link smile

4GR har ingen bryggfunktion och iom att den är avslutad hos Dovado är allt material borttaget om den. Försöker få tag på en gammal stabil mjukvara till den...

14

Sv: Kan RT-N56U fungera?

grieflar skrev:

4GR har ingen bryggfunktion och iom att den är avslutad hos Dovado är allt material borttaget om den. Försöker få tag på en gammal stabil mjukvara till den...

Ok,  firmwaren finns kvar men jag vet inte vilken version som 4GR användarna är nöjd med.

http://www.dovado.com/sv/support/mjukvara

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: Kan RT-N56U fungera?

Bridge Mode har funnits i ett år nu. Kolla i INTERNET menyn.

16 Senaste redigerad av grieflar (2013-07-31 17:37:54)

Sv: Kan RT-N56U fungera?

Sam skrev:

Bridge Mode har funnits i ett år nu. Kolla i INTERNET menyn.

Superbt! Får nog prova att lägga in mjukvaran igen, det står bara att 4GR inte stöder Bridge och valet är grått.

Finns det någon chans att länkarna lagas på Dovados sida? Alla utom 6.2.7 har brutna länkar.

17

Sv: Kan RT-N56U fungera?

stöds ditt modem i bridge?
alla modem funka ej.

18

Sv: Kan RT-N56U fungera?

G-Man skrev:

stöds ditt modem i bridge?
alla modem funka ej.

Vet inte, hittar ingen lista.

Det fungerar en stund, sen tappar modemet kontakten med världen.

Kommer inte åt dovadon på något sätt när den är i bridge-mode så jag kan inte felsöka.

19 Senaste redigerad av plun (2013-08-01 20:07:12)

Sv: Kan RT-N56U fungera?

grieflar skrev:
G-Man skrev:

stöds ditt modem i bridge?
alla modem funka ej.

Vet inte, hittar ingen lista.

Det fungerar en stund, sen tappar modemet kontakten med världen.

Kommer inte åt dovadon på något sätt när den är i bridge-mode så jag kan inte felsöka.

Skippa bridge-mode och testa med enbart ASUS-routern ansluten via nätverkskabel

Slå av WiFi så har 4GR-burken bara en sak att syselsätta sig med.

"Genomströmningen" är nog bra ändå.

Sen ligger du i bridge så måste du reseta-routern för att komma åt den igen.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

20

Sv: Kan RT-N56U fungera?

plun skrev:

Skippa bridge-mode och testa med enbart ASUS-routern ansluten via nätverkskabel

Slå av WiFi så har 4GR-burken bara en sak att syselsätta sig med.

"Genomströmningen" är nog bra ändå.

Sen ligger du i bridge så måste du reseta-routern för att komma åt den igen.

Har nu provat att köra såhär några dagar. Funkar skapligt emellanåt. Helt plötsligt och helt inkonsekvent sänks hastigheten på nedlänk till 0.05-0.2 Mbit medan upplänk håller 2.5 Mbit stadigt. 93% signalstyrka. En reboot hjälper i 5 minuter, 30 minuter, 2 timmar eller 5 timmar innan den segar ihop igen.

Har provat med 3 olika modem, med och utan förlängning, med Tre och Telenor och med extern kylning.

Antingen blir det mentalsjukhus eller fiber snart. Nämnde jag att det fungerar 100000% stabilt när jag sätter korten i en gammal HTC Desire HD och kör WiFi-hotspot förutom en knackig räckvidd? Skapligt irriterande smile

21 Senaste redigerad av plun (2013-08-07 15:14:46)

Sv: Kan RT-N56U fungera?

Jo för mig så tuffar det bara på.....

http://i.imgur.com/7xzcNHWl.png

"Skojarna på Tre" ger jag inte mycket för om du mest kört via deras nät!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

22

Sv: Kan RT-N56U fungera?

plun skrev:

Jo för mig så tuffar det bara på.....

http://i.imgur.com/7xzcNHWl.png

"Skojarna på Tre" ger jag inte mycket för om du mest kört via deras nät!

Håna på bara... wink

Tänkte ju köpa en 4320, men tyckte jag spenderat nog.

Tre fungerar riktigt stabilt här, runt 20 Mbit på HSDPA.

23 Senaste redigerad av grieflar (2013-09-04 16:42:31)

Sv: Kan RT-N56U fungera?

Kör just nu ett E367 i Dovado 4GR med FW 6.0.1 som jag hittade på en gammal dator. Länkarna hos Dovado är fortfarande trasiga. Min Asus RT-N56U agerar AP och Dovadon sköter DHCP.

Kör jag med E398 får jag ut 20 Mbit/s mot runt 10 Mbit/s med E367. Problemet är att nedlänken när man minst anar det fastnar på runt 0.05 Mbit med E398 och kräver omstart av Dovadon för att fungera normalt igen. Sedan kan det fungera 1 minut, 5 minuter eller en vecka. Connection tracker känner inte av problemet och routern måste startas om manuellt när felet uppträder.

Har provat alla gamla mjukvaror jag hittade på datorn, 6.0.1 upp till 6.2.7 - samma fel med alla. Är mitt E398 defekt? Upplänk tuffar på i 2.5 Mbit/s hela tiden. Provat data.tre.se och bredband.tre.se med samma resultat.

Alltid är det något smile

24 Senaste redigerad av Mario (2013-09-07 13:31:36)

Sv: Kan RT-N56U fungera?

Provade precis för skoj skull att sätta in mitt E392 modem i rt-56u med padavan firmware     3.4.3.6-064.
Kan säga att jag blev överraskad av resultatet.

http://consolemods.se/tmpfiles/bbk_resultat20130907.jpg

Högre hastighet en vad jag får med tp link mr3420v2.

Får se om man får igång E3276 då kanske man kommer upp i enu högre hastighet smile

En bild från speedtest.net med

http://www.speedtest.net/my-result/2950982190

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

25

Sv: Kan RT-N56U fungera?

Intressant, trodde inte att dessa routers hade stöd för högre LTE hastigheter. Har själv en RT-N66U med shibbys tomato + tiny. Vore trevligt att inte behöva tinyn...