1

Tråd: ICE.NET i konkurs

Jaha, då var det ett faktum. Dom går i konkurs. Återstår att se vad som händer med nätet. Borde vara ganska attraktivt. Trist för kunderna.

/ZB

Källa: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 521377.ece

2

Sv: ICE.NET i konkurs

ajdå

3

Sv: ICE.NET i konkurs

Tråkigt tråkigt att de blev sanning.
Återstår att se vem som tar över det.

Får se till att lägga nått på framsidan om de.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: ICE.NET i konkurs

Gårdagens uppdatering på det hela:

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 522533.ece

5

Sv: ICE.NET i konkurs

Tror att Access är hårdvaruleverantören  router och modem. Hoppas verkligen att detta nät med alla sina goda egenskaper består.

PS Fick fakturan för fem månadsavgifter i förra veckan.

Jonas
Från Cervinia med TIM prepaid  3G kort och olåst E169

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: ICE.NET i konkurs

Hehe kul att de panik skickar ut en faktura i det sista.
Vad händer om man struntar i den då, trotts allt 5 månader efter.

Så du är i Italien nu, trevligt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: ICE.NET i konkurs

Det här skulle inte ha hänt om dem hade tagit hand om sin fakturering att börja med. Väldig bra teknik och nät räcker inte för att driva ett bolag, helt enkelt.

8

Sv: ICE.NET i konkurs

Undra om det är samma "deal" för alla kunder, dvs att de inte har fakturerat någon på 5 månader.
Inte så konstigt då, låter ju helt jävla otroligt.

Speciellt när de är ute på hal is när det kommer till pengar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: ICE.NET i konkurs

som jag har sagt förut.
inte specielt konstigt att det gick så här.
Deras avtal va ju inte dom bästa.
och dom har ju hela tiden haft nerladdningsgräns.
Och de tör ingen bra lösning även om alla mobila bredband utom telenor har det.
ja tre har inte det ännu men i april eller när det är.
eller om dom redan infört det.

10

Sv: ICE.NET i konkurs

Lustigt att du inte väger in faktorer som räckvidd och grad av yttäckning samt nåbarhet bakom terränghinder samt möjligheten att nå routern utifrån. Det finns faktiskt andra kundgrupper än nedladdande privatpersoner.  Teracom skulle nog inte hålla igång nätet om UMTS operatörerna vore likvärdiga alternativ. Förvänta dig inte attt Kustbevakningen kör 3.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-09 15:19:00)

Sv: ICE.NET i konkurs

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 529371.ece
Enligt artikeln kommer CDMA450 inte att ha samma tekniska fördelar i framtiden.

Jag tycker dock man buntat ihop både kort- och långsiktiga förhållanden. Bl a tar skribenten fram det förhållandet att f d TV frekvenser kan bli tillgängliga för mobil data.

UMTS på 900 MHz (som finns i USA på sina håll) minskar 450's relativa fördel vad gäller täckning men viss fördel kvarstår ändå.

Drar mig till minnes att vid en norsk presentation av framtiden för CDMA450 så sågs LTE som slutsteget där också (nämnd i tidigare tråd). Således inte UMB som står i NyT. Se bild 11/18 i

http://www.slideshare.net/firsttuesday/ … esentation

Talar man på fem års sikt så borde det finnas kundunderlag på CDMA450 ändå. Eftersom Access tog över i Norge så gjorde de uppenbarligen bedömningen att det fanns framtidshopp, kan kqnappast endast berott på befintlig kundstock.

Vad som skulle kunna ta dö på fördelen vore om det kom till en särskild GSM standard för tidsluckor som medger räckvidder på 10-20 mil t ex i kustbandet och fjälltrakterna. Men vet ej om klientutrustningen funkar då.

Fasiken, om man lägger ned FM tekniken för rundradio och skickar all rundradio över en DAB transponder kunde man ju upplåta 87,5-105 MHz för mobil data också. Eller gamla  TV kanalen 1 på 70 MHz. Sedan finns ju de gamla blåljusfrekvenserna kring 70 MHz.

Nä mer saklig diskussion skulle välkomnas. Nåt så töntigt som krisberedskapsmyndighetens utvärdering av cdma450 har jag sällan sett, verkar skrivet av en socionom. Hoppas övriga myndigheter och storföretag gör en mer tekniskt djuplodande analys av sina behov av glesbyggdstäckning.

Fotot på "första glesbygdsmobilen" i papperstidningen NyT i veckan är ut en artikel från 2005. Har inget att göra med den mobil som ice net säljer idag. Dålig research...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-10 14:09:00)

Sv: ICE.NET i konkurs

ACCESS tar över svenska ice.net

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A … ctionid=IT

samt:

Efter de framgångsrika förvärven av ice.net i Sverige och Norge överväger nu Access möjligheten att även förvärva ice.net i Danmark, för att fortsätta erbjuda kunderna tillgång till samma tjänst över hela Skandinavien. Affären i Sverige är villkorad ett godkännande från PTS.


Undrar om de är intresserade av Polen, Irland, Island också, dvs samtlíga länder där NMT försöker etablera cdma450 nät.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: ICE.NET i konkurs

oj oj oj....vänta bara tills nästa fakturan som kommer.......i TID!!!

14 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-10 22:42:55)

Sv: ICE.NET i konkurs

Tänker de rikta sig till snåla smålänningar och andra ute i busken kan de inte ta ut för mkt. Uppenbarligen räknar de med glesbygdskunder. Om nu Eu ger en hisklig massa miljarder på bredband åt alla - varför måste det vara trådbundet? Är det för att turister, resandefolk, säljare och andra tattare  inte ska få tillgång till internet? Tänker på fiberutbyggnad i t ex Värmland där Ice net hade förhandlat om täckning.

Edit: Ur Computer Sweden:

Vi ska investera betydande summor i Ice.net. Det kommer att röra sig om höga hundratals miljonbelopp över tre till fyra år.

Det säger Jörg Mohaupt, som är chef för affärsområdet media och telekom på den amerikanska industrikoncernen Access Industries, som precis köpt konkursboet efter den svenska glesbygdsoperatören Ice.net.

"“ Detta ska gå både till nätet och till att nå fler kunder, både invånarna i de här regionerna och besökare som åker dit för rekreation. Men det finns också företag, inom till exempel skog och transport som vi vill kunna nå.

Han vill dock inte uppge hur mycket de betalar för företaget.

Enligt Jörg Mohaupt vill de behålla personalen. Ledningen däremot har förändrats då Robert Eckert, som innehaft chefspositioner på Tre, gått in som vd.

Varför satsar ni på Ice.net?
"“ Jag tycker att de har en väldigt speciell tjänst för den svenska marknaden, där de vänder sig till glesbygdsanvändare. Det är också ett kostnadseffektivt sätt att nå den här gruppen.

"“ Ett annat skäl är att vi har goda erfarenheter av Sverige, eftersom vi tidigare varit inne i Bredbandsbolaget.

Vad talar för att ni kommer att lyckas där den tidigare ledningen gått bet?
"“ Jag tror helt enkelt inte att de hade tillräckligt med kapital eller tid, de behövde fler kunder. Företaget har gjort ett bra jobb, men de klarade inte av den här finansstormen.

Enligt uppgifter har en av de tidigare ägarna Huawei motsatt sig att Access Industries skulle ta över i Sverige. Hur ser du på det?
"“ Jag kände faktiskt inte till det, men jag tycker att Huawei är en fantastisk leverantör och där hoppas vi på ett bra samarbete.

Kommer ni att göra ytterligare satsningar på den skandinaviska telekommarknaden?
"“ Vi är intresserade av Ice.nets verksamhet i Danmark, men sedan har vi nog händerna fulla.

Tittar man på Access hemsida så förefaller det ju som om de har - eller åtminstone är vana vid att handskas med - kapital:

http://www.accessindustries.com/news.php?n=20070323

Ägare Len Blavatnik:

Blavatnik, who was raised in Russia and ranked 40th on Forbes' richest Americans list last year with an estimated $US 7 billion in assets, also owns chemicals and plastics maker Basell and a stake in UC RUSAL, the world's largest aluminium producer.

Mer om personen

http://viswiki.com/en/Leonard_Blavatnik

Lite annan liga än Röste. Men synes sakna förankring i Skandinavien. Oligarker lever skakigt, on verra som Napoleon sa när han gav sig ut i strid (en får la se).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: ICE.NET i konkurs

Samir skrev:

oj oj oj....vänta bara tills nästa fakturan som kommer.......i TID!!!

Ni som har ICE, har ni fått senaste fakturan?
Jag kan inte påminna mig att jag fått någon...

// Tony

16

Sv: ICE.NET i konkurs

Fick faktura för ex månader x 49 kr en vecka innan konkursen. betalade eftersom fordran kvarstår även vid konkurs plus att jag ville dra mitt lilla strå till stacken/fortlevnaden.

Namnförvirring. Företaget som köpt Ice är Access, ägt av den rysk-amerikanske oligarken Len Blavatnik bosatt i London och New York.

Företaget som tillverkar av ICe erbjudna modem och router är Axxess tel.com
i San Diego. förefaller vara ett självständigt bolag som inte har något band till Blavatniks industrigrupp.

An excess of access there.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-12 20:40:59)

Sv: ICE.NET i konkurs

Access Industries får överta 450-licensen

Nordisk Mobiltelefons 450-licens får följa med till den nya ägaren, Access Industries.

Beslutet från Post- och telestyrelsen kommer bara ett par dagar efter det att Access Industries gått in för att rädda konkursade Ice.net/Nordisk Mobiltelefon.
   Myndigheten finner inga skäl att hindra att licensen följer med till AINMT Sverige AB, som är det nya namnet på Nordisk Mobiltelefon. Pts ser det snarare som mycket positivt att 450-mätet drivs vidare, eftersom det levererar telefoni- och bredbandstjänster långt ut i glesbygden.
   Access Industries lovar att driva verksamheten på i princip samma sätt som tidigare och även göra ytterligare investeringar i infrastruktur och marknadsföring.

beslutet pdf:

http://www.pts.se/upload/Beslut/Radio/2 … 090311.pdf

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: ICE.NET i konkurs

Walo skrev:
Samir skrev:

oj oj oj....vänta bara tills nästa fakturan som kommer.......i TID!!!

Ni som har ICE, har ni fått senaste fakturan?
Jag kan inte påminna mig att jag fått någon...

// Tony

Har haft ICE sedan maj 2008 har aldrig fått en faktura...

19

Sv: ICE.NET i konkurs

Storsatstning. Känns som replay på 1999

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A … ctionid=IT

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-27 08:42:20)

Sv: ICE.NET i konkurs

Talade just med kundtjänst. Fn säljs inga abonnemang och nya priser är inte kända men de hoppas komma igång nästa vecka.

Jag har fn abonnemang på 49 kr i mån/2 kr per MB men vill gå upp till 5GB per månad under sommaren. Detta har hittills kostat 279 kr. Hoppas den möjligheten att ligga med ett "standby" abb och periodvis gå upp till högre datamängder kommer att finnas kvar, synnerligen attraktivt för utlandssvenskar.   Väsentligt att det inte införs  någon avgift för att gå upp och ned i mängd. Sedan kan det naturligtvis hända också att ett tidigare avtal upphör att gälla om man byter nivå och att man sedan inte kan återgå till den lägre ursprungliga prisnivån utan att man enbart erbjuds ett dyrare standby abb. Detta vore ett hinder för flexibiliteten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.