1 Senaste redigerad av Discover (2013-06-18 23:02:16)

Tråd: Ny antenn

Såg förra veckan att det har kommit en ny, mindre magnetfotsantenn,

"Bilantenn Liten"

Vår lilla bilantenn är en rundstrålande antenn som kan placeras innanför vindrutan eller på bilens tak. Levereras med fäste för fönstermontering samt 2,3 m kabel.

Teknisk specifikation: Vikt: 0,2 kg, Längd:0,16 m, Förstärkning: 2 dBi

( Klicka på bild(erna) för större storlek)

http://forumbilder.se/CEJOC/2013-06-18-23-48-20.jpg?width=150

http://forumbilder.se/CEJOC/2013-06-18-23-49-57.jpg?width=150

Perfekt att ha liggandes i samma väska som M-90.

Antennen jag beställde levererades med adapter för D-35 & R-90, så säg till om ni ska använda antennen med M-90 så att ni får rätt sorts adapter.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Ny antenn

2 dB förstärkning - frågan är om det ens blir någon förstärkning alls med 2,3 meter medlevererad tunn koax........

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Ny antenn

Ska väl vara då när man åker bil, att få ut antennen utanför fordonet för att få bättre signal.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Ny antenn

Har nu testat antennen lite under bilfärd och den är inte mycket att ha, trots att jag åkte där täckningskartan visar att det finns täckning inomhus så fungerar det knappt.

Bordsantennen fungerar bättre - inne i fordonet!

Åkte buss till Sandviken igår och testade då med M-90 & bordsantenn och hade då fungerande anslutning hela vägen från Gävle, bordsantennen satte jag på fönstret och modemet hade jag liggandes i knät,
anslutningen fungerade bra även inne i Sandviken och ibland hoppade PN 192 in, vilket jag misstänker är Kungsberget som ligger norr om Sandviken. Men för det mesta så var det PN 380 (Gävle), modemet visade även PN 380 i Storvik och då hade jag också bordsantennen och modemets egna antenner helt intryckta.

Tidigare har jag åkt bil samma sträcka och där man svänger av E16 för att åka in i Sandviken, där dog förbindelsen med Bilantenn liten (placerad mitt på biltaket), med bordsantennen så fungerade förbindelsen mot masten i Gävle, PN 380 trots att bordsantennen var inne i fordonet.

Har berättat för Net1 att antennen är det något fel på, får se vad de säger.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Ny antenn

humor,
ja den antennen var inte mycket att sätta på taket ;-)

6

Sv: Ny antenn

Varför använda antenn liten när du kan använd stor magnetfot med collinjär 450 antenn ca 60 cm lång. Två stycken sådana funkar mkt bra och ge ca 6 dB förstärkning var. De har dessutom RG 58 lik grövre kabel. Det finns en monsterlång antenn på över 90 cm som säljs via Malux också, de funkar sämre än de kollinjära nyss nämnda, ger mindre signalstyrka.  Så dessa kollinjära antenner på stor magnetfot eller fast montage är de optimalaför mobilt 450, liksom de var det för NMT450.

Bordsantennen är bra men inte bättre. Bra när man är ute och går, eftersom drn int behöver jordplan. Men vid bilåka finns det inget skäl att avstå fån taket som bildar jordplan. Att sälja antenn liten är närmast bluff. Skräp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av Discover (2013-08-16 23:15:50)

Sv: Ny antenn

Svar till Jonasolof

Jag har även "bilantenn stor" sedan tidigare och den fungerar mycket bra, får se vad Net 1 har att säga angående den lilla antennen - man kan ju tycka att de vet vad de säljer eller bör iaf testa antennerna innan de säljer dem.

Är det rimligt att kräva återköp eller byte till bilantenn stor ?

Lilla M-90 är jag väldigt nöjd med. Gick runt lite inne i Sandviken och hade bordsantennen och det fungerade bra trots ca 2 mil till masten, Mellan Storvik & masten i Gävle är det ca 3 mil och även där fungerade M-90 bra ihop med bordsantennen. (har ej möjlighet att sätta upp någon antenn på fordonstaket)


Hur stor plåtbit behöver bilantenn stor för att fungera optimalt ?
Hade tänkt mig att sätta en bilantenn stor på en EU-moped, en pinne på 1 meter och i toppen på den en plåtbit som antennen står på.

Har fått svar på frågan nu på net1.se

"Magnetfotsantennen ska placeras på en metallyta. Det magnetfält som bildas när
antennen placeras på en metallyta fördubblar antennens effekt. En metallyta kan till exempel
vara taket på en bil eller ett plåttak på ett hus. Placera antennen minst 35 cm från ytans kant. "

Enklast / snyggast blir att använda bordsantenn istället.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Ny antenn

Radiatorerna på en jordplansantenn ska vara ca 1,05 ggr kvartsvåglängden, dvs något längre än ett kvartsvågsspröt. Utan jordplan eller med för litet jordplan blir riktningsiagrammet i vertikalled fel.

"Bordsantennen"  med sitt flexibla spröt fungerar mycket bra och behöver inget jordplan eftersom det är en väl designad ändmatad halvvågsantenn. Det finns för övrigt gamla ändmatade halvvågsantenner från NMT med BNC kontakt i änden.

Annars är den klassiska motorcykelpolisantennen en stång med en reguljär ground plane utan magnetfot, dvs ett vertikalt kvartsvågsspröt och fyra jordplansspröt som sitter horisontellt.. Sådana fästen finns fortfarande att köpa. De användes också mycket som masttoppsantenner.
Googla på ground plane antennas så hittar du en hel del.

Trots allt ser det lite fånigt ut med en klassisk ground plane på EU-moppen. Om du kan få tag på en bordsantenn till så bygg om fästet på den att passa stången. Diskret men ändå effektivt. Den högs böjligheten måste vara en fördel.

De där små jordplansantennerna har funnits för 450 och 900 i över tjugo år. Dålig designkompromiss från början till slut, med eller utan tillsatsen med två hrisontella spröt. Lämna tillbaka den om det går.

Eftersom en MC eller båt lutar kan man inte ha mer än 5/8 spröt för med ytterligare förlängda spröt riskerar vertikalloben att peka annat än horisontellt, se tidigare diskussion med marcus-aa.
Bordsantennen är i princip en dipol om än ändmatad (hög impedans i matningspunkten) så den är inte förlängd.

PS. Man gör en klassisk GP av RG58 och lite koppartråd på en kvart. Men när jag testade ett flertal hembyggda och köpta 450 antenner för några år sedan så blev utfallet detta: på större plåtyta: fast montering med kollinjärt spröt (spole) eller stora magnetfoten . Båda lika bra. Allgons jordplansfäste med fyra horisontella drygt kvartsvågs långa jordplansspröt plus vertikalt spröt med spole lika bra. Den slutna spolen var lite bättre än  den öppna på biltak.

Men bordsantennen var lika bra. Det är bara namnet som är missvisande eftersom det antyder att designen krymps för att göras behändig, liksom magnetfotsantenn liten. Den har inte krympts. Jag byggde raskt om min och satte den på en kraftigare sugkopp tagen från en telefonhållare (Clas O). Jag hade fått mitt ex från Ice net för test och var mycket nöjd, förutom med sugkoppen som släppte.

Om man jämför hur många som idag använder Net1 mobilt med användningen av NMT450 på åttiotalet så inses att det finns massor med begagnade 450 antenner i gömmorna och på bilskrotara. De förlängda spröten med öppen eller sluten spole förtjänar att tas till vara.

En variant jag testade med Ice net i bil var en 7 elements yagi på en förlängd gardena förlängare stödd mot takräcke. Och så ytterligare en förlängning ovan yagin i form av ett lätt elrör och i toppen på det bordsantennen (till diversityingången på D35). Tänkt som datakommunikationslösning för värsta avkroken. Men har inte hamnat där än. Långt bort är i Net1 sammanhang mer än fem mil från mast och då måste antennerna upp pga jordytas krökning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Ny antenn

Jag har 3 st bordsantenner, och på en av dem har jag tagit loss sugkoppen och tanken är att sticka in den bordsantennen i ett VP-rör, saknar dock ett lämpligt fäste för att montera VP-röret mot EU-moppen´s pakethållare.

Då VP-röret är böjbart så har jag tänkt mig att det kan få vara 1,5 meter långt och antennen kommer att vara skyddad av röret.

Modemet (M-90) tänkte jag placera i en låda av plexiglas.


Vilken sugkopp från Classe är det du använder till din bordsantenn ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Ny antenn

@Discover

Jag har en lr två GP antenner för 450. Fabrikat CarAnt, fästes med en M6 i botten.
Borde platsa på moppen, eller?

Har dom kvar sen jag hade företag, gäller bara att hitta den/dom.
Har just flyttat efter 27 år i samma bostad, oj oj oj

11

Sv: Ny antenn

Sorry, hitta just nu bara en marinantenn, Allgon kolinjär 450.
Återkommer på onsdag när kärringen kommer, hon som packat flytten.

12

Sv: Ny antenn

Discover, kan du köpa en 450 jordplansantenn så gör det. De är bra. Jag har flera stycken från Carant men behåller dem. De tillverkas fortfarande:

http://www.carant.hu/pdf/MG_SERIES.pdf

Här finns mycket bra från NMT-tiden

http://www.alfakom.se/gsm.htm

När jag testade antenner för belgisk analog 450 i början av nittiotalet så var en carantantenn med långt spröt bättre än fast monterad takantenn med lika långt spröt. Jag fäste antennen i ett
demotakräcksfäste från Thule som var enkelt (utan stång tvärs). ( Fast jag tror antennfoten var Allgons, kontakten är N på de jag har, inte FME som Carant nu skriver).

För moppen rekommenderas ändå bordsantennen i första vändan.

Jag sågade bara bort den  befintligs svarta sugkoppen på bordsantennen så att en plan yta med ca 16 mm diameter uppstod. Sedan tog jag en hållare med stor transparant silikonsugkopp och sågade av svanhalsen. En till liknande yta erhölls. Limmade ihop dem med cyanolit. Nu fick jag en bordsantenn som sitter kvar på ett fönster.

Net1 ändrade dock tyvärr inte utförandet på sin bordsantenn efter mitt exempel på bättre sugkopp. Deras lossnar så som enkla sugkoppar brukar göra. Att antennen lossnar och trillar ned efter en stund var mindre viktigt än utseendet i förpackningen.

Kanske att jag någon gång sätter in en skruv för att hålla ihop antenn och sugkopp för alla de gånger sugkoppen inte behövs, som t ex när man sätter antennen i toppen av ett rör. Men man bör undvika metall i närheten av matningsänden av antennen. Jag är fortfarande impad över att denna ändmatade antenn presterade så bra i test jag gjorde i terräng. Och den är ju lätt att få upp högt vid behov, eventuellt med en kastlina.

Sågar du av sugkopoen så får du en cylindrisk kort plugg som återstod. Den kan sättas ned i elröret samtidigt som du låter det böjliga sprötet vara fritt. Värm elrörets ände i kokande vatten så kan du forma det. Som katamaranseglare gjorde vi segellattor av elrör på sjuttiotalet genom att leda ånga genom dem från en tekittel och platta till dem mellan två brädor med reglerad skruvdistans. Om du gör en böj på elröret kan du fästa dess nedre del utmed en av pakethållarens stödben med slangklämmor och lacken skyddad med eltejp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av Discover (2013-08-20 21:07:12)

Sv: Ny antenn

Jonasolof..

Jag tror också att jag börjar med bordsantenn och VP-rör, fick tips av en kompis att lägg in en bit VP-rör i mikron tillsammans med ett glas vatten, blir då röret varmt så får man sätta antennen i toppen, utanför röret.

Snyggast blir nog att gömma antennen inuti VP-röret (om det går) + att antennen blir mer skyddad,
Antennen & antennskarven får plats i ett 16 mm rör.

En böjfjäder kan väl vara någon att använda istället för att koka röret ?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr … der-44888/


De första versionen av bordsantenn hade väl en mindre sugkopp ? Antennen jag har ihop med M-90 när jag är ute & rör mig har en större sugkopp och slickar man på sugkoppen så sitter den bra på ett fönster :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Ny antenn

Det blir små sprickbildningar i röret med böjfjäder som man kan slippa om det förvärms.

Det låter som om de ändrade sugkoppen ändå. Jag har inte sett något senare exemplar.

Röret kommer att bli varmt i mikron pga varm vattenånga. Även om röret inte skulle bli  varmt i mikron som tecken på att det absorberar elektromagnetisk strålning så har plast, keramik osv en annan  dielektricitetskonstant än luft. Det sänker våghastigheten utmed antennen så att den blir avstämd för lägre frekvens. Inverkan av distansen mellan antenntråden  och plasten  bör minska inverkan men svårt veta hur mycket. Förmodligen kommer det att  funka bra, det är bara en teoretisk invändning.

Det omgivande mediets dielektricitetskonstant påverkar velocity factor även för en antenntråd och inte bara för koaxialkabel. Det finns patenterade miniatyriserade GPS-antenner lindade på en keramikkärna.

En annan elegant användning av keramers våghastighetssänkande effekt är i tiltjusteringen i Cellmax basstationsantenner. Normalt används koaxialkablar för fasanpassningen mellan de mnga stackade antennelementen i en sådan antenn. Cellmax använder ledare omgivna av luft. Ringformiga keramer kan förskjutas utmed stången/innerledaren och därmed ändras den effektiva längden av fasförskjutningsanordnigen så att tilt ändras.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Ny antenn

använd vanlig hårfööön eller annan varmluftspistol för att värma plast / vp rör.
krävs inte extrem värme, sedan använd rörböjare/fjäder så kollapsar inte röret vid böjning, extremt viktigt vid böjar ala 90 grader osv.

16

Sv: Ny antenn

Har nu pratat med kundservice och jag får byta till den större magnetfotsantennen och så får jag skicka tillbaka den lilla antennen. Killen jag pratade med tyckte det lät intressant att bordsantennen fungerar bättre - inne i ett fordon än vad den lilla magnetfotsantennen fungerar utanpå ett fordon på samma plats.



Jag berättade för dig om denna tråd, tack för hjälpen :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Ny antenn

Drastiskt uttryck så kan bordsantennen ersätta den lilla i alla lägen så den lilla behövs inte. På ett biltak används lämpligen den stora foten, eller fast montage. En fast fot jag gillar är smarteqs kombinerade GPS (obs fem volt), GSM och UHF (upp till 800).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av Discover (2013-08-22 15:24:01)

Sv: Ny antenn

Jonasolof..

Jag frågade även varför Net 1 inte har bordsantennen som ett alternativ på hemsidan,
killen jag pratade med skulle ta upp det.

Har för mig att bordsantennen kostar 199 kr om man inte lyckas få den gratis.

Har skickat ett detaljerat e-mail till Net 1 angående mina problem med den lilla magnetfotsantennen,
skulle få svar i morgon eller nästa vecka.


För övrigt tycker jag att Net 1 ska sälja eller iaf tipsa om lösningar som passar ihop med M-90 då den drivs med USB 5 volt och de har täckning i (riktiga) vildmarker. (det går ju faktiskt att ringa med hjälp av M-90 & valfri VoIP app)

Några exempel:

http://www.portablesolarpower.biz/colle … ne-charger

http://www.thepowerpot.com/product/powe … ?ref=title

http://www.biolitestove.com/campstove/c … /features/

Då även sälja bordsantenn + 10 meter antennsladd (i paket) med beskrivning att det ger bättre täckning / hastighet om antennen kommer upp högt, t.ex i ett träd. och kan vara ett alternativ vid vandring.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Ny antenn

De är skraja för nördighet. Ger inte rätta stureplansimagen som design- och PR-puttarna odlar. Vad som sedan funkar i de djupa skogarna vet puttarna inte för de är hellre ute och festar på krogen än testar i skogen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Ny antenn

Idag kom den nya antennen, bilantenn stor.


Skönt att jag fick byta, den lilla bilantennen ska jag skicka tillbaka någon dag.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.