1 Senaste redigerad av fredrik_a (2013-05-21 09:38:03)

Tråd: Huawie E398 på Asus RT-N56U

Hej,

Är det någon som vet om man kan köra på 4G-nätet med RT-N56U?
Att köra E398 i routern är inga bekymmer alls, men det blir "bara" på 3G-nätet. Någon som vet om man kan koppla upp mot 4G med denna router, och om det går... Hur gör man?

Min router har FW 3.0.0.4.360 (Asus officiella FW, ingen Open source-historia).


M.v.h. Fredrik

2

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

prova
- lås modemet på 4G i tex dator via AT kommandon.
annars prova annan fw...
för då saknar nuvarande fw stödet, och om det funkade troligen max 20mbit.

3

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p40981

lte only-anyband:               AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""
lte only-800mhz only:           AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80000,"",""
lte only-900mhz only:           AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80,"",""
lte only-1800mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,4,"",""
lte only-2100mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,1,"",""
lte only-2600mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,40,"",""

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av fredrik_a (2013-05-21 14:31:51)

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

Tack för svaren killar. Då ska jag genast prova detta.
Såg även i den föreslagna tråden att Dovado Tiny kan göra detta, och jag har ju faktiskt en Tiny så det borde alltså gå att fixa där? (Gör man det genom att ange att modemet ska koppla upp endast mot 4G i GUI't eller är det nå't mer man ska göra?)

Anledningen till att jag inte kör med enbart Tinyn är att dess Wifi är bedrövligt jämfört med Asus-burken, och antingen får man väl använda Asus-burken som AP, eller stänga av DHCP'n i Tinyn och köra Asus:en som router, men det skönaste vore att slippa två burkar om man nu kan klara sig på enbart en, d.v.s. om man får liv i 4G't med modemet sittandes i Asus:en.

5

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

koppla modemet till tinyn, använd BRIDGE MODE i tinyn, och koppla tinyns LAN port till WAN porten på asus routern.
ställ asus routern på dhcp via wan porten.

så ska det funka as is.

normaltsätt väljer dovadon 4g om detta medges, du skall ej behöva låsa routern mot detta om det inte är några problem, tex usel signal från 4g masten tex.

bara att prova.

6 Senaste redigerad av loskings (2013-05-21 17:39:28)

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

G-Man skrev:

koppla modemet till tinyn, använd BRIDGE MODE i tinyn, och koppla tinyns LAN port till WAN porten på asus routern.
ställ asus routern på dhcp via wan porten.

så ska det funka as is.

normaltsätt väljer dovadon 4g om detta medges, du skall ej behöva låsa routern mot detta om det inte är några problem, tex usel signal från 4g masten tex.

bara att prova.

Kör som ovan med mitt E392 Tiny + Asus RT-N66U, funkar super.

7

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

G-Man skrev:

koppla modemet till tinyn, använd BRIDGE MODE i tinyn, och koppla tinyns LAN port till WAN porten på asus routern.
ställ asus routern på dhcp via wan porten.

så ska det funka as is.

normaltsätt väljer dovadon 4g om detta medges, du skall ej behöva låsa routern mot detta om det inte är några problem, tex usel signal från 4g masten tex.

bara att prova.


Japp, det funkar och så har jag kört tidigare, men då blir man sittandes med "två burkar" fast det är väl ok antar jag.
Funkar Connection Tracker verkligen i Bridge Mode? Det är ju en funktion som inte är så dum ibland.

8

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

fredrik_a skrev:

Funkar Connection Tracker verkligen i Bridge Mode? Det är ju en funktion som inte är så dum ibland.

Nej, men det finns andra metoder som vi har implementerat.

http://www.dovado.com/sv/funktioner/bridge-mode

Tack

9 Senaste redigerad av G-Man (2013-05-21 21:58:10)

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

jag har kört tiny i bridge 24/7 i månader i sträck med e398 och det har inte strulat med anslutningen.
398 har gått direkt kopplad till usb porten, ingen usb hub eller skarv ikopplad.
"bara funkat" helt enkelt.

hur stabilt det är beror helt i första hand på masten man använder, för på vissa master strular det nästan dagligen, och andra master kan det gå i år utan något strul.

°


det finns wrt'ig fw till routern med fullt stöd för modemet. men vill du köra std fw och få det stabilt så är tiny+asus en bra lösning speciellt då du redan har delarna...

istället för att köra bridge-mode, skippa NAT i asusen, sätt fast route i asusens-lan del/clienterna så aggerar asusen bara som wifi ap och switch. då funkar alla normala funktioner i tiny, och du kan köra med asus wifi placerad långt från tinyn och dess modem.

finns många sätta att bygga ditt LAN, vissa enklare andra mer komplexa.

10

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

G-Man skrev:

hur stabilt det är beror helt i första hand på masten man använder, för på vissa master strular det nästan dagligen, och andra master kan det gå i år utan något strul.

Anledningen att jag ville ha Connection Tracker'n aktiv är att "min mast" har levt rövare senaste veckan nå't helt galet.
Max 0.5 Mbps download på 4G-nätet (medan 3G-nätet ger 8-10 Mbps), och man tappar uppkopplingen ständigt...

Har haft Tele2 4G under två år och det har alltid fungerat klockrent, men förra veckan blev det s_it av alltihopa så CT'n kan vara bra att ha innan Tele2 får fart i skrotet igen :-)

11

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

kanske beror på hopslagningen av näten för att få bredare kanaler för högre hastigheter,
jag har haft liknande ett tag. och nu är det klart och det lirar på.
underliga är att tinyn i bridge verkar fixat det iaf.

12

Sv: Huawie E398 på Asus RT-N56U

G-Man skrev:

kanske beror på hopslagningen av näten för att få bredare kanaler för högre hastigheter,

Ja, katten vet. Enligt Tele2's support ser de inget konstigt, men de håller med om att 0.5 Mbps nedströms "låter lågt" när man samtidigt har 12 Mbps uppströms och en Ping på 16 ms mot svenska testservers.

Jäkla skräp för tillfället...