1 Senaste redigerad av Husknuten (2013-05-03 13:36:36)

Tråd: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Det har väl knappast undgått någon att det pågår något konstigt på marknaden för mobila bredband just nu. För en månad sedan sänkte Telia ingående datamängd från 40 GB till 10 GB i sitt största abbonemang samtidigt som man fortfarande tar lika mycket betalt (399 Kr).

Häromdagen gjorde Telenor nästan samma sak. Från att ha haft Sveriges generösaste vilkor så har man nu bara 12 GB för 399 Kr som sitt största abbonemang.

Jag tycker det känns alldeles uppenbart att det är en kartell som ligger bakom. Varför skulle Telenor och Telia höja priserna med faktor 5-10 utan att ha något avtal med Tre och Tele2? Det är ju samma sak som att ge bort marknaden till dem, vilket aldrig i livet skulle ske. Vem ska teckna Telenor eller Telia i dagens läge liksom?

Jag är övertygad om att det pågår en kartell och att Tre och Tele2 kommer efter inom kort.

Situationen är så exceptionell att jag tycker den förtjänar en egen tråd. Är det någon som vet vilken myndighet som bevakar och reder ut karteller? Går det att göra en anmälan om misstanke om kartell?

2

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Detr stod om en telekomkartell i Veckans affärer eller om det var affärsvärlden för en månad sedan. Jag såg inte själva artikeln, bara rubriken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

För övrigt kan man ju undra om karteller ens är något problem när såväl svenska som norska staten tycks ingå i dem...

4 Senaste redigerad av svenix (2013-05-03 14:45:36)

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

För att svara på frågan så är det väl Konkurrensverket som skulle kunna titta på en ev. kartellbildning:
http://www.kkv.se/
http://www.kkv.se/t/Page____404.aspx

5

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Har alltid sneglat på satellit internet - ( när man hade adsl ) -  är det någon med erfarenhet av det ?

Detta ser plötsligt intressant :-

http://www.satelliteinternet.co.uk/packages/packages

Brian

6

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Har de täckning för Sverige då ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

brianskre4711 skrev:

Har alltid sneglat på satellit internet - ( när man hade adsl ) -  är det någon med erfarenhet av det ?

Detta ser plötsligt intressant :-

http://www.satelliteinternet.co.uk/packages/packages

Brian

Det fungerar rätt bra. Norwegian kör ju satellit på sina flygningar(osäker på leverantör) och det funkar klockrent trots många användare. Inte markbunden prestanda naturligtvis, men fullt användbart.

Vad jag vet är däremot att det krävs både dyr och mycket otymplig utrustning för att få ok prestanda. Fartyg har ofta en stor "boll" som är kanske 50 cm i diameter monterad högst upp på bryggan.

Det finns lösningar med mindre antenner, men de brukar inte ha någon vidare prestanda.

8

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Fartygen har nog autotrackande antenner för att följa geostationära satelliter trots sjögång. För tio år sedan mötte jag investerare i den tekniken. Dyrt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av sehnpaa (2013-05-03 21:27:49)

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Det kan ju även vara så att Telenor insett att de inte vill överbelasta sitt LTE-nät på samma sätt som man gjorde med sitt 3G-nät.

Det blir intressant att se hur Tele2 och Tre agerar.

10

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

sehnpaa skrev:

Det kan ju även vara så att Telenor insett att de inte vill överbelasta sitt LTE-nät på samma sätt som man gjorde med sitt 3G-nät.

Det blir intressant att se hur Tele2 och Tre agerar.

Fast det funkar inte riktigt så i ett företag. Allt man gör baserar sig på noggranna kalkyler. Varje GB i operatörens nät har en faktisk kostnad som ligger till grund för hela kalkylen. Innan man släpper ett nytt abbonemang räknar man fram att avtalet är lönsamt för företaget. Alla abbonemang som finns och har funnits på marknaden är såldeles lönsamma.

Däremot kan operatörerna vara missnöjda med lönsamheten och frestas till fula metoder för att öka den. Det är vad vi ser ni.

11 Senaste redigerad av plun (2013-05-04 11:36:57)

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Husknuten skrev:

Fast det funkar inte riktigt så i ett företag. Allt man gör baserar sig på noggranna kalkyler. Varje GB i operatörens nät har en faktisk kostnad som ligger till grund för hela kalkylen. Innan man släpper ett nytt abbonemang räknar man fram att avtalet är lönsamt för företaget. Alla abbonemang som finns och har funnits på marknaden är såldeles lönsamma.

Däremot kan operatörerna vara missnöjda med lönsamheten och frestas till fula metoder för att öka den. Det är vad vi ser ni.

Nejdå... du har en ytterst primitiv analys av nuvarande läge, IMHO !

4G har varit en stor förlustaffär med miljardinvesteringar fram till nu och eftersom ett stort klientel inte vet vad en GB är för något så blir det alldeles galet, röda siffror överallt.

Just nu så introduceras smartphones som många kommer att köpa dvs Samsung Galaxy S4 samt som jag hoppas på HTC One vidare så kommer man med säkerhet att ordna så att iPhone5 kan nyttja 4G.

Eftersom nu många inte vet vad en GB är för något så blir smartphoneabbonemangen med 4G en lysande affär. Många av dessa användare är också köpstarka och har råd att betala.

I sak sedan så är då de "quotas" som de nya abbonemangen har egentligen totalt "hjärndöda" men det kommer att rätta till sig till rimliga datamängder utefter marknadens viktigaste förutsättning, "utbud & efterfrågan"

Rent egoistiskt så är det här perfekt för nu slipper man risken att en massa användare som struntar i hur de använder sin anslutning förpestar min mast med en massa onödig trafik  smile  Jag har ju ett abb redan med en generös tilldelning som räcker alldeles utmärkt smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

dom återkommer nog med 15:-/mb i trafikdata i avgift ....
det var guld i vardera abg då,
sedan tog operatörerna bort trafikkostnaden själva - pga att en operatör startade frisurf racet :-)
dom andra tappade sina kunder = följa jon...
nu blir det samma sak.

30:-/mb
?
normal prisökning?

13 Senaste redigerad av Husknuten (2013-05-04 18:59:26)

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

plun skrev:
Husknuten skrev:

Fast det funkar inte riktigt så i ett företag. Allt man gör baserar sig på noggranna kalkyler. Varje GB i operatörens nät har en faktisk kostnad som ligger till grund för hela kalkylen. Innan man släpper ett nytt abbonemang räknar man fram att avtalet är lönsamt för företaget. Alla abbonemang som finns och har funnits på marknaden är såldeles lönsamma.

Däremot kan operatörerna vara missnöjda med lönsamheten och frestas till fula metoder för att öka den. Det är vad vi ser ni.

Nejdå... du har en ytterst primitiv analys av nuvarande läge, IMHO !

4G har varit en stor förlustaffär med miljardinvesteringar fram till nu och eftersom ett stort klientel inte vet vad en GB är för något så blir det alldeles galet, röda siffror överallt.

Just nu så introduceras smartphones som många kommer att köpa dvs Samsung Galaxy S4 samt som jag hoppas på HTC One vidare så kommer man med säkerhet att ordna så att iPhone5 kan nyttja 4G.

Eftersom nu många inte vet vad en GB är för något så blir smartphoneabbonemangen med 4G en lysande affär. Många av dessa användare är också köpstarka och har råd att betala.

I sak sedan så är då de "quotas" som de nya abbonemangen har egentligen totalt "hjärndöda" men det kommer att rätta till sig till rimliga datamängder utefter marknadens viktigaste förutsättning, "utbud & efterfrågan"

Rent egoistiskt så är det här perfekt för nu slipper man risken att en massa användare som struntar i hur de använder sin anslutning förpestar min mast med en massa onödig trafik  smile  Jag har ju ett abb redan med en generös tilldelning som räcker alldeles utmärkt smile

Varje GB genererar fortfarande en fast och förutsägbar kostnad för operatören. "Kostnad för såld vara eller KSV" brukar det kallas i ekonomisammanhang.

När man tar fram en ny prisplan så är det mest centrala att den är lönsam. Vinstdrivande företag sysslar inte med olönsamma produkter. Om det ingår 100 GB/månad så tar man den mängden gånger det faktiska priset som varje GB kostar operatören. Därefter sätter man priset till slutkund efter den avkastning man vill/kan ta ut.

Det är simpel företagsekonomi som alla verksamheter i näringslivet håller på med konstant. Den ekonom som tar fram en olönsam prisplan får sparken omedelbart.

14

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Husknuten skrev:

Varje GB genererar fortfarande en fast och förutsägbar kostnad för operatören. "Kostnad för såld vara eller KSV" brukar det kallas i ekonomisammanhang.

När man tar fram en ny prisplan så är det mest centrala att den är lönsam. Vinstdrivande företag sysslar inte med olönsamma produkter. Om det ingår 100 GB/månad så tar man den mängden gånger det faktiska priset som varje GB kostar operatören. Därefter sätter man priset till slutkund efter den avkastning man vill/kan ta ut.

Det är simpel företagsekonomi som alla verksamheter i näringslivet håller på med konstant. Den ekonom som tar fram en olönsam prisplan får sparken omedelbart.

Jo men.... en marknad tar ofta ett "omtag" efter en större teknisk utveckling samt att en stor investering har gjorts när det finns en efterfrågan. Det är ju först nu som det finns en marknad via tekniskt fulländade 4G-lurar samt viktigast att det mobila behovet är stort, inte minst från företag.

4G till hemanvändare har inte blivit någon succe eftersom man har att göra med en stor användargrupp som inte har några begränsningar för sitt användande.

Just nu är det då ett "omtag" för marknaden och eftersom vi har fyra stora operatörer så upprätthålls nog konkurrensen, jag skulle önska att det var fem stycken men fyra räcker nog.

För oss som redan har abbonemang så spelar det ju ingen roll, enbart bra att användandet nu begränsas via nya prisplaner för nya användare.

De nya prisplanerna som Telenor samt Telia presenterat är då med säkerhet inte relevanta mer än en mycket kort tid.

Berättar jag sedan för en utlänsk användare att jag har 100Gb för 400kr så tror veederbörande att jag ljuger eller så har Jultomten varit på besök.....otroligt tycker de flesta.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

sedan sover alla större operatörer i varandras sängar pga att dessa delar nät med varandra, och därigenom vet vad dom andra har för marginaler på näten.
- här ligger eventuell kartell risk, då operatörerna måste föra samtal på hög och låg nivå med varandra, annars funkar det ej.

men om en kund betalar 400 och det ger 10% vinst efter att hela 100gb är förbrukad och sedan försätter kunden att surfa vidare på 0,2 mbit/s resten av månaden villket blir ytterligare 40gb då blir denna kund noll summekund ? tror inte det för kunden har betalat för drift och underhåll av nätet samt via sin 3åriga bindning även delbetalat för utbyggnaden av nätet/möjligjort ett billigare lån pga bindningen agerar säkerhet.

så då blir en kund som förbrukar 40gb en guldkalv :-)
som operatören vill få fler av,
operatören tar fram lite data om kunderna som surfar så, dessa får nu ett erbjudande om obegränsad trafik för 500:-, och nappar. nu får operatör Y reda på att X har obegränsat till sina kunder, och lanserar samma sak till alla !
där var vi tidigare :-)

16

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Jag misstänker att kapaciteten börjar ta slut i mobilnätet och då måste operatörerna

1) investera i mera och bättre infrastruktur (bygga fler basstationer)
2) begränsa användandet

Det är väl klart att de helst väljer alternativ 2).  Sedan gäller det att sälja begränsningarna på något sätt (=lura kunderna). Det bästa är förstås att sälja tidsbundna abonnemang med "fri" surf och sedan sätta in begränsningar och hoppas att väldigt få börjar bråka. Folk ids i allmänhet inte krångla sej genom hela proceduren med anmälan till konsumentombud och eventuellt efter något år få rätt.

17

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

Ett skäl att undvika att bygga ut ett nät som har stor täckning men för låg kapacitet kan vara en förmodan att efterfrågan på hög kapacitet inte kommer att bestå pga subventionerad utbyggnad av fiber

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

det är baklänges jo,
där det finns fiber och många andra alternativ tex adsl så byggs det ut mycket hårdare på mbb, annars kan mbb inte konkurera med prestandan... :-)

men där det bara finns 33,6 modem anslutning, eller det saknas fast nät så det endast finns tex gprs så byggs det inte ut med någon vidare fart om ens alls.
Jag har sett flera ställen med denna bizarra situation, det är samma sak med tex adsl, kommer det fiber så bygger "telia" snabbt adsl där det tidigare saknades.

dvs, marknads ekonomi. där det är låg konkurans så saknas incitament att skapa det där lilla extra för att locka kunder...
så duger dagens, då man iaf får kunder.

anledningen varfer ett monopol/statligt nät som primärt bygger i glesbygd skulle lösa många saker, om operatörerna vill hyra in sig i det nätet så låt dom, skulle spara pengar för alla då man slipper bygga 2*3G nät + 2 * 4G nät utan bara ett nät/mast där det är låg användning/vinst.
idag är det lite som att alla bilmärken bygger egna vägar till sina bilar i åre/gotland/stockholm, och i glesbyggd kör alla på grusvägar...

19

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

G-Man skrev:

anledningen varfer ett monopol/statligt nät som primärt bygger i glesbygd skulle lösa många saker, om operatörerna vill hyra in sig i det nätet så låt dom, skulle spara pengar för alla då man slipper bygga 2*3G nät + 2 * 4G nät utan bara ett nät/mast där det är låg användning/vinst.
idag är det lite som att alla bilmärken bygger egna vägar till sina bilar i åre/gotland/stockholm, och i glesbyggd kör alla på grusvägar...

Jo, det är helt bakvänt. Infrastruktur är ett s.k. naturligt monopol. Den behövs för att annat skall fungera men är inte i och för sej lönsam. Rent nationalekonomiskt skulle man spara stora pengar på ett gemensamt fibernät som också kan mata masterna. Australien har gått in för en sådan lösning och där får operatörerna på lika villkor hyra fiber eller kapacitet i fibernätet.

Just nu fungerar inte min anslutning (Tre) men Mälarenergi har skickat en förfrågan om jag vill ha fiber. Och det vill jag förstås. Men det är osäkert om det blir nånting och när. De kräver att 40-60 % beställer anslutning förrän de bygger och det är väldigt mycket. Rent tekniskt är mobila nät enbart lämpliga som komplement. TV skall man se över satellit och stora datamängder skall flyttas via fibernätet.

20

Sv: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband

problemet ligger hos politikerna, som säljerut oersätterliga saker för en spottstyvel, efter tio år kommer med kommentaren "hoppsan så konstigt det blev" för det spelar ingen roll vilket parti det är frågan om, för samtliga har varigt med och beslutat och genomfört det när de har suttit i regering.

kanske skulle säljaut rikstan, och anbuda in billigaste utförare ?
blir nog inte sämmre ivf, skulle bli det coolaste experiment sedan rymdprogrammen :-)

vore jag multimiljonär skulle jag köpt telia+sj med hela J nätet och rivit ner allt och sålt kopparn för skrotpriset - bara för att... :-)
och sedan kollat hur lång tid det tog att återställa det. 50? 100? år