1 Senaste redigerad av careface (2013-05-02 11:49:40)

Tråd: Telenor nya abb - usch

12GB 399kr/månad
8GB 299kr/månad
4GB 199kr/månad

Extra data kostar 49kr/GB. Hastigheten sänks till 128Kbit/s

Vad har de gjort? Skojjar de, nu blir de ju som Telia - varför?? Nu finns det ingen anledning att välja Telenor heller...kanske upplevde de problem med att pengarna inte räckte

En jämförelse mellan de största abonnemangen i GB priser:
3: 2,99kr/GB
Tele2: 4,36kr/GB
Telenor: 33,25kr/GB
Telia: 39,9kr/GB

Kag hoppas verkligen inte att de två andra operatörerna följer efter. Visst kan de höja priserna - men inte sänka datamängden.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Telenor nya abb - usch

Ja vad skall man säga, följa John är det som gäller.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Telenor nya abb - usch

Tveklöst en kartell!

Vilken operatör skulle annars våga höja priserna 10 ggr över natt? Det vore att helt släppt marknaden till konkurrenterna.

Operatörerna har snackat ihop sig och Telia erbjöd sig att gå först i egenskap av största aktör. Om ett par veckor kommer Tele2 och Tre att följa efter om ingen myndighet ingriper. Det är nog dessvärre sanningen...

4

Sv: Telenor nya abb - usch

Husknuten skrev:

Tveklöst en kartell!

Vilken operatör skulle annars våga höja priserna 10 ggr över natt? Det vore att helt släppt marknaden till konkurrenterna.

Operatörerna har snackat ihop sig och Telia erbjöd sig att gå först i egenskap av största aktör. Om ett par veckor kommer Tele2 och Tre att följa efter om ingen myndighet ingriper. Det är nog dessvärre sanningen...

Varför skulle den minsta operatören inte då bli pressad till att ändra priserna först? Ser Telenor att de vinner något genom att göra detta så de erbjöd sig? Att Telia valde att göra denna prishöjning förvånar mig inte - men Telenor var däremot otippat.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Telenor nya abb - usch

telia och telenor är två statliga bolag

typ
teleswe och telenor :-)

värst är den hyperlåga hastigheten när trafik Quotan är slut för månaden.
för 0,2 mbit på ett hypat 4G 100mbit är ganska stor procentuell skillnad.
funkar bara till att köpa mer trafik.
tror operatörerna är avundsjuka på bankernas marginaler/vinster.

6

Sv: Telenor nya abb - usch

careface skrev:
Husknuten skrev:

Tveklöst en kartell!

Vilken operatör skulle annars våga höja priserna 10 ggr över natt? Det vore att helt släppt marknaden till konkurrenterna.

Operatörerna har snackat ihop sig och Telia erbjöd sig att gå först i egenskap av största aktör. Om ett par veckor kommer Tele2 och Tre att följa efter om ingen myndighet ingriper. Det är nog dessvärre sanningen...

Varför skulle den minsta operatören inte då bli pressad till att ändra priserna först? Ser Telenor att de vinner något genom att göra detta så de erbjöd sig? Att Telia valde att göra denna prishöjning förvånar mig inte - men Telenor var däremot otippat.

Kanske var det ett vilkor från de andra operatörerna att stora Telia skulle gå först för att de ska följa med. Vad vet jag.

Hederligt känns det i varje fall inte. Att öka priserna med faktor 10 över natt när man redan är dyrast är rent självmord om man inte har någon form av överrenskommelse med konkurrenterna. Det känns otänktbart att det skett lagligt.

7

Sv: Telenor nya abb - usch

Vänta lite nu, så vi har inte den 100gb datamängden per månad längre?

8

Sv: Telenor nya abb - usch

Det här helt horribelt, nu är det inte befogat att använda mobiltbredband till vad det är tänkt ens. Inte som privatperson......hur ska de kunna tjäna mer pengar på detta? Ytterst få abonnemang kommer att säljas när bindningstiderna för befintliga kunder är slut.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

9

Sv: Telenor nya abb - usch

Jag har Tre som operatör.
Dom verkar också vara på gång med något skumt.
Förut kunde man surfa med 0.2 mbit när datamängden var
förbrukad, numera stängs det av helt.

10

Sv: Telenor nya abb - usch

Husknuten skrev:

Kanske var det ett vilkor från de andra operatörerna att stora Telia skulle gå först för att de ska följa med. Vad vet jag.

Hederligt känns det i varje fall inte. Att öka priserna med faktor 10 över natt när man redan är dyrast är rent självmord om man inte har någon form av överrenskommelse med konkurrenterna. Det känns otänktbart att det skett lagligt.

Varför går inte den minsta operatören nu då eller den nästa största - utan den näst minsta? Det låter inte logiskt för mig tyvärr. Sen tror jag inte att de har karteller, men det visar sig säkert. Telia hade ju redan höjt till dessa priser och Telenor vill på många sätt vara som Telia och jämför sig nästan enbart med Telia om att de är bättre osv.

ImoK skrev:

Vänta lite nu, så vi har inte den 100gb datamängden per månad längre?

Ni som tecknade med 100GB har 100GB, men om du förlänger får du de nya prisplanerna. Jag vet inte hur det är om du inte säger upp abonnemanget utan låter det rulla på.

1951 skrev:

Jag har Tre som operatör.
Dom verkar också vara på gång med något skumt.
Förut kunde man surfa med 0.2 mbit när datamängden var
förbrukad, numera stängs det av helt.

De ökade surfmängden till nästan samma pris - men satte istället in vilkoret att man inte får surfa vidare. Tidigare kostade 2GB 99kr/månaden och 10GB 149kr/månad. Nu får du 3GB för 99kr/månad och 30GB för 199kr/månad istället. En förbättring skulle jag säga, då det nog ändå slutar med att alla köper mer data då den sänkta hastigheten är så extremt låg (0,2Mbit/s).

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Telenor nya abb - usch

Tacksam för svaret smile

Blir att bygga fiber i sommar då (telenors 4g var ändå bara en temporär lösning för oss).
För gamla teleledningar i huset (som var byggt på 30-talet) gör så att vi inte kunde ha högre än 4mbit genom ADSL.

12

Sv: Telenor nya abb - usch

ledningarna I huset spelar väl ingen roll. Man kan dra nytt för inkommande fram till avtapningspunkten för ADSL. Och från gatan kan man gräva själv och lägga in modern telefonkabel.

problemet ligger nog bortom anslutningsplinten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Telenor nya abb - usch

telia bygger inte adsl, då måste telia gebort adsl platser till andra operatörerna "gratis"
därför fixar inte telia koppar nätet mer än vad som krävs för lagakrav, dvs telefoni.

14

Sv: Telenor nya abb - usch

OK. Tre kanske förbättrade villkoren en aning denna gången,
men det kanske blir Telia/Telenor status nästa gång Tre ändrar
villkoren.
Ska få fibernät under 2013, då åker mina mobila bredbandsabbonnemang
i soptunnan.

15 Senaste redigerad av Husknuten (2013-05-02 17:15:01)

Sv: Telenor nya abb - usch

careface skrev:

Varför går inte den minsta operatören nu då eller den nästa största - utan den näst minsta? Det låter inte logiskt för mig tyvärr. Sen tror jag inte att de har karteller, men det visar sig säkert. Telia hade ju redan höjt till dessa priser och Telenor vill på många sätt vara som Telia och jämför sig nästan enbart med Telia om att de är bättre osv.

Ordningen kan de ju ha gjort upp mellan sig på något sätt som vi inte känner till. Naturligtvis kan jag inte veta säkert, men att Telia bara går ut och mångdubblar priserna från ingenstans följt av Telenor nån vecka senare känns inte direkt som en slump.

Att göra så är lika med att ge bort marknaden till konkurrenterna. Det är därför jag tror att man kommit överrens med Tele2 och Tre också. Annars kan man lika gärna lägga ned verksamheten för mobilt bredband istället.

16

Sv: Telenor nya abb - usch

Man vill ju uppenbart inte ha fler kunder inom mobilt bredband. Synd för oss som inte har några alternativ i obygden.

17

Sv: Telenor nya abb - usch

var ett större möte/mässa om mbb, där det krävdes högre priser.
kan bara gissa att bolagen vill få samma vinstmarginal som byggförsäkringarna :-)
vidhåller uppgjort/kartell.

om alla höjer samtidigt så blir det för uppenbart.

18

Sv: Telenor nya abb - usch

G-Man skrev:

var ett större möte/mässa om mbb, där det krävdes högre priser.
kan bara gissa att bolagen vill få samma vinstmarginal som byggförsäkringarna :-)
vidhåller uppgjort/kartell.

om alla höjer samtidigt så blir det för uppenbart.

Det är spik en månad sedan Telia höjde nu. Det kan inte vara slump...

Dags för myndigheterna att ingripa tycker jag.

19

Sv: Telenor nya abb - usch

kan det inte vara så de inte vill ha in så många fler abonenter i sina redan överbelastade nät och därför tills vidare försämrar sina abonemang

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

20

Sv: Telenor nya abb - usch

metallicaman_no1 skrev:

kan det inte vara så de inte vill ha in så många fler abonenter i sina redan överbelastade nät och därför tills vidare försämrar sina abonemang

Så kan det vara. Men varför kommer alla på det samtidigt? Det har defintivt snackat ihop sig.

21

Sv: Telenor nya abb - usch

Haha, om man kollar på Telenors kontaktkort är de billigare till datamängd än deras abonnemang wink
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … modem.html 249kr/mån 10GB
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … edium.html - 299kr/mån 8GB

Däremot är kontantkorten bara upp till 16mbit/s 3g.

22

Sv: Telenor nya abb - usch

Det är vi som inte kan ha fiber eller adsl som tyvärr blir lidande. Hade ja kunnat ha adsl snabbare är 2mbit så hade det varit valet. Men dem skiter på oss som bor i glesbygden. Alla jävla stadsfjollor får gigabitlinor för 500 i mån. Då kan ju kära Telia el Telenor ge oss i glesbygden mobilt utan gb gräns o stadsfjollor en gb gräns.

23

Sv: Telenor nya abb - usch

MasterJE skrev:

Det är vi som inte kan ha fiber eller adsl som tyvärr blir lidande. Hade ja kunnat ha adsl snabbare är 2mbit så hade det varit valet. Men dem skiter på oss som bor i glesbygden. Alla jävla stadsfjollor får gigabitlinor för 500 i mån. Då kan ju kära Telia el Telenor ge oss i glesbygden mobilt utan gb gräns o stadsfjollor en gb gräns.

+1

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

24 Senaste redigerad av idgforum (2013-05-02 20:15:16)

Sv: Telenor nya abb - usch

Jag skulle tro att det är Streamingstjänsterna som är haken. De har inte råd att bygga ut och samtdigt genera vinst. Men fortfarande skriker Telenor ut, medan man väntar på supportsamtal, att det är bra för en att avsluta sitt fasta bredband och ta deras hypersnabba mobila. Jäkla nötter. Bäst de ändrar och lägger till ordet Max 10 GB data,

Undra hur det går med mitt mobiltelefons-bredband. Varit fritt innan men de hittar alltid en utväg och det blir stop på det också.

25

Sv: Telenor nya abb - usch

Dom är ju helt dumma i huvudet som säger att man ska ersätta sitt fasta bredband med deras mobila och sedan att man ska streama massa film, men det är väl som vanligt bara pengar som gäller. Vem ska man ringa och fråga vad fan dom håller på med?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044