1

Tråd: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Gör som en av forummedlemmarna föreslog, startar en tråd här angående accesspunkter för flera hus på en och samma tomt.

Vad har ni valt för produkter?

Vill ha något som är bra signalnivå i, har i dagsläget en Dovado Tiny med originalantenn, och den verkar sådär?

Användare som bara vill att det skall funka...

2

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Din rubrik säger visserligen trådlöst, men du hade ju funderingar i dina tidigare inlägg på att eventuellt använda elnätet som distribitionskanal.
Här är en aktuell diskussion om homeplugs – gardera med returrätt kan nog vara bra inför en test.
http://elektronikforumet.com/forum/view … mp;t=64947

3

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Homeplugs skulle kunna fungera som delning av nät till accesspunkter som i sin tur delar ut det trådlöst.
Men det beror på hur husen är kopplade via elnätet, om de kör via samma elmätare eller om de är olika.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

jag kör med några strategiskt utplacerade WRT tex dd-wrt routrar utplacerade.

inga lankablar behövs då wrt länkar upp mot varandra och skapar ett wifi moln.

man får äver lokal lagring via ftp osv.
hårdvaran spelar liten roll i detta då gammla routrar som stöds funkar, så man kan blanda bland sopfynd och loppis prylar osv som passar.

jag önskade dessa funktioner av dovado, men det blev ej fixat så blev en blandning av netgear mfl routrar.
man får även tex fyra/fem lanportar på varje router, då även wan porten kan användas till lan...
kopplar man sedan upp flera usb modem mot dom fås intressanta bonus funktioner...

5

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

jonash skrev:

Gör som en av forummedlemmarna föreslog, startar en tråd här angående accesspunkter för flera hus på en och samma tomt.

Vad har ni valt för produkter?

Vill ha något som är bra signalnivå i, har i dagsläget en Dovado Tiny med originalantenn, och den verkar sådär?

Dessa kanske ?

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=243

Och så kopplar du ihop dem med nätverk över elnätet...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Till att börja med hade jag införskaffat mig en kraftfullare router, exempelvis en Asus RT-N66U eller en Asus RT-N56U som orkar lite mer tryck än vad Tiny gör. De routrarna klarar vissa 3G/4G-modem, men skulle routern inte ha stöd för just ditt kan du alltid sätta Tiny i bryggat läge och ansluta den i WAN-porten på Asus-routern.

Utifrån det kan du köra med homeplugs till, exempelvis, gamla routrar eller det Discover länkade smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Tänkte just länka till någon av Ubiquitis produkter..
De är oerhört bra och prisvärda.

Jag skulle dock hålla mig undan Davido då deras kunstjänst inte är varken den vänligaste eller medgörligaste!
Köp istället från Variastore http://varia-store.com/Wireless-Systems … 6_655.html
Priset är också ett annat där! - 1560 SEK istället för davidos 2100!!

Lycka till!

8

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Homeplugs bör sitta på samma fas om det inte finns inkopplad flerfasutrustning och det gör det knappast sommartid. Devolos är mycket bra. Classe har en brygga för homeplugs som man sätter i central men den kostar en tusenlapp. Egentligen bara några kondingar i S-märkt utförande.

Jag kör gärna gamla routrar somWRT54G som perifera accesspunkter, flashade med DDWRT om man vill. Mediamarkt har tagit upp dem igen. Kostar <700 styck. Annars har TP link accesspunkter som funkar bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

har erfarenhet av Tp-link  accespunkter med... har 5 st wa730re (gamla modellen) nya heter 830.
dom har fungerat okey men kan ibland frysa som det verkar, så en timer som bryter strömmen i ggr/ dygn verkar vara en bra ide...speciellt om det är långt till där dom står

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Har aldrig behövt starta om devolo homeplugs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Konsensus.

Vill du ha en billig lösning så kan du köpa tp-link routrar som kostar 300kr styck. Flasha om de med dd-wrt är inget krav utan om man vill ha fler funktioner. Ofta har routrarna WDS "wireless distrubution system" och de kan dela anslutningen mellan varandra. Notera att man lägger ryggraden mellan boxarna på trådlös anslutning då. Vill man ha en fastare installation så kör man med rj45 kabel till vardera box som sedan delar ut anslutningen. Och rj45 kan du få ut via att homeplugs som många nämner eller vanlig kabeldragning. Allt beror på hur dina hus är utformade och hur de grafiskt ligger anslutna till varandra. Du kan köra riktantenner och "radiolänk" mellan husen om de skulle vara en längre bit från varandra.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Bra sammanfattning!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av Jonny (2013-04-14 11:24:43)

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

lågbudget för oss som har stora hål i plånboken....

har idag köpt 3 st TP-Links AP/repeters WA830RW som är version 2 av WA730RE.
Total har jag 7 st av dom både version 1 o 2 som går i AP läge samt i Repeterläge

WA 830RE - pris är 349:- st 300mbps
den gamla WA 730 299:- st 150mbps

är en betydlig skillnad i hur snabbt man kan koppla upp sig mot dom om man jämför mot dom gamla.
satte 1 WA 830 på samma ställe i mitt förråd där jag tidigare hade 1 st WA 730 satt med extern 9dBi antenn vilket inte fungerade ändå då det är en massa väggar i mellan.

Wa830 går utan externa antenn,, och enbart med sina egna 2 antenner så funkar det nu.
så här långt jätte nöjd så dom även är lättare att konfigurera än  mot version 1

när dom gått ett par dagar så får man se om dom fortfarande är lika lätta att få kontakt med som nu då dom sitter under tak fast utomhus......återkommer
http://forumbilder.se/CDVO5/tl-wa830re-un-2-0-03.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Tack för era svar!

Jag lär få prova lite helt enkelt. Får köpa med lite grejer tills nästa resa, dvs midsommar. Sill, nubbe och WLAN experiment, låter som en kul helg/vecka smile

Användare som bara vill att det skall funka...

15

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

I min gård på landet i Sverige har jag sju acesspunkter, alla förbundna med lankabel. I mitt vinterhus i Belgien har jag tre, också förbundna med homeplugs alt lankabel.

Det som jag uppfattar som ett problem är hur man ska göra med SSID och kanalval när man har många accesspunkter. Om dessa inte är koordinerade centralt har jag funnit det funka bäst med olika SSID och olika kanaler. Om jag går från ett hus till ett annat med ipad släcker jag bara skärmen några sekunder. Då stängs WLAN av och när jag sedan drar igång skärmen igen hoppar ipaden i på rätt accesspunkt med maximal styrka. Det Hy-fi system jag beskrev tidigare har just central koordinering men det har inte min skara av disparata burkar.

Andra har säkert input om detta

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Ja du har ju förespråkat LANkabel, och jag förstår verkligen det, det är säkerligen det bästa. Det enda är att
* Gräva, gräva, och det ser jag inte fram emot. Lär väl behöva grävas ner en rätt bra bit uppe i Dalarna med
* Kräver en router som jag idag inte har med en massa utgångar (alt. switch och Tinyn), är iofs inte främmande att skaffa en, men kan man slippa vore det skönt
* Kräver accesspunkter, och samma sak här, mer pengar.

Jag gillar egentligen kabelanternativet, men är lite nervös över att tjälskotten kommer ta livet av dem. Kan jag lösa det med en bra antenn / alt någon homeplug så känns det som första alternativet.

//Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

17

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Homeplugs går lika bra och du sparar in switchen. Kör in signal i elnätet via en plugg och ta ut signal via ett antal, riktigt hur många beror på fabrikat tror jag. Du behöver inte värsta 500 mbit/s pluggarna, 200 räcker gott för bl a strömmande TV. Kolla Devolo som har god kvalitet och renommé på området. Det finns trepack.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

annars lägg lan kabeln med bärlina i luften, luft lan tongue
funkar några år med vanlig kabel, jag kör med detta. är billigt att laga, cripapå ny kabel och kontaker bara när pajar. eller köpa en ny om man vill slippa bygga tp-kabel.

jag har kört med detta i många år, går sällan sönder faktiskt.

annars kan man gräva ner, grunt, på ställen där det inte körs fordon, såkallat kabelskyddsrör/slang den står pall några år, sedan står tp-kabeln pall några år ytterligare.
grunt = någon dm.
och det kommer att frysa sönder med tiden, men är billigt all lägganer.

annars finns markkabel (dyr!) dom håller längre, men måste grävas djupt!
och då funkar vanlig tp skapligt så länge det är tätt.

19

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Äh, kör homeplugs där det inte räcker med trådlöst. Han har massor med hus på tomten. Luftkabel är åskkänsligt. Den relevanta reservationen mot homeplugs är att de stör kortvågslyssning vida omkring men få bryr sig idag.

Min "gård" byggde jag från scratch med kanalisation i mark och byggnader från början för tjugo år sedan. Där är det lätt att dra lankabel. Grannen 60 meter bort får internet via min anläggning. En wrt54GL som  kör DD-WRT skickar wlan via en 8 dB panelantenn till en accessclient hos grannen (dlink1160, för övrigt strulig, 1360 är bättre) Därifrån kort lankabel till ytterligare en WRT 54GL som ger lokal wifi bland grannens närbelägna hus. Den första routern kör nat, den andra är inkopplad på LAN-sidan.

Man kunde kört AP klienten som något slags repeater men jag har dålig erfarenhet av wlan-repeatrar. Här förloras bara 20 procent av farten i primärnätet som har 8 mbit/s adsl.

Klämmer man i med en 4G router som AVM 6840 finns avancerade funktioner för wlan repeater och utvidgat nät mm men då får man hålla sig till fabrikatet. AVM lirar för övrigt mycket bra med devolo homeplugs och redovisar aktuell hastighet för pluggarna i användarinterfacet. Det kan annars vara svårt att se om det finns pluggar som funkar dåligt pga olika faser, störningar osv.

I vinterbostaden kör jag devolo homeplug från en AVM VDSL router i garaget till övervåningens nätverk.  ingen förlust i fart. Har 22 mbit i DL. Lätt att  kolla eftersom  jag kan ansluta till wifi från routern i garaget eller till accesspunkter efter pluggarna. För övrigt går det utmärkt att köra TV ut från en tripleplay router via homeplug till TVn också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

homeplugs + åska :-)

21

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

har aldrig haft något problem men jag har Phoenix Contact trestegs överspänningsskydd på båda ställena. Bra men tyvärr inte billigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Verkar som version 2 av WA730re..... som nu mera heter WA830re...... fungerar sämre än version 1  ...*avvakta med att köpa dessa*

Dom verkar tappa Connections och går ej att komma åt efter en stund.....beter sig konstigt med wifi

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

ww.conrad.se/DEVOLO-200-AVMINI-POWERLINE-ADAPTER-STARTKIT---2-PACK.htm?websale7=conrad-swe&pi=973562&ci=SHOP_B2C_PRODUCTFORYOU

devolo med snikpris från tyskland :-)

650:- hemma.

24

Sv: Lämpliga wifi accesspunkter för flera hus på landet?

Se här

http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%257 … ggest=true

Det finns trepack mm och duo med dubbla uttag samt pluggar med wifi. Funkar inte länken så sök efter devolo på conrad.se

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.