1

Tråd: Tappar anslutning.

Hejsan!

Jag bor ca 4 km från masten och det finns konstigt nog bara en mast här i Härnösand.

Men när jag kopplar upp på 2600 bandet så får jag som max 60 mbit ner, och det tycker jag är mycket bra faktiskt.

Men problemet är att det kan funka jättebra i 2-3 timmar för att sedan plötsligt bara lägga av.

Måste då starta om och sedan är det igång igen.

På telenor säger dom att detta beror på att jag befinner mig för långt från masten.

Grejen är ju denna att jag ser masten i fönstret som min dwr-923 står.

Jag tror nog att detta beror på att telenor har sålt in flera kunder än masten kan klara och jag blir utkastad ibland.

Vad tror ni?

2

Sv: Tappar anslutning.

Låter som ett misslyckat byte av IP-adress vilket i och för sig kan påverkas av belastningen på basen

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Tappar anslutning.

går det stabilt på 3G only?
--- """.  '''''   -----     4G icke 2600mhz?

möjlighet att tex montera antenner på taket/vägg ?

4

Sv: Tappar anslutning.

Det misslyckade bytet av IP adress beror i sin tur på att förbindelsen har gått ned i idle mode varvid routern/mdemet kan få för sig att byta cell med ledning av patametrar som masten sätter. Om masten är hårt belastad kan den försöka lastbalansera mellan olika sektorer. IP adressen ska behållas även vid cellbyte i idle mode men om cellbytet misslyckas uppstår RFL, radio link failure, och då avbryts modemets anknytning till nätet och en ny IP adress måste ges.

Byte av cell kan förekomma vid stationär användning och då som hand over. Behov av lastbalansering kan spelaroll.

Routern befinner sig troligen nära gränsen mellan två sektorer. Lösningen kan vara att öka signalstyrkan med riktantenn eller att hålla förbindelsen i connected mide (ej idle) med ping via connection tracker eller på annat sätt.

Bottom line är att masten troligen är hårt belastad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Tappar anslutning.

Anslutningen är ju ganska mer stabil om jag kör i 900 mhz men då får jag mellan 5 och 30 mbit.

5 mbit på kvällen då folk är hemma kan man nog tänka sig.

när jag kör 2600 mhz så har jag mellan 40 och 60 mbit men det är inte så stabilt vid hög belastning (på kvällen 18 - 23)

vad ska jag välja för antenn om jag befinner mig 4 km från masten som jag ser den från fönstret där jag har placerat dwr-923?

Connection tracker är vad?

6

Sv: Tappar anslutning.

om du har möjlighet, välj en dubbelantennlösning ( läs lite i antenn delen) men detta måste stödjas av modem/router fullt ut. samt att det finns utrymme att montera allt.

men det låter som yttre välplacerade antenner skulle kunna hjälpa.

men många faktorer påverkar, och måste bedömmas på plats - eller testas fram.
enkelbandiga antenner är bättre/billigare vs nerlagd krona.
men om inte 2600 problemen går att lösa så är dom oanvändbara till andra frekvenser.


med dina 900mhz data så är antenn den troliga lösningen, tills alla andra i ditt område gör lika, då uppstår det igen... annars kolla andra operatörer, som tex använder samma mast om det bara finns en i ditt område.

bara att prova

Hypade 4G i sin sanna funktion....
150mbit blidde en tumme tott på 5mbit... :-)