1 Senaste redigerad av joker1967 (2013-04-16 17:56:07)

Tråd: Bandbredd

Hejsan på er alla.

Jag har kollar in detta forum sedan jag skaffade 4g hos telenor.

Nu inatt så nollades min min trafik för denna månad, kom upp i 120 gb från den 16 mars till den 15 april.

Så jag kollade lite på mina sidor nu ikväll och det framgick att jag har dragit 5.42 gb nu idag.

Tyckte att det var lite mycket eftersom jag inte varit hemma nästan på hela dagen.

Så jag har alltså en annan router kopplad till min dwr och använder alltså inte alls dwr som router utan jag har en netgear router kopplad till min dwr, och enligt dennas trafikmängds mätare så har jag idag endast dragit 2.14 gb.

Så jag kommer i fortsättningen att kolla mot denna för att se om det stämmer med telenors data på trafiken.

Och rekomenderar också andra att kolla på detta.

2

Sv: Bandbredd

Räknar du med utgående då också?

3

Sv: Bandbredd

Min Tele2 B593 räknar då fel, eller rätt det är frågan?

B593 säger 33,11 GB denna månad, Tele2 säger 21,63 GB...

4

Sv: Bandbredd

bengt_h skrev:

Min Tele2 B593 räknar då fel, eller rätt det är frågan?

B593 säger 33,11 GB denna månad, Tele2 säger 21,63 GB...

Mina Sidor kan ibland ha en fördröjning på upp till 24 timmar, i routern finns ingen fördröjning. Så för att veta hur det står till får du låta bli att använda din anslutning från Tele2 och B593-routern på 24 timmar smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Bandbredd

har ni kollat paketstorleken ?

om tex operatörens nät kör 1000bitar per paket i nyttolast,
och datorerna skickar 1200bitar per paket så blir ett dator paket två operatörspaket :-)

räknar operatören 1kb som maxtor hårdisk dvs 1000
eller som datorn gör 1kb är 1024
osv osv
näst fråga då...
räknar operatören med overhead i trafiken, eller enbart nyttolasten....

skickar dator en bit, så blir det tex ett helt paket, som är nästan tomt... får 1 betalar för 1024 tex.
det blir ljusår i skillnad på några gig med sämsta mot bästa beräkningar.

hade ett jidder om detta med en operatör, då jag bit mätte trafiken och jämförde med operatörens angivna trafik då jag ansåg det inte stämde.

ungefär som att betala minutavgift på samtal när medans ringsignalen går ut...

bara en tanke :-)

6

Sv: Bandbredd

careface skrev:
bengt_h skrev:

Min Tele2 B593 räknar då fel, eller rätt det är frågan?

B593 säger 33,11 GB denna månad, Tele2 säger 21,63 GB...

Mina Sidor kan ibland ha en fördröjning på upp till 24 timmar, i routern finns ingen fördröjning. Så för att veta hur det står till får du låta bli att använda din anslutning från Tele2 och B593-routern på 24 timmar smile

Och idag är siffrorna:

Router: 33,74 GB
Tele2:   22,23 GB

Så nja räkneverket i router verkar inte gå att lita på.