1

Tråd: Koppla befintligt nät med befintlig brandvägg till 4G?

Jag har idag ett nätverk i bostaden med Apple Time Capsule som huvudrouter. På detta ethernet sitter flera datorer som inte har WiFi. Från internetleverantören har jag 100 Mb/s ethernet som går till Apple Time Capsule.

På senare tid har det varit mycket störningar hos min internetleverantör. Jag skulle därför vilja kunna flytta över WAN-kontakten på min Time Capsule till att gå till ett 4G-modem av någon sort. Jag vill dock ha kvar Time Capsule som DHCP-server och NAT-brandvägg. (Jag vill inte konfigurera om hela nätverkskonfigurationen om/när jag tillfälligt byter leverantör.)

Är det någon som har erfarenhet av en sådan här koppling? Vilken hårdvara fungerar? Hur konfigurerade ni för att få det att fungera?

Jag vill kunna byta mellan befintlig internet-lina och mobilt utan att behöva ändra på mer än sladden till min Time Capsule. (Om det går att få till det så.)

Jag förstår att jag måste kunna köra 4G-modemet/4G-routern i bryggläge för att detta ska fungera. (D.v.s. jag måste kunna slå av NAT och DHCP i 4G-modemet.) Är det någon som känner till någon 4G-router/4G-modem med ethernet och möjlighet att köra den i bryggläge?

(Problemet är att det är hopplöst att komma åt specifikationerna för 4G-routrar. Säljargument som inbyggt WiFi och så finns, men om man kan slå av NAT hittar jag inte...)

Tack på förhand till alla som svarar!

2

Sv: Koppla befintligt nät med befintlig brandvägg till 4G?

en router med 3/4g fallback.

några exempel
dovado doma, tiny klarar 4&3g fallback från wan.

3

Sv: Koppla befintligt nät med befintlig brandvägg till 4G?

Jamen funkar det med bryggläget?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Koppla befintligt nät med befintlig brandvägg till 4G?

Det du ska leta efter är "bridge mode" eller "bryggat läge"
Dovado tiny bla stödjer detta.

5

Sv: Koppla befintligt nät med befintlig brandvägg till 4G?

Tack till alla som svarat.

Jag fick detta att fungera med Dovado Tiny och Huawei USB-modem E392.

Det finns några fallgropar:

  • Man måste hämta hem nyaste firmware och uppdatera firmware på Dovado Tiny för att den ska stöda "bridge mode". Som jag fick den från butiken fanns inget sådant i menyerna.

  • Kombinationen Dovado Tiny och Huawei USB-modem E392 startar enormt långsamt och kopplar upp sig mot 4G enormt långsamt. Man får vänta 5-10 minuter på att den skall starta och koppla upp sig. (Vid mina första försök väntade jag mig att det skulle vara snbbare och trodde att något var fel när det inte fungerade efter 3 minuter.)