1

Tråd: Ostabilt med ZTE MF821D och router

Jag har under ca en månad gått bet på att få mitt 4G maxi att funka stabilt.

Modemet är ZTE MF821D (som jag fått utbytt en gång, utan att det blev bättre).
Mjukvaruversion : EN_TLNSE_MF821DHDV1.0.0B04
Hårdvaruversion : xk4A_xj6A

Jag har testat två olika st Dovado 4GR routrar (båda med senaste FW).
I går köpte jag en TP-Link TL-MR3420 (ver 2.1) som jag uppdaterade med senaste FW (121206).
Jag har även testat med en Jensen Air:Link 3G. Men den fick jag inte att fungera alls.

Problemen med ostabilt nät  är de samma oavsett router. OK, jag har bara testat TP-Linken ett knappt dygn, men den har redan bråkat 3 ggr.

Något oklart vad som händer, med jag tappar kontakten mellan dator (PC) och router. Jag har ca 10 klienter ansluta. 3 via nätverkskabel och de övriga trådlöst. Slutar en funka så slutar alla funka. Funkar en funkar alla.

Jag ser på datorn att routern sänder radiosignal (WIFI), men jag kommer inte åt den (via webinterfacet) eller internet. Lampan på modemet lyser/blinkar som den ska. Det kan ibland gå bra ett helt dygn. Ibland går det bra en kvart. Jag startar om genom att slå 220V off/on. Då går det alltid fint igen. Ett tag.

Tycker mig märka att om jag "belastar" routern med tex TP-test eller med mycket surf, så är risken större att den hänger sig. Tror att det funkar bättre när det inte belastas. Kanske inte så konstigt...  Brukar funka när jag kommer hem, men det hänger sig (ibland) när jag använt det en stund. Kom just att tänka på att router och modemet (1,5 meters sladd emellan) står nära en 40" LCD tv som inte är på. Borde inte ha med problemet att göra?

Är det någon som har erfarenhet av detta modem tillsammans med router? Kan det hjälpa att byta till annat modem?
Eller ska jag krypa till korset och gå tillbaka till ADSL?

Tacksam för erfarenheter!

2 Senaste redigerad av thomson69 (2013-04-04 08:59:27)

Sv: Ostabilt med ZTE MF821D och router

Låter som att modemet tar mer ström än vad USB porten klarar av att leverera(500mA).
Vet att vissa modem tar mer ström än USB standarden. Har du prövat att köra med en så kallat USB Y-kabel mellan modem och router.
Eftersom TP-link bara har en USB port så får man troligtvis koppla den andra USB kabeln till en strömförsörjd USB hubb.
Sedan så finns det annan mjukvara till din TP-Link router(Openwrt) http://www.rfactory.org/OpenWRT/  denna ska fungera med ZTE MF821D.
Forumet där man diskuterar denna mjukvara  http://forums.whirlpool.net.au/forum-re … &p=170

3

Sv: Ostabilt med ZTE MF821D och router

se pm

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Ostabilt med ZTE MF821D och router

Jag har också problem med detta ZTE-modem. Jag har mailat Dovados support och enligt dem är det "ett känt problem", som ännu inte finns någon lösning på... Hoppas de kommer med ny firmware (för modem eller router?) snart...

5

Sv: Ostabilt med ZTE MF821D och router

och vad är det kända problemet ?

saknad det drivisar för modemet eller vad säger dom

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Ostabilt med ZTE MF821D och router

Tack för flera bra svar. Jag ska testa vidare och även prova med ett annat modem. Återkommer med förhoppningsvis positivt resultat...