51

Sv: Stängning av tjänst.

jimberg skrev:

Nu är uppropet borttaget. Att de två som kommenterat ämnet sedan jag informerade om uppropet helt efterblivet bara struntat i att ens notera detta, och bara barkat på om "vad ska vi göra?", gör att jag inser att vanligt folk är beroende av att få tjata, gnata och gnälla. Fortsätt med det ni, så fortsätter jag nöjt med att förändra mitt eget liv.

Välkommen till Sverige smile

52

Sv: Stängning av tjänst.

Bra initiatv jimberg, tyvärr försvann uppropet lite snabbt för mig , då jag inte är innne så ofta. Mitt ärende behandlas nu av Tele2, arn och telekområdgivarna. Liknande ärenden har inkommit, och det är mycket viktigt att ni som är missnöjda hör av er med era synpunkter.

53

Sv: Stängning av tjänst.

Snopet att man startar ett upprop 22,30 och tar bort det 07,30 morgonen efter vad jag förstår så sover dom flesta mella dom tidpunkterna. Och tillråga på allt så verkar man sur.

Jag har i alla fall skrivit 3 st uppsägningar som ligger klara men inte bestämt mig för vilken op jag skall välja, men det får bli morgondagens problem. Nu skall jag sova vilket dom flesta gör vid denna tidpunkt.
Classe

54

Sv: Stängning av tjänst.

Inge Bååg skrev:

Bra initiatv jimberg, tyvärr försvann uppropet lite snabbt för mig , då jag inte är innne så ofta. Mitt ärende behandlas nu av Tele2, arn och telekområdgivarna. Liknande ärenden har inkommit, och det är mycket viktigt att ni som är missnöjda hör av er med era synpunkter.

Bra.... "gnölande" i forum utan att man gör någonting är det värsta jag vet.

I sak så är jag tämligen säker på att Tele 2 samt Tre har allvarliga bandbreddsproblem pga deras 345:- erbjudande !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

55

Sv: Stängning av tjänst.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32920000-32929999/640x480/32925148.jpg

Tele2`s Nya Logga   vad tycks

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

56

Sv: Stängning av tjänst.

Imorgon stänger Tele2 av mitt mobila bredband, har tecknat ett nytt hos Bredbandsbolaget (ägs av Telenor). Bättre, billigare och gott om plats i nätet! :-)

57

Sv: Stängning av tjänst.

Att bli kvitt Tele2 och byta till Bredbandsbolaget/Telenor var en riktig hit!
Hastigheten ökade till mer än det dubbla trots att båda använder samma mast.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/562977_10150633714583372_724633371_9529669_1139765921_n.jpg

Lägre måndasavgift dessutom och inget tjaffs om hög trafikmängd. Tele2 suger verkligen!

58 Senaste redigerad av jimberg (2012-04-01 10:49:56)

Sv: Stängning av tjänst.

Jag får ursäkta om jag tog boirt uppropet, men jag är nog inte rätt person att leda nån "revolution" att försöka få med halvsömniga svenssons som inte har mer än just Tele2:s bovakterier att oroa sig över. Någon annan får GÄRNA starta ett nytt upprop, som jag GARANTERAT skriver på. Det smartaste är nog då att starta en helt ny tråd på mobilabredband (kanske..?). Adresser:

http://www.upprop.nu
http://www.namninsamling.se

Eller varför inte starta en helt självständig sida, enkom riktad mot tele2, typ som http://www.elupproret.nu/

En självständig sida tror jag skulle få störst genomslag. Namn? Tja, kanske http://www.tele2uppropet.se

Som jag nämnt förut, så har jag nog med problem i mitt eländiga boende i en barack utan vatten och basal "lyx" som toalett. Bor på ett familjehem sedan 2,5 år tillbaka som drivs av en  bedragare, tjuv och mördare som suttit inspärrad på mentalsjukhus utanför Strängnäs innan han kom på hur lätt det var att lura till sig skattepengar. Min hemkommun vågar/orkar/vill inte göra något åt skiten, så min revolution har jag redan, Jag driver kampen att få bort honom från vårdgenren helt och hållet. Vi som bor som brukare i hans verksamhet (två gårdar som han köpt för brukarstöds/hemtjänstpengar, en gård kostade 4 miljoner) och de som vårdar oss - läkare, arbetsterapeuter, överläkare, psykologer och gode män . har skrivit och ringt till kommunen och larmat, utan resultat än. Men jag ger inte upp.

Men; jag HAR redan agerat för egen del, genom att säga upp mitt tele2 mobilt bredband large. Jag har nästan inte ro att vänta på att uppsägningstiden ska löpa ut, så jag kan köra igång med Bredbandsbolaget (har inte råd med 2 abb samtidigt).

59

Sv: Stängning av tjänst.

jimberg
Kan ni vara flera som delar på ett abonnemang via router så det blir billigare?

60 Senaste redigerad av jimberg (2012-04-01 10:44:58)

Sv: Stängning av tjänst.

Tänk på detta:

Om jag av hänsyn till andra och bandbreddstillgång SJÄLV skulle strypa mitt tele2 mobila bredband ned till 20-30 kB/s (som motsvarar den hastighet man har som straff för att slagit i max datamängdtaket hos tele2), och utan avbrott ladda ner film eller vad som helst i utorrent, så skulle jag efter ungefär 15-20 dagar vara uppe i max datamängd per månad, 30 gB. Och då bli strypt centralt (till ingen nytta) och till och med riskera att få abbonemanget stängt.

Betyder det då att jag är en av dessa värstingnedladdare, trots att min hastighet inte är mer än en åsna med kaninutrustning..?

Jag är övertygad om att det inte är hastigheten som ska strypas, baserat på mängden nedladdat data, vilket exemplet ovan klart visar. I rättvisans namn måste operatörerna utveckla skript eller mjukvara som kan styra/dirigera/prioritera trafiken NÄR det är befogat.

Utan värstingnedladdarna hade utvecklingen inom bredbandsområdet förblivit vad den var på 56Kb-modem-tiden: fullt tillräckligt snabbt för att besöka hemsidor, läsa och skicka mail.

61

Sv: Stängning av tjänst.

andy78 skrev:

jimberg
Kan ni vara flera som delar på ett abonnemang via router så det blir billigare?

Mycket bra ide andy!

Tyvärr är jag den enda som är uppkopplad. Merparten av brukarna här kommer från en värld där datorer aldrig funnits inom deras fattningsområde. Någon har levt som alkoholist på gatan, en annan narkoman. En tredje med scizofreni har bott isolerad på hemmet i 10 år och förstår inte nyttan med datorer. En fjärde med missbruk och social fobi har varken anhöriga eller vänner utanför, som han skulle kunna hålla kontakten med via nätet. De flesta som bor här är lämnade åt sitt öde utan vård - som växter - då det inte finns personal anställd som kan stödja eller ta oss med på så enkla saker som utflykter, biobesök, picknickar, middagar eller ens bowling. Det är för jävligt faktiskt. Och detta bekostar skattebetalarna med 400:-/timme/brukare (4-5 timmar per dag för de flesta och två brukare dygnet runt).

Själv är jag högfunktionell men med brister som glömska, impulsivitet osv. Jag har haft svårt att hålla rent i lägenheter jag bott i, varför till slut skulderna hamnade hos kronofogden och hemlöshet infann sig. Jag har haft tur som inte missbrukat överhuvudtaget, samt att jag har skuldsanering (1,5 år kvar) och hopp om framtiden! Med kommunens boendestöd, kbt och en jäklig bra medicin känns det som jag till slut kan bli en hederlig och skattebetalande medborgare, med jobb och vänner. Men först måste jag komma härifrån, tidigast när skuldsaneringen är klar om inte kommunen tar sitt ansvar och hjälper mig härifrån innan dess.

Men, en jäkla bra tanke andy :-). Hade det varit något för oss hade vi nog valt något annat än tele2 ändå.

62

Sv: Stängning av tjänst.

Det är märkligt att jag missat den här tråden, men nu är fallet så.

Skulle jag drabbas av det nämnda agerandet från ett bolag skulle jag självfallet anmäla till Konsumentverket och sedan skriva till bolagets Legal adress med hot om stämning. Och räkna med att jag skulle stämma dem för avtalsbrott.

Jag var en av de som inte hoppade på Tele2:s Largeabonnemang med anledning av att jag trodde att det var för sant. Uppenbarligen var det så, men nu är det dock så att det finns/fanns de som ingick avtal med då gällande villkor, som gäller tills bindningstiden går ut. Mig veterligen var dessa abonnemang inte heller särskilt billiga. Att strypa hastigheten vore ett direkt avtalsbrott, så i stället försöker man sig på den här luringen... att hävda att abonnenten tokladdat och avsluta abbet den vägen. En av dem som fick det avslutat hade laddat 20-30 GB. Det är inte mycket till tokladdande det där när det är fråga om det största abonnemanget. Det är åtminstone inte en grund för uppsägning. Mitt råd är att be Tele2 visa loggar på datatrafik och vad du än gör spara loggarna från din egen dator.... inte för kuriosa, utan som bevismaterial. Om det är så som bolaget hävdar lär inte dessa stämma så värst väl överens.

Den grå listan, som är en bilaga till rådets direktiv 93/13/EEG, som ligger till grund för avtalsvillkorslistan, ger en inte uttömmande men exemplifierande lista på avtalsvillkor som skapar obalans mellan näringsidkare och konsument och som därför är att anse som oskäliga. Den hittas på sidan 14 i Konsumentverkets laghund som ni hittar på
http://www.konsumentverket.se/Global/Ko … d_2012.pdf
Mitt tips är att läsa den. Agerandet passar mer än väl in på ett antal av punkterna där. Anmäl sedan till Konsumentverket som i sin tur kan ta ärendet till MD. Ett annat exempel är grupptalan via Konsumentombudsmannen. Utöver detta tag det till ARN, men om ni kan även till domstol då det faktiskt är ett avtalsbrott från bolagets sida. Det är alltså ett antal olika dimensioner i det här även om jag kan förstå att det kan vara skönt att slippa uppsägningstiden :-)

63

Sv: Stängning av tjänst.

Nu har jag författat ett ärende till Arn i första hand. Jo, jag vet, jag har ju sagt upp mitt abbonemang, men "idioter" som utnyttjar varje tillfälle att sko sig på andra stör mig något oerhört...

Så, vad tycker ni om följande formulering, kan den vara "giltig" eller unik på något sätt? Tar den upp förhållande som kan leda någonvart? Känns logiken fel i något avsnitt? Kommentera gärna! Använd gärna detta i era egan skrivelser om ni vill! För informationen flödar fritt, i motsatts till mobil bredbandstrafik...

Ärendet gäller Tele2:s abbonemang Mobilt Bredband Large.

Jag köpte Mobilt Bredband Large för 1,5 år sedan. Jag lockades av informationen på Tele2:s hemsida, där de marknadsförde abonnemanget som obegränsad surf. Jag läste också igenom övriga erbjudanden, men dessa marknadsfördes som begränsade i datatrafiken. I 1,5 år laddade jag hem förhållandevis stora datavolymer, mellan 50-150gb/månad, och det utan problem eller varningar från Tele2.

Vid tidpunkten för köpet fanns det (på sidan som gjorde reklam för abbonemanget) ingen information om maximalt datatak i direkt anslutning till erbjudandet. I efterhand har jag läst i avtalsvillkoren att man riskerar stängning av tjänsten om man jämt laddar ner extremt mycket, över 100gb/månad, men några hastighetssanktioner baserat på det sistnämnda drabbades jag aldrig av.

Vid årskiftet 2011-2012 började Tele2 att strypa min hastighet när jag gick över 30gb datamängd. Jag förstod genom olika forum på nätet att Tele2 helt sonika ändrat i villkoren, vilket jag aldrig fick någon förhandsinformation om, varken per brev, telefon eller mail.

Som skäl för de nya villkoren anger Tele2 att trafiken blir allt tätare med alltfler kunder som ska samsas om nätet, och att alla kunder måste anpassa sig efter de nya villkoren. Men Tele2 är inte en passiv part i utvecklingen: De utvecklar ständigt nya formuleringar för nya slags abbonemang för att locka till sig fler och fler kunder och de marknadsför sig med fler och fler tjänster som kan utilisera trådlös informationsöverföring (via basstationer). Tele2 och övriga ägare av basstationer hyr dessutom ut plats och kapacitet på sina master åt andra operatörer, vilket medför trängre trafik.

I och med Tele2:s i så hög grad aktiva roll, som bidrar till att göra trafiken tätare, anser jag det rimligt att anta att Tele2 borde ha känt till att de nya förhållanden som föranledde ändring av villkoren (gällande alla abbonemang som begränsats enligt de nya villkoren) skulle uppstå långt innan de nya villkoren tvingades på kunden. Det är också rimligt att anta att varken Tele2:s eller andra operatörers kunder äger lejonparten av ansvaret för förtätandet av den mobila bredbandstrafiken. Detta är i alla fall vad Tele2 och övriga operatörer vill låta påskina när de skyller på fildelare och extrema nedladdare, som grund för de nya villkoren. Men fildelare och extremladdare har det alltid funnits, därför är det konstigt att dessa nya villkor införlivats så sent som c:a 20 år efter det att internet blev tillgängligt allmänheten.

Med den motsättning som uppstått, reklam versus nya avtalsvillkor som operatören rimligtvis borde ha känt till, till nackdel för kunden, vill jag hävda vilseledande marknadsföring.

Jag har varit i kontakt med Tele2:s support flera gånger, men har bara fått till svar att jag får finna mig i de ändrade villkoren.

Med vänlig hälsning

Jim Berg, Västerås.

64

Sv: Stängning av tjänst.

Som sagt, med ett utökat utbud och fler On Deman tjänster tror jag att mobilt bredband för oss som kräver mer än kolla e-post och titta på Aftonbladet 20 minuter/dygn, är en teknik som sakta men säkert kommer dö ut.

Synd bara att vi som band oss för en, som vi trodde, vanlig bredbandstjänst är grundlurade på helt lagenliga grunder.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

65

Sv: Stängning av tjänst.

ruva skrev:

Som sagt, med ett utökat utbud och fler On Deman tjänster tror jag att mobilt bredband för oss som kräver mer än kolla e-post och titta på Aftonbladet 20 minuter/dygn, är en teknik som sakta men säkert kommer dö ut.

Synd bara att vi som band oss för en, som vi trodde, vanlig bredbandstjänst är grundlurade på helt lagenliga grunder.

Tyvärr så blir det nog så, men å andra sidan är nog faktiskt mobilt bredband, än så länge, tänkt som ett komplement till fast bredband. Marknadsföringen menar inte det - men så är det nog tyvärr.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

66 Senaste redigerad av jimberg (2012-05-15 23:59:46)

Sv: Stängning av tjänst.

careface skrev:
ruva skrev:

Som sagt, med ett utökat utbud och fler On Deman tjänster tror jag att mobilt bredband för oss som kräver mer än kolla e-post och titta på Aftonbladet 20 minuter/dygn, är en teknik som sakta men säkert kommer dö ut.

Synd bara att vi som band oss för en, som vi trodde, vanlig bredbandstjänst är grundlurade på helt lagenliga grunder.

Tyvärr så blir det nog så, men å andra sidan är nog faktiskt mobilt bredband, än så länge, tänkt som ett komplement till fast bredband. Marknadsföringen menar inte det - men så är det nog tyvärr.

Visst. Man kan absolut resignera inför missbruk riktat mot vem som helst. Men varför ens engagera sig i tråden som någon besviken person startat av anledningar - kan man anta - förmodligen större än "Som sagt"? Men ok, vill du så frågar jag om vi är överens om att lägga ner detta nu då, och i så fall också mobilabredbands forum, och all annan av rättvisepatos engagemansdriven verksamhet?

Men om vi ÄR grundlurade, är det då lagenligt? Lagar brukar vara förkrossande tydlig, med undantag för undantagen. Men "grundlurad" brukar inte anges som grund för undantag.

Angående marknadsföring: På vilket sätt undantas kompletterande tjänster till det befintliga utbudet från skyldigheten att vara fullvärdig som tjänst/vara, ur konsumenträttslig synvinkel? Är det inte baserat på den skyldigheten som vi nu vill hävda den påföljande rätten?

Jag förstår iofs vad du menar, att det känns hopplöst att kämpa mot ett storbolag. Och ingen här kräver engagemang. Men att vika undan, knipa käft, lyda och lägga sig i, är inte detta "typiskt svenska egenskaper" som vi borde avhålla oss från att smitta andra med? Jag har själv gett upp här på mobilabredband, men elden brinner än! Är du inte sur, men torr som fnöske, kanske också du - och alla andra - tar eld. Och lågor.

67

Sv: Stängning av tjänst.

Så här svarar Telekområdgivarna (på samma text som gått till ARN och som jag klistrade in här förrförra inlägget).

Det kanske kan hjälpa er, för som ni ser nedan GÅR det att vinna. Jag informerar er vidare om ARN.


"Hej Jim,

Tack för din fråga.

Obligatoriskt innehåll i avtalet
Ett skriftligt avtal om bredbandsabonnemang ska innehålla tydlig, heltäckande och lättillgänglig information om villkor som begränsar tillgången till eller användningen av tjänster och tillämpningar. Läs mer här: http://www.telekomradgivarna.se/Dina-ra … innehalla/

Fel på tjänsten
Det är fel på tjänsten om tjänsten avviker från vad som har avtalats, om tjänsten avviker från information du fick av säljaren, eller i marknadsföringen, när du ingick avtalet eller om säljaren inte upplyst dig om viktiga egenskaper hos tjänsten eller andra särskilda omständigheter som säljaren insåg eller borde ha insett hade betydelse för dig och som påverkade dig till att ingå avtalet. Läs mer om dina rättigheter vid fel på tjänst: http://www.telekomr
adgivarna.se/Dina-rattigheter2/Fel--ersattning/Avbrott--fel/Vilka-rattigheter-har-jag-vid-avbrott-och-fel-pa-tjansten/

Otydliga avtalsvillkor
Ett otydligt avtalsvillkor i ett standardavtal ska tolkas till konsumentens fördel. Läs mer här: http://www.telekomradgivarna.se/Dina-ra … a-villkor/
Ett allmänt hållet avtalsvillkor kan dock specificeras till kunden i efterhand utan att det för den skull behöver bli fråga om villkoret är otydligt eller har ändrats.

Ändring av villkor

Avtal med bindningstid
En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet.

Om operatören annars ändrar villkoren under bindningstiden kan du ha rätt att häva avtalet och begära skadestånd för dina eventuella merkostnader.

Tillsvidareavtal
I ett tillsvidareavtal, det vill säga ett avtal där tjänsten tillhandahålls löpande på obestämd tid, får operatören ändra villkoren under förutsättning att operatören underrättar dig med "rimligt varsel" och ger dig möjlighet att säga upp avtalet utan kostnad om du inte accepterar ändringen.

För tillsvidareavtal som gäller telefoni eller bredband finns särskilda regler som innebär att operatören ska informera dig om ändringen minst 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Operatören måste också informera dig om att du har rätt att avsluta avtalet utan att drabbas av någon kostnad, avgift eller annan påföljd om du inte accepterar ändringen.
Läs allmänna råd om information vid villkorsändring från kommunikationsmyndigheten PTS - http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/T … ndring.pdf

Praxis från Allmänna reklamationsnämnden
ARN har prövat två fall som gäller marknadsföring av obegränsad surf med olika utgång. Hur just ditt fall skulle tolkas är därför oklart.

ARN 2011-4105 - Operatör ej bunden av marknadsföring om obegränsad surf
En konsument ingick ett skriftligt avtal om mobilt bredband "upp till 16 Mbit/s" som marknadsfördes med obegränsad surf. Av det skriftliga avtalet framgick att en begränsning av överföringshastigheten skedde vid 10 gånger normal förbrukning/månad och en hänvisning till var information om normal förbrukning kunde hittas. Konsumenten ansåg att det var fel på tjänsten. Dels eftersom det inte var obegränsad surf då hastigheten begränsades efter en viss dataförbrukning per månad och dels eftersom hastigheten inte kom i närheten av 16 Mbit/s, varken före eller efter begränsningen av hastigheten. Konsumenten krävde bl.a. fullgörelse, hävning av avtalet eller prisavdrag.
ARN konstaterade att begränsningen av överföringshastigheten vid 10 gånger normal förbrukning/månad framgick av det skriftliga avtalet. ARN konstaterade även att abonnemanget inte utlovade mer än "upp till 16 Mbit/s" och att det när det gäller mobilt bredband inte, på samma sätt som vid fast bredband, går att i förhand kontrollera vilken kapacitet konsumenten kan få. Mot bakgrund av detta ansåg ARN inte att tjänsten var felaktig och konsumenten fick därför inte rätt beträffande sina krav.

ARN 2011-2945 - Operatör bunden av avtal om obegränsad surf
En konsument ingick ett muntligt avtal om mobilt bredband och frågade särskilt om det fanns en begränsning av datamängden. Han fick både muntligt och skriftligt svar att det inte fanns någon begränsning. Av marknadsföringen på operatörens webbplats framgick det inte att det fanns en begränsning av datamängden. Det visade sig dock i efterhand att operatören begränsade hastigheten efter viss dataförbrukning. Konsumenten krävde att begränsningen skulle tas bort, men operatören meddelade att konsumenten fick betala ytterligare 500 kr i månaden för att få obegränsad datasurf och hänvisade till de särskilda villkoren där det stod att avtalet endast gäller "normalt bruk".

ARN ansåg att det framgick av orderbekräftelsen och marknadsföringen att parterna avtalat om obegränsad datamängd och att formuleringen "normalt bruk" i villkoren inte förändrade detta och gav därför bifall till konsumenten.

Reklamation

Vi vill gärna bidra till att du och operatören hittar en lösning på problemet. Därför rekommenderar vi att du skriver till operatören på följande adress:

reklamationsgruppen@tele2.com
När du skriver till operatören bör du tänka på detta:
- Skriv att du kontaktat Telekområdgivarna
- Skriv kundnummer och/eller personnummer för den person som står skriven på abonnemangsavtalet
- Skriv telefonnummer och/eller mejladress operatören kan nå dig på
- Beskriv problemet kortfattat och vilken lösning du önskar (skicka med eventuellt underlag som är viktigt för ärendet)
- Begär ett skriftligt svar och spara en kopia på din reklamation

Om du har frågor kring operatörens svar kan du skicka en kopia av din reklamation och operatörens svar till 121960@problem.ktib.se så undersöker vi om vi kan hjälpa dig. Hör gärna av dig om det löser sig också.

Vänliga hälsningar"

68

Sv: Stängning av tjänst.

Jag sitter med Mobilt bredband large med 10x "normal" förbrukningen. Jag skickade en fråga till PTS om när nästa rapport kommer presenteras och fick svaret 29 maj.
Skall bli intressant när den publiceras och se datamängden.
Idag är det: 32 GB http://www.statistik.pts.se/pts1h2011/A … tatrafik33

Misstänker att trafiken har ökat per månad. Så här kan det bli om dom har begränsat vissa idag till 30GB så kanske mitt ökar till 40GB snart smile

69

Sv: Stängning av tjänst.

kan gissa att operatörerna sätter fasta nivåer om nivårena baserade på 10x blir "jobbiga" för näten.

70

Sv: Stängning av tjänst.

Då var rapporten publicerad.
http://www.statistik.pts.se/pts2011/Anv … datatrafik

Det har gått upp till 3.7 Gb, så det innebär 37 Gb per månad numer.

71

Sv: Stängning av tjänst.

Daja skrev:

Då var rapporten publicerad.
http://www.statistik.pts.se/pts2011/Anv … datatrafik

Det har gått upp till 3.7 Gb, så det innebär 37 Gb per månad numer.

Ja Halelulja, vilken härlig överraskning! Nu jäklar kan man surfa på allvar! Halelulja vad underbart! Tackl för ditt inlägg!!! Du är underbar!!! Halelulja vad du är underbar!

72

Sv: Stängning av tjänst.

jimberg skrev:
Daja skrev:

Då var rapporten publicerad.
http://www.statistik.pts.se/pts2011/Anv … datatrafik

Det har gått upp till 3.7 Gb, så det innebär 37 Gb per månad numer.

Ja Halelulja, vilken härlig överraskning! Nu jäklar kan man surfa på allvar! Halelulja vad underbart! Tackl för ditt inlägg!!! Du är underbar!!! Halelulja vad du är underbar!

Ja, du får se det på vilket sätt du vill. Dock kan jag tycka ditt uppträdande är lite tråkigt men men......

Vad jag ville visa på är att Tele2 tidigaste abonnemang Large hade obegränsad surf, sen ändrade dom Large till det jag har som är 10x gånger genomsnittsförbrukningen.
Men för er som då har tidigaste varianten så ändrar dom till ett fast tak på 30Gb, vilket jag tycker är ett märkligt beteende.
Så dom är inte konsekventa och jag tycker dom gör det dåligt.

Sen är det lite intressant att statisktiken inte gått upp till mer än 3,7Gb per månad. Trodde det hade ökat mer.

Jag klara mig dock på det jag har då jag anpassat mig efter det, självklart är det positivt då det ökar då barnen börjar använda datorerna mer och även strömmande tjänster ökar i både antal och kvalitet, vilket då ganka snabbt äter upp förbrukningen.

Men allt det där vet du väl redan, så varför skall jag bry mig......

73

Sv: Stängning av tjänst.

Många abg i pads där det slösurfas ibland, vilket skulle kunnat ge lägre datamängd.... på sikt.

74

Sv: Stängning av tjänst.

Daja skrev:
jimberg skrev:
Daja skrev:

Då var rapporten publicerad.
http://www.statistik.pts.se/pts2011/Anv … datatrafik

Det har gått upp till 3.7 Gb, så det innebär 37 Gb per månad numer.

Ja Halelulja, vilken härlig överraskning! Nu jäklar kan man surfa på allvar! Halelulja vad underbart! Tackl för ditt inlägg!!! Du är underbar!!! Halelulja vad du är underbar!

Ja, du får se det på vilket sätt du vill. Dock kan jag tycka ditt uppträdande är lite tråkigt men men......

Sorry, jag håller med att uppträdandet var osnyggt... Jag är lite dåligt på att läsa mellan raderna, men med din förklaring så faller allt på plats.

Och jag håller med, det mesta de gör förefaller mig som ett hån, bortsett att de med all säkerhet genererar vinst och glädje för aktieägarna.

75

Sv: Stängning av tjänst.

Artikel om en surfare som får rätt av ARN efter att Tele2 stängt ner abonnemanget.

http://www.ystadsallehanda.se/simrisham … v-ARN.html

Expressen skriver också om det, http://www.expressen.se/kvp/flitig-surf … biljatten/