1

Tråd: pfSense och E398 med BBB (Telenor) 4G?

För att kunna hålla koll på dataförbrukningen på mitt BBB 4G bytte jag från en TP-Link MR3420 till en Dovado Doma. Den fungerar bra än så länge, och mejlar var femte gigabyte - så långt är det bra. Det som är lite trist är att hastigheten både upp och ner är ordentligt mycket sämre än med TP-Linken, och det går inte att se vilken dator som gjort av med trafik.

För att få bättre koll på all trafik (kan t.ex. se trafiken de senaste 30 dagarna) är jag lite sugen på att bygga ihop något som kan köra pfSense. Jag testade att installera pfSense på en virtuell maskin, och sedan surfa från en annan virtuell som kör Windows (8), men då med pfSenses WAN ansluten till Doman via en Switch - det fungerade klockrent, men gick förstås inte fortare än det gör från andra burkar i mitt nätverk.

Är det någon här som fått igång pfSense med ett Huawei E398 anslutet direkt till routern (som kan få köra i en vmware eller i egen låda om så krävs), och hur blir i så fall prestandan jämfört med att köra modemet direkt i en dator? (I TP-linken får jag nästan lika höga hastighet som med modemet direkt i datorn, medans Doma tappar ungefär 40% i hastighet både upp och ner).

2

Sv: pfSense och E398 med BBB (Telenor) 4G?

Har bara sett att det går, men inte försökt själv.
http://forum.pfsense.org/index.php?topic=56816.0
http://forum.pfsense.org/index.php?topic=41055.0

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: pfSense och E398 med BBB (Telenor) 4G?

Jag pillade ihop en fysisk burk av diverse gammal hårdvara, och kör just nu med modemet bryggat från DOMA:n. Det fungerar bra än så länge, och det är ju lite kul med en brandvägg som går att ställa in precis hur mycket som helst smile

Det blev nog lite overkill med en Quad Core och 8 GB RAM för hemmabruk, men prylarna användes ju inte till något annat vettigt ...

4

Sv: pfSense och E398 med BBB (Telenor) 4G?

Quaden klarar säkert av att hantera din 4G trafik optimalt tongue
Du struntade alltså i att fixa anslutningen i pfsense och låter Dovado DOMA egera WAN "brygga" till pfsense burken.
Alla sätt är bra förutom dom dåliga smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: pfSense och E398 med BBB (Telenor) 4G?

Orkade inte pilla, men det blir förmodligen snabbare om man får modemet att fungera.

6

Sv: pfSense och E398 med BBB (Telenor) 4G?

Vilken version är det på kärnan?

7

Sv: pfSense och E398 med BBB (Telenor) 4G?

Andy78 skrev:

Vilken version är det på kärnan?

Gissar att du menar FreeBSD - 8.1 R13