1

Tråd: Bredbandskollen vs TPtest

Hej, jag har precis bytt från Tele2 4G till Telia 4G. Anledningen var att Tele2 inte kom i närheten av download hastighet som dom utlovade (testade även Telenor, samma sak där) Med Tele2 fick jag mellen 3-12 mBit ner å ungefär samma upp. Både via Bredbandskollen och TPtest.

Jag bor 620 meter från 4G masten som ligger närmst, med Telias 4G och nya Huawei 3276 så sprang hastigheten upp i 57mBit download och 19mBit uppload mätt via bredbandskollen. Men till min förvåning så ligger hastigheten via TPtest kvar på 10-13mBit.

Är det någon på forumet som känner igen detta och vad det i så fall beror på(inställningar ?).
När jag använde 3G innan så var ju detta fenomen helt i sin ordning men via 4G ska det ju vara mer stabilt!

Samt en annan sak som jag har märkt är att sidor som ex AB går "vrålsnabbt" att ladda in men går jag in på Itunes eller apples Appstore så känns det precis som skiten har kopplat ner å gått lagt sig ;(.

Går jag däremot in på applemovietrailers och laddar ner en trailer på ca 100Mb så rusar det på snabbt, notera att pingtiden ligger på ca 29-34ms.

Det som känns mysko är om Telia 4G får någon "förtur" på bredbandskollen dom 30 dagar som man får prova på.

MVH Peter

2

Sv: Bredbandskollen vs TPtest

Tror nog att tptest och bbk har lite olika bakomliggande system. Tptest börjar få ett par år på nacken nu. Tror också operatörerna försöker prioritera bbk trafik. De har börjat använda bbk som felsökningsverktyg. Gör du ett test så kan operatören se det samt hastigheten.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Bredbandskollen vs TPtest

Och hur blir det med speedtest.net?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Bredbandskollen vs TPtest

Både speedtest och pingtest.net ger samma som Bredbandskollen, tycker bara att det verkar som att det tar tid för mitt nät att få svar ibland lite likt så som 3G uppför sig, ( ketchup effekten,,,,, först kommer inget sen kommer inget,,,,,sen kommer allt...).
Men kommer fortsätta göra mätningar så får jag se hur det verkar i längden.

Bara det att Tele2 gav lika på båda testmetoderna vilken nu då inte Telia gör.

Ha det gööt

Bumbergaren