1 Senaste redigerad av Fidde (2013-03-06 20:05:25)

Tråd: Låsa E398 till 900mhz?

Hej!
Just nu har Telnor driftstörningar i 3g masten där jag bor och mitt modem (E398) ansluter till 4g masten, får då en signalstyrka på 30%. Enligt Telenors täckningskarta ska jag ha lika bra täckning (6/6) på 4g (32mbit) som 3g (32mbit) och på 4g (upp till 80) har jag 2/6 "pinnar"
http://brightzone.net/ul/files/tak.PNG
Antar att det är 900mhz bandet för upp till 32 på 4g (och 2600mhz för upp till 80) så finns det något sätt att låsa till 900mhz bandet i Telenor Mobile Partner?

Tack på förhand!
Mvh
Fidde

2

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Med ATkommandon i dator eller i en dovadorouter och sedan eventuellt flytta över till dator - ska det gå.

I själva mobile partner inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Fidde (2013-02-18 22:04:28)

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

jonasolof skrev:

Med ATkommandon i dator eller i en dovadorouter och sedan eventuellt flytta över till dator - ska det gå.

I själva mobile partner inte.

Hur använder jag mig av ATkommandon?

Har en windows server 2003 burk som kör telenor mobile partner, har även en RT-66U där inställningarna för mobilt bredband är ett stort skämt.

Någon variant av Linux som operativsystem är inte något problem heller, nerladdningstiden är lite seg just nu bara.

Jag har möjlighet att låna en dovado router, kan jag med hjälp av den ändra inställnignarna och sedan koppla tillbaka till Mobile partner eller RT-66U (eftersom den inte klarar att ändra någon inställning)?

Mvh
Fidde

EDIT: 3g nätet är uppe igen men vill gärna testa 4g 900 mhz bandet eftersom upladdningshastighet och ping blir bättre. Om jag köper en dovado 4GR kan jag i dess inställningar välja 900mhz bandet och lätt byta sen?

4 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-18 22:29:14)

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Med en dovadorouter med färk firmware an man låsa på band och sedan håller låsningen när man plovkar ur modmet i routern -tills när, vet jag inte.


Om AT kommandon: jag har inte gjort det själv kolla i huaweitråden och sök på careface inlägg här. Finns andra som prövat också. Men sedan vet an ju inte om din router nollställer.

En annan variant vore att skffa bättre 4G 2600signal med ordentliga antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

jag brukar använda mig av terminal program och dessa kommandon
lte only-anyband:               AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""
lte only-800mhz only:           AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80000,"",""
lte only-900mhz only:           AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80,"",""
lte only-1800mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,4,"",""
lte only-2100mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,1,"",""
lte only-2600mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,40,"",""
auto mode:
AT^SYSCFGEX="00",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""
gsmonly:
AT^SYSCFGEX="01",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""
wcdma only:
AT^SYSCFGEX="02",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

6

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Hur länge sitter låsningen i? Nollställs den av routrar som dovado?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

jonasolof skrev:

Hur länge sitter låsningen i? Nollställs den av routrar som dovado?

det verkar som att den sitter kvar tills nytt kommando ges. dovadon verkar kontrollera och ge nytt kommando vid varje anslutning.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

8

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Detta borde klistras men det verkar som  om den som har befogenhet att klistra avlidit utan ersättare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

klister smile

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

10

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Är helt ny på ATkommandon, men antar att jag kopplar från anslutningen stänger Telenor Mobile Partner och klistrar in

AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80,"",""

metallicaman_no1 skrev:

lte only-900mhz only:           AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80,"",""

Jag laddade ner teraterm som rekomenderades här:

svenix skrev:

Det går att använda den inbyggda hyperterminalen i Windows men den är inte särskilt bra. Ett bättre alternativ är t.ex. TeraTerm http://ttssh2.sourceforge.jp/

Det är bara att sticka in sitt USB-modem i sin Windows dator. Låta den installera drivrutinerna och sedan kolla i Enhetshanteraren vilka seriella portar som är knutna till modemet. Ofta blir det t.ex. tre serieportar knutna till modemet.

Man provar då att öppna TeraTerm mot dem en i taget och skriver kommandot AT och trycker enter. När man hittat rätt port så ser man sitt AT kommando ekas tillbaka och man kan då gå vidare och skriva andra AT kommandon.

Där testar jag mig helt enkelt fram?

Sen när jag fått ett "svar" stänger jag TeraTerm och startar upp Telenor Mobile Parter och utan att ändra inställningarna klickar jag bara på anslut?

11 Senaste redigerad av Fidde (2013-03-06 20:05:40)

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Skriver in kommandot för lte 900mhz och får fortfarande samma signalstyrka (30%) som när jag körde 4g i Mobile Partner. Testade även att skriva in lte 2600mhz only och får även där samma signalstyrka. Enligt täckningskartan ska jag ha full signalstyrka på 4g upp till 32 samt 3g, 3G är ca 90-100% signalstyrka och hastigheten ligger på ca 18-25 (oftast runt 22-23) ner och mellan 2-4 upp. Vill ju ha den låga pingen samt uppladdningshastigheten samt att stabiliteten på 3g är katastrofal trots att jag är säker på att 3g masten från Telenor verkligen inte är överbelastad (bor nästan ute på landet där alla kör ADSL). Kan det vara så att Mobile Partner ändrar så fort jag startar programmet? Förstår inte varför det blir samma signalstyrka när jag kör 900mhz och 2600mhz.

Bild på TetraTerm, efter att jag slog in kommandot skrevs OK ut så antar att det gått bra att mata in kommandot i modemet.
http://brightzone.net/ul/files/tetra.PNG

Om jag inte får det att funka tror ni att jag skulle kunna gå till Telenor (butik) och säga upp eftersom de inte levererar den signalstyrka de hävdar att jag ska få (via täckningskartan). Killen i Telenor butiken där jag köpte modemet sa att jag skulle komma upp i hastigheter på ca 12-18 (antagligen för att man inte ska klaga vid de hastigheterna och bli glad om man får mer). Kommer upp i ca 3 ner och 4 upp på 4g. Har testat med riktantenner och får då på 4g (Auto) 27 ner och 27 upp.


Off-Topic:
Då går jag också tillbaka till ADSL med högre stabilitet och får förhoppningsvis ett upp till 24 bredband (hade ett från BBB förut som var upp till 24 och fick ca 13-14 och helt plötsligt ringde de upp och kunde bara leverera upp till 10). Ringde BBB igår men tydligen levererar de inte nya ADSL bredband enligt killen på säljavdelningen utan kunde bara leverera 4g... Hur hastigheten skulle bli kunde han kolla men jag sa att det inte var någon idé då jag inte vill ha ännu ett 4G abb som inte fungerar dessutom med bara 50GB data per månad istället för de 100 som jag har just nu hos Telenor.

Mailade dessutom Telenor för ett par månader sedan, de gör ju reklam för att vara "den flexibla operatören". Ville byta mitt 4G abb mot ADSL hos BBB, men eftersom de bara ägs av samma koncern var detta inte möjligt ... Trots det länkar de till BBB om man funderar på att skaffa ADSL (ADSL finns bara som alternativ om man är "företagskund". står på sidan http://www.telenor.se/foretag/bredband- … index.html "Vi erbjuder fast bredband genom Bredbandsbolaget. Välj bland flera lösningar och hitta den som passar just ditt företag. Har du bredband hos någon annan? Då hjälper vi till med flytten." Samt att när jag betalade BBB stod Telenor som ISP på t.ex Speedtest, Ip-adress.com osv. verkade dessutom vara inhyrt i glocalnets nät.
Vad skulle ni valt? Familj på 4, surfar, spelar onlinespel, streamar viaplay samt netflix, svtplay samt kollar mycket på youtube.(På ADSL sa routern att vi låg på 400GB i månaden på nerladdning. Vi skaffade Telenor i slutet av september och tog inte lång tid innan spärren slog till.

Blev väldigt rörigt inlägg tyvärr. Mycket "off-topic".


Mvh
Fidde

12

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

har du den förbrukningen....gå tillbaka till ADSL

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Om du får 27 ned och upp på 4G auto med riktantenner är det väl bara att köra med det? Operatören kan inte garantera tillräcklig signalstyrka för hög fart oavsett placering av modem. Om en säljare förespeglade något annat var han ute och cyklade och då blir det nog en bevisfråga att du fått ett auktoriativt besked från en representant för operatören som binder operatören avtalsmässigt och trots skrivna reservationer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Lämnar terminalprogrammer RSRP ochRSSI av sig självt? Jag trodde man behövde köra ett separat AT kommando för att få angivelse om signalstyrka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av Fidde (2013-02-20 14:04:09)

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Har skickat iväg ett mail till Telenor och får se vad som händer, förhoppningsvis får vi abonnemanget uppsagt och byter till ADSL eller skyndar på fiber installation. Har fått detta som svar då jag mailat den som har hand om fiber i kommunen:

Möjligheterna är rätt så goda, fiber finns i närheten och man kommer fortsätta att förlägga kanalisation i området under året.
För att kunna lämna pris så måste fler av dina grannar vara intresserade.
Processen ser ut så här:

I min offert så presenteras anslutningsavgiften till specifik punkt tillsammans med all aktiv utrustning.
Denna punkt bör vara ett utrymme där vi kan placera aktiv utrustning, utrymmet ska vara skyddat och strömförsörjt.
Från denna punkt så är det sedan en extern entreprenör som offererar arbetet med att dra fiber till respektive villa.
Nyckeltalet är baserade på antalet hushåll, 21, 42, 63 osv. Detta då varje switch hanterar 21 fastigheter.
Självklart är det av stor vikt hur långt ifrån denna punkt som villorna ligger.

Tror att jag skulle kunna få intresse hos grannarna för fiber, men om jag ändå är bunden till Telenor t.o.m. 2014-09-29 kan säga upp det under sommaren 2014 om jag inte får säga upp det innan (väntar på att får svar på mitt mail). Känns inte nödvändigt att ha två abb aktiva.

Gud vad skönt det skulle vara med ett internet som inte kräver att man startar om det 20-40 gånger per dag för att det tappar anslutning.

Varför jag tog upp detta var för att riktantennerna jag testat är inte mina, de är min brors, han har också Telenor och det var han som tipsade mig. Att köpa in ett par riktantenner till mig kan vara något som sker, men om jag ändå ska byta till fiber/ADSL nu så finns det inte någon anledning till att köpa riktantenner som bara blir liggandes.


Testade även idag att ta med mig en dator in till stan och får tyvärr inte ens där modemet att låsa sig på 900mhz eller 2600mhz, laddade ner programmet och stängde telenor mobile partner, skrev kommandot för 900mhz fick ok som svar, väntade lite, stängde ner TeraTerm och körde igång, fick 30% signalstyrka, körde ett bredbandstest och kom upp i 3/3. Avslutade anslutningen, startade upp TeraTerm och matade in kommandot för 2600mhz, väntade och stängde sedan TeraTerm, samma signalstyrka och samma hastighet. Mycket konstigt det här.


Flyttade mig 15 meter, testade sedan att ställa in AUTO (anslöt till 4G) i telenor mobile partner, fick då ca 50% Signalstyrka och hastighet på ca 20/7.
Konstigt är ju att platsen jag var på ska enligt deras täckningskarta vara en helt utmärkt plats för 4G:
http://brightzone.net/ul/files/tackning.png

Har testat modemet på väg genom Göteborg, där (i bil) har jag maxat samma modem och simkort till 76 ner och fått 35 upp. Mycket underligt, kan det vara så att det är överbelastning runt 10-13 eller är det så att deras täckningskarta ljuger?


jonasolof skrev:

Lämnar terminalprogrammer RSRP ochRSSI av sig självt? Jag trodde man behövde köra ett separat AT kommando för att få angivelse om signalstyrka.

Jag har endast skrivit in ATkommandot för att låsa till 900mhz så ja.


Mvh
Fidde

16 Senaste redigerad av Fidde (2013-02-20 17:11:22)

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Skulle det kunna vara så att det är en 4G mast på 800mhz bandet och att det inte går att låsa modemet pga detta? Skulle ju vara en rimlig förklaring. Eller är jag helt ute och cyklar?

17

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

jonasolof skrev:

Lämnar terminalprogrammer RSRP ochRSSI av sig självt? Jag trodde man behövde köra ett separat AT kommando för att få angivelse om signalstyrka.

Beror på vilken serieport man är kopplad mot,
Skrev om det i en annan tråd har jag för mig.

18 Senaste redigerad av Fidde (2013-03-06 20:07:57)

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Kan det vara så att en ny mast har tillkommit eller ansluter jag helt enkelt till 900mhz masten nu?
http://www.speedtest.net/result/2555519087.png
Fick precis detta resultat på 4G, brukar ligga på runt 4/4 på 4G men ny idag testade jag och jag kommer upp i nästan samma nerladdningshastighet som på 3G men sämre upp än på 3G, och allt på 10% signalstyrka enligt Telenor Mobile partner. Väldigt underligt. Kollade även täckningskartan som är precis som den var innan. Blir inte klockare av detta... Kör på 4G tillsvidare då en acceptabel hastighet nu uppnåtts så får vi se hur stabilt det är samt hur länge det håller.

19

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Du kan kan kolla om mobile partner visar ny cell id eller PCI.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av Fidde (2013-03-07 08:51:15)

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Nu i morse rapporterar mobile partner 0% signalstyrka men jag har fortfarande anslutning med ca 12 mbit/s ner och 0,5 upp.
http://www.speedtest.net/result/2556557911.png
http://images.fidde.nu/mobilabredband/0procentsignal.png

Tyvärr har jag inte fört statistik över vilka master jag varit ansluten till men jag har nu skapat ett kalkylark där jag fyller i datum, RSSI, CELL-ID, RSRP, RSRQ, PCI, Hastighet Ner, Hastighet upp, Ping och Server testad mot. Något mer jag bör fylla i eller räcker det med detta?

21

Sv: Låsa E398 till 900mhz?

Du kan ju även notera om modemet var anslutet eller ej eftersom det är tänkbart att modemet försöker ansluta till andra opertörers master men inte får.

Det är möjligt att mobile partner visar 0 procent men det är en irrelevant skala. Det enda det visar är att det inte finns några andra starka celler som stör och höjer RSSI, vilket värde är det som återges med procent.  RSRP -123 dBm är visserligen en svag signal men det räcker för att få hygglig fart om interferensen från andra celler är låg. RSRQär visserligen inte heller bra vid -10dB men RSRQ berättar inte hela sanningen om interferenssituationen. Det egentliga måttet på interferens är SINR, vilket mobile partner inte visar. Enligt något jag läst så försämras RSRQ med ökande trafik i den egna cellen utan att detta i dig ger interferens till modemets mottagning. Jag är på Cebit och försökte få klarhet i just sambandet mellan interferens och SINR vs RSRQ i ett samtal med en LTE-ingenjör nyss men det blev inga klara besked. Som en synnerligen tentativ hypotes postulerar jag att farten kan bli god vid svag signal även om den egna cellen är belastad, dock inte i så hög grad att cellens kapacitetsgräns nalkas. Huvudsaken är att det inte finns en massa andra celler som hörs. Det registrerar modemet i så fall men mobile partner visar det inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.