26

Sv: antenntips för lte2600

Tror att det är den andra luckan som är utgång för motatgning och sändning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: antenntips för lte2600

Heja

Du får rum med en gallerantenn till!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: antenntips för lte2600

aha.... smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

29

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Heja

Du får rum med en gallerantenn till!

ja tanken har slagit mig måste isf flytta runt antennerna lite och då få upp den ena i toppen och en poynting under den för att få lite utrymme mellan gallerantennerna. det blir ju trots allt en lite penger allt som allt (500 kr för antennen + 500kr för kabeln) måste fundera lite på saken jag har ju trots allt redan en fungerande antenn för 2600mhz jag tänkte att jag ska jämföra lite sigalstyrka/kvalite mellan de olika antennerna  imorgon tänkte jag. sambon börjar ledsna lite på mitt fixande med antenner, annan elektronik samt mitt mc/bil intresse.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

30 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-07 19:09:22)

Sv: antenntips för lte2600

men hon vill ha en glad karl eller hur smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

31

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

men hon vill ha en glad karl eller hur smile

ja så är det aldeles säkert. jag får nämna det i min ansökan om tillstånd och finansiering till att köpa nästa antennen ;-)

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

32

Sv: antenntips för lte2600

hehe..ja gör det....ska nog investera i 1 med.....och om jag säger... att man är väl herre i sitt eget hus* tror du mig då ? (är gift)  wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

33

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

hehe..ja gör det....ska nog investera i 1 med.....och om jag säger... att man är väl herre i sitt eget hus* tror du mig då ? (är gift)  wink

hehe
ja det tycker jag du ska göra. den kabeln jag länkade till behöver du ju inte använda om du bara behöver ha några meter.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

34 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-07 20:44:17)

Sv: antenntips för lte2600

metallicaman_no1 skrev:
jonasolof skrev:

Heja

Du får rum med en gallerantenn till!

ja tanken har slagit mig måste isf flytta runt antennerna lite och då få upp den ena i toppen och en poynting under den för att få lite utrymme mellan gallerantennerna. det blir ju trots allt en lite penger allt som allt (500 kr för antennen + 500kr för kabeln) måste fundera lite på saken jag har ju trots allt redan en fungerande antenn för 2600mhz jag tänkte att jag ska jämföra lite sigalstyrka/kvalite mellan de olika antennerna  imorgon tänkte jag. sambon börjar ledsna lite på mitt fixande med antenner, annan elektronik samt mitt mc/bil intresse.

Skyll på att du är medlem av en sekt om styrs av mig via elektromagnetiska fält...

Du är mig veterligen den förste i Sverige som redovisar resultat publikt med 2600 antenner uppåt 24 dBi. Det är mycket intressant att få ta del av dina resultat- fr a eftersom LTE 900 är så kasst för det mesta.

Är det någon kvalitet på gallerantenner för 490 kronor? Korrosion? Geometrisk precision?

Vad ska du med poynting till?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: antenntips för lte2600

Jag har ett rör färdigmonterat på väggen som använts till annat (polisradio) tidigare, som jag funderade på att montera riktantenner för 4G på. Jag misstänker dock att det inte är så stor vits med det i och med att jag kommer upp i över 80 Mbit/sekund ner och 15-30 Mbit/sekund upp med modemet hängande i fönstret (med 1 km till masten och skog mellan).

Antenner är dock kul, så tror ni det finns någon anledning att skaffa dem ändå? big_smile

36 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-08 10:23:47)

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:
metallicaman_no1 skrev:
jonasolof skrev:

Heja

Du får rum med en gallerantenn till!

ja tanken har slagit mig måste isf flytta runt antennerna lite och då få upp den ena i toppen och en poynting under den för att få lite utrymme mellan gallerantennerna. det blir ju trots allt en lite penger allt som allt (500 kr för antennen + 500kr för kabeln) måste fundera lite på saken jag har ju trots allt redan en fungerande antenn för 2600mhz jag tänkte att jag ska jämföra lite sigalstyrka/kvalite mellan de olika antennerna  imorgon tänkte jag. sambon börjar ledsna lite på mitt fixande med antenner, annan elektronik samt mitt mc/bil intresse.

Skyll på att du är medlem av en sekt om styrs av mig via elektromagnetiska fält...

Du är mig veterligen den förste i Sverige som redovisar resultat publikt med 2600 antenner uppåt 24 dBi. Det är mycket intressant att få ta del av dina resultat- fr a eftersom LTE 900 är så kasst för det mesta.

Är det någon kvalitet på gallerantenner för 490 kronor? Korrosion? Geometrisk precision?

Vad ska du med poynting till?

hehe smile

Ja jag har inte heller hittat något om att någon gjort något test med den typen av antenner på 2600 då jag gjorde mina efterforskningar inför ett eventuellt antennköp. Men det jag kunde få fram var att gallerantennerna hade ganska bra förstärkning även utanför dess huvudsakliga frekvensområde jämfört med andra typer av antenner.

Kvaliteten angående korrosion vet jag inte gallret i sig var ju lackerat med någon tålig färg och hur pass tätt det är in mot dom känsligare delarna vid själva mottagaren vet jag ej. Man kan ju alltid täta med lite sillikon för att vara på den säkra sidan och skarven på antennkabeln har jag valt att täta med vulktape.
Den geometriska precisionen vet jag inte heller vad man ska säga om den kommer ju i 3 delar i en ganska liten och platt kartong. så man får ju skruva ihop den 2delade reflektorn och motagaren själv vilket inte känns optimalt om mqn ska prata prcision.
Men det är ju ändå tp-link som gör den eller iaf deras märke på antennen så rent skräp ä det ju iaf inte.

Jo jag har ju funderat på att jag kanske skulle ta och göra mig av med dom men jag vill nog testa det här ett tag innan jag bestämmer mig och det är ju samtidigt skönt att ha ett par multifrekvens antenner som backup.
Men å andra sidan så har man ju alltid 3g som backup då det har visat sig att dom nya antennerna även har ganska bra förstärkning på 2100mhz också.
Jag kan ju även välja att endast sälja en poynting för att finansiera nytt antennköp om jag nu känner att jag behöver det.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

37 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-08 10:30:35)

Sv: antenntips för lte2600

nu har jag gjort lite tester på 2600mhz med olika antenner i olika uttag.

1:vertikal poynting ant1 gallerantenn ant2=Ingen/ostabil anslutning hoppar mellan flera pci
RSSI: -77dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -104
RSRQ: -10
PCI: 236

2:vertikal poynting ant1=Ingen/ostabil anslutning hoppar mellan flera pci
RSSI: -89dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -119
RSRQ: -9
PCI: 236

3:horisontal poynting ant1=Ingen/ostabil anslutning
RSSI: -93dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -123
RSRQ: -12
PCI: 236

4:horisontal panelantenn ant1=Ingen/ostabil anslutning hoppar mellan flera pci
RSSI: -85dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -116
RSRQ: -8
PCI: 236

5:horisontal panelantenn ant1 gallerantenn ant2=Ingen/ostabil anslutning hoppar mellan flera pci
RSSI: -77dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -105
RSRQ: -8
PCI: 236

6:gallerantenn ant1= stabil anslutning
RSSI: -75dBm
Cell-ID:  4D19E06
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -104
RSRQ: -8
PCI: 236
http://forumbilder.se/CDBKB/bbk6.jpg?width=150

7:gallerantenn ant1 horisontal poynting ant2= stabil anslutning
RSSI: -75dBm
Cell-ID:  4D19E06
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -105
RSRQ: -9
PCI: 236
http://forumbilder.se/CDBKB/bbk7.jpg?width=150

8:gallerantenn ant1 vertikal poynting ant2= stabil anslutning
RSSI: -81dBm
Cell-ID:  4D19E06
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -104
RSRQ: -3
PCI: 236
http://forumbilder.se/CDBKB/bbk8.jpg?width=150

9:gallerantenn ant1 horisontal panelantenn ant2= stabil anslutning
RSSI: -75dBm
Cell-ID:  4D19E06
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -104
RSRQ: -3
PCI: 236
http://forumbilder.se/CDBKB/bbk9.jpg?width=150

antennuttaget under samma lucka som minneskortläsaren kallar jag för ant1 och det är den som med ganska stor säkerhet är huvuduttaget och det är då där en vertikalt monterad antenn ska anslutas.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

38

Sv: antenntips för lte2600

oj vilket arbete du lagt ner på detta...tackar för intressant info

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

39 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-08 10:36:41)

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

oj vilket arbete du lagt ner på detta...tackar för intressant info

jo tack det tog en stund att göra denna sammanställning. men jag tycker helt klart att det var värt det då jag tycker att jag fått fram mycke info att analysera.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

40

Sv: antenntips för lte2600

är på väg till Vacksala torg o ska skränga en yagi 11dBi för inköpa av galleranten då jag upptäckte att inte heller jag är herre i mitt eget hus wink
ps.
vad mutade du sambon med för att kunna få tid till denna stora test av antenner?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

41 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-08 10:57:28)

Sv: antenntips för lte2600

om man tittar på skillnaden mellan signalerna på test 2 och 6 så skiljer det ju 14 dbm mellan dom betyder det att galler antennen har 14dbi starkare mottagning ? kanske en fråga för jonasolof att besvara.
mellan panelantennen och poynting så skiljer det ju 4dbm vilket ju stämmer väldigt bra med vad dom enligt tillverkarna ska göra i dbi vidd 2600 mhz

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

42

Sv: antenntips för lte2600

jo...konstigt att det fungerar så pass bra dock....
fast skit samma...funkar det så ska vi ha det smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

43

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

är på väg till Vacksala torg o ska skränga en yagi 11dBi för inköpa av galleranten då jag upptäckte att inte heller jag är herre i mitt eget hus wink
ps.
vad mutade du sambon med för att kunna få tid till denna stora test av antenner?

hehe ok wink
nej jag har varit febrig samt förkyld så jag har varit hemma från jobbet sedan i tisdags.
idag så åkte hon och jobbade och lämnade våran lilla dotter till svärföräldrarna.
så då kunde jag ta laptoppen och lägga mig i sängen och göra dessa tester.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

44

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

jo...konstigt att det fungerar så pass bra dock....
fast skit samma...funkar det så ska vi ha det smile

har du kollat om du får kontakt med någon mast om du låser modemet på lte2600 ?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

45

Sv: antenntips för lte2600

jo..kollat det...gick inte
funkar denna kabel?
http://www.ebay.com/itm/RG8X-MINI-8-SUP … 56440dbafa

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

46 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-08 11:32:28)

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

jo..kollat det...gick inte
funkar denna kabel?
http://www.ebay.com/itm/RG8X-MINI-8-SUP … 56440dbafa

jag vet inte jag det står ju inte så mycket om den det står ju inte vad den har för förlust/m men om du inte behöver ha mer än 5m som den där kabeln är så kanske du lika bra kan köpa en vanlig rg58 typ http://www.tradlost.se/shop/F%C3%B6rl%C … 16712.html med en adapter som dom också säljer för 79 kr och då kan du dessutom beställa i ganska exakt rätt längd.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

47

Sv: antenntips för lte2600

för stunden räcker 4-5 meter ....tackar för tipset

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

48 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-08 12:20:41)

Sv: antenntips för lte2600

Vore intressant att se terrängprofilen. Se den här tråden och länken till sidan där man kan räkna ut Fresnelzonen. Vida gärna redultatet i bild. Med tanke på att signalen går genom skog är det ännu märkligare att det funkar och då blir terrängprofilen extra intressant.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5078

Vanlig RG58 är väl kasst på 2600.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-08 12:37:37)

Sv: antenntips för lte2600

vad? är det kasst på just 2600 men inte på 900 eller hur menar du?

kan i och för sig köpa denna med...inga stora pengar
http://www.davido.se/shop/product_info. … ucts_id=40

vad är dämpningen på denna.... (fattar ej dom olika benämningarna) sad

Webbhallen har med en 5 meters kabel från poynting:
5 meter antennförlängningkabel med Super Low Loss kabel. SMA hane till SMA-hona.
Dämpning ca 0,50 dB/meter vid 2100 MHz.
Total dämpning på hela kabeln (5 meter) är ca 2,50 dB vid 2170 MHz (3G).
fast 390:-....är dyrt tycker jag eller så är jag bara  snål

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

50

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Vore intressant att se terrängprofilen. Se den här tråden och länken till sidan där man kan räkna ut Fresnelzonen. Vida gärna redultatet i bild. Med tanke på att signalen går genom skog är det ännu märkligare att det funkar och då blir terrängprofilen extra intressant.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5078

Vanlig RG58 är väl kasst på 2600.

det där med att ta fram terrängprofilen blir det problem med då jag inte kan hitta på fart sändaren finns. jag har ju cirkulerat runt i timmar sammanlagt för att försöka hitta den. jag har hört av mig till både telenor och comviq och givit dom cellid för att försöka få reda på vart den finns men dom säger inget och den finns heller inte med på tele2s täckningskarta då jag har kollat cell id på samtliga sändare i området som finns utmärkta där.

ja det är ju iofs inte den bästa kabeln på den frekvensen men den fungerar. själv satsade jag ju på den dyrare sorten vilket jag känner mig nöjd med blir samma på antenn nr 2 också. det blir ju onda skillnad på några dbi när man kommer upp i några meter.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas