1 Senaste redigerad av jespheer (2013-02-04 12:35:22)

Tråd: Har telenors testperiod, generella frågor

Hej!

Är inne på andra dagen av Telenors 4G testperiod och har abonnemanget "fri surf" (dvs 100gb/månad), då jag av olika anledningar inte får snabbare ADSL än 1-2mbit.

Jag bor i ett glesbebbygd förort utanför stockholm, och ser 4G masten från mitt fönster. Därför tänkte jag att det kunde vara värt att testa 4G som alternativ.

Nåväl, hittils är jag ganska nöjd. Oftast har jag ungefär den här hastigheten
http://i259.photobucket.com/albums/hh286/jar913/bbk_resultat_zpsb6f832da.jpg
Här var det lite bättre än vanligt, men 95% av tiden har jag mellan 30-60 ner, 10-30 upp och 10-20ms.

Men ibland trillar den ner till ca 10 ner, fortfarande samma upp. Och det kan hända vilken tid på dygnet som helst.
Igår hade jag t.ex mellan 30mbit-40mbit ner på kvällen (16:00-22:00), men 10mbit ner kl 02:00, vilket inte känns så logiskt.

Sen har jag märkt att jag får väldiga "spikes" i uppkopplingen. Dessa kan också komma när som helst på dygnet.
Om jag t.ex spelar så stannar då allt upp i 1-5 sekunder för att sedan snabbspola fram. Är alltså inget "delay lagg".
Dessa kommer i perioder och sker då nån gång i minuten i 15-20 min, sedan försvinner det helt ett tag osv.

Kan tillägga att jag har -51 på signal strength. Vet inte riktigt vad det innebär.

Har routern d-link dwr-923 som jag genom att ha läst här förstått ska vara sådär..
Hade nyaste firmware när jag fick den, har nu lagt in v1.0.70.30 och låst den på 2600mhz 4G.
Det verkar nu lite stabilare och jag fick högre hastigheter, men fortfarande kommer det spikes ibland.

Har dessutom problemet att internet ger upp helt ibland när jag gör inställningar i routern.
Då är det bara factory reset som hjälper.

Sen har jag även märkt att det trådlösa är värdelöst på routern. Får runt halva hastigheten mot sladd, även om jag har 100% signal och routern står i samma rum.
Det är dock inget större problem för mig, använder oftast sladd ändå.

Blev mycket text, men egentligen undrar jag mest över "spike laggen". Det är dom som gör att jag blir tveksam. Hastigheten spelar inte så stor roll så länge den ligger över 6-7mbit.

Eftersom problemen kommer på tider där det inte bör vara så hög belastning tror jag personligen att routern är boven i dramat, inte uppkopplingen.

Tacksam för svar!

2 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-04 13:53:24)

Sv: Har telenors testperiod, generella frågor

Spikar kan uppstå på olika ställen. Den här testen på VDSL visade jämn DL mellan 23-24 mbit/s hela tiden

http://www.speedtest.net/result/2485193954.png



Från samma dator körde jag numion tool (numion.com). där hämtas ett antal hemsidor från stora siter i det land man befinner sig och då kan det vara rätt ojämnt oc mycket lägre verklig surffart än vad speedtest anger.

http://www.numion.com/YourSpeed3/ShowMe … 80,492,127

Över 4G är det vanligt med spikar, testa speedtest net.

numion är lite ovant, kräver en del funderingar. Är inte säker på att testet hänger med riktigt snabba förbindelser. Latensen är också lång.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Har telenors testperiod, generella frågor

Hej!

Tack för ditt svar!
Förstår att det spikar kan förekomma med 4G, men trodde inte dom skulle vara så frekventa när jag har helt öppet till masten med vad jag förstått bra mottagning (-51) och antagligen inte så många användare då det är glesbebyggt här.

Efter jag ändrade firmware, låste på 2600mhz och hittade en lite bättre plats för routern verkar det hittils vara ganska mycket bättre. Har ganska stabila 70mbit ner, 25mbit upp och 10-15ms sedan dess.
Fick istället en annorlunda spike som låste helt i ca 20sekunder. Men har endast haft en sån på 1h hittils.

Ska testa lite mer under dagen för att se om det verkligen har hjälpt.

4

Sv: Har telenors testperiod, generella frågor

Hej,
Tänk på nedan angående deras fria surf.
Telenor räknar på detta viset 100 gig på 30 dagar, till detta så mäter dom dig var 5:e dag.
Detta innebär ex att om man kommer upp i 100 gig efter 30 dagar och spärren slår in(hastigheten sänks till 0,5Mbit/s) så har du den minst i 5 dagar innan den släpper, förutsatt att du under dessa 5 dagar pressar ner din datamängd under 100gig räknat på dom sista 30 dagarna.
Sedan så mäter dom dig igen efter 5 dagar och ser tillbaka på din förbrukning under dom 30 senaste dagarna har du då kommit upp i över 100 gig vips spärren igen osv. Detta blir ett rullande hjul där konsumenten blir grundlurad enligt min mening.
Det ända sättet att få helt nya 100 gig är att inte använda dom under 30 dagar.

5

Sv: Har telenors testperiod, generella frågor

Hej, och tack för ditt svar!
Är medveten om detta, kände mig allt lite lurad av försäljaren som sa att dom var dom enda med fri surf.
Tror dock inte att det är något större problem. 100gb/30 dagar gör att jag behöver ligga under 3.3gb/dag i snitt(?)
Laddar inte ner alltför mycket och kollar bara youtube osv någon gång ibland. Spelar mest spel,skypar och surfar vilket inte drar alltför mycket bandbredd. Sedan igår kväll har jag kört ganska frekvent och har använt 1gb.

6 Senaste redigerad av jespheer (2013-02-06 21:35:30)

Sv: Har telenors testperiod, generella frågor

Har fungerat till 100% ända fram tills ikväll, har nu "spikes" igen var 30e sekund som varar i 2-5 sekunder så det är helt ospelbart =/

Har runt 70mbit ner och bra signal, men det hjälper inte.

Kan det bero på routern eller uppkopplingen tro?
Är det värt att ta hem tele2 och testa dom istället?

EDIT:
Testade lite att byta mellan 900mhz och 2600mhz
På pingtest får jag i snitt 25ms ping och 30ms jitter med 900mhz medans på 2600mhz får jag runt 100ms ping och jitter varierar väldigt mellan 100-1000ms.

Är detta normalt? Får högre hastighet med 2600mhz (~70mbit) men det verkar mycket stabilare på 900mhz (~20mbit)

7

Sv: Har telenors testperiod, generella frågor

Jag skulle definiera en spik (eng. spike) som en kort period där det går snabbare än genomsnittligt, när det blir uppehåll är det dippar.

Använder jespheer några väl placerade yttre antenner?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av jespheer (2013-02-07 07:10:27)

Sv: Har telenors testperiod, generella frågor

jonasolof skrev:

Jag skulle definiera en spik (eng. spike) som en kort period där det går snabbare än genomsnittligt, när det blir uppehåll är det dippar.

Använder jespheer några väl placerade yttre antenner?

Tack, då är det dippar jag upplever!

Jag använder inga yttre antenner då jag inte trodde det behövdes när det botsett från 3 trädtoppar är fri sikt till masten från fönstret där routern står (ca 7-800m avstånd).

Kan kanske vara så att jag har fel eftersom jag får bättre signalstyrka på 900mhz (-41 till 45 mot -52 till 59 på 2600mhz)

Det som känns lite konstigt är att det kommer i perioder om 2-3 timmar ungefär varannan dag. Hittils har det dessutom varit under tider med låg belastning (efter kl 24) medans det funkat bra (3ms jitter) andra dagar på eftermiddag/kväll. pratar nu om 2600mhz

9

Sv: Har telenors testperiod, generella frågor

jespheer skrev:

Har fungerat till 100% ända fram tills ikväll, har nu "spikes" igen var 30e sekund som varar i 2-5 sekunder så det är helt ospelbart =/

Har runt 70mbit ner och bra signal, men det hjälper inte.

Kan det bero på routern eller uppkopplingen tro?
Är det värt att ta hem tele2 och testa dom istället?

EDIT:
Testade lite att byta mellan 900mhz och 2600mhz
På pingtest får jag i snitt 25ms ping och 30ms jitter med 900mhz medans på 2600mhz får jag runt 100ms ping och jitter varierar väldigt mellan 100-1000ms.

Är detta normalt? Får högre hastighet med 2600mhz (~70mbit) men det verkar mycket stabilare på 900mhz (~20mbit)


Använder Telenor 4g stor och är också en spelande individ. Men av min erfarenhet så kör jag 900 mhz när jag spelar för det blir stabilare då, ~10 mbit ner och samma upp och 30-40 ms och kör 2600 mhz när jag ska ladda ner eller strömma ~35 mbit ner och 5-10 mbit upp 50-65 ms ping

10

Sv: Har telenors testperiod, generella frågor

idontspyyou skrev:

Använder Telenor 4g stor och är också en spelande individ. Men av min erfarenhet så kör jag 900 mhz när jag spelar för det blir stabilare då, ~10 mbit ner och samma upp och 30-40 ms och kör 2600 mhz när jag ska ladda ner eller strömma ~35 mbit ner och 5-10 mbit upp 50-65 ms ping

Tack för ditt svar!

Idag har det varit helt ospelbart oavsett om jag använder 900mhz eller 2600mhz.
Visst att 4G inte är 100% stabilt, men detta känns inte normalt. Det påverkar även webbläsningen som helt stannar upp i runt 10 sekunder. Ibland längre och då börjar även 4G och internet lampan på routern lysa rött.
Kan det vara för all snö? Känns ändå konstigt eftersom jag har bra signal i övrigt.