1 Senaste redigerad av kjellorix (2012-09-22 09:59:40)

Tråd: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Blev tyvärr bortredigerad, när jag panikrensade, ledsnade på mina bokstäver i en tjatt.

2

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Root kan nog jämföras med jailbreak i iphone världen.
Men i vanliga linux världen så är root = administratör
http://android.modaco.com/topic/352328- … and-linux/

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

kjellorix skrev:

Tack ! Men efter root'at måste jag själv leta uppdateringar hos PaulOBrien eller ?
Tycker One X funkar jättebra nu och gillar att os-et uppdateras auto.
Lite tveksam till hackers updates, i dessa tider. All know !.
Blir nog sista strået, när mobilen är gammal om något år. när Tegra 4 eller 6, och 8-16 kärnig prosessor gäller

Sjukt att man inte är Administratör över sina egna saker.

rootning verkar va ett sätt att kontrollera världen, lita på hackade root appen att inget annat händer.
ett sätt att få oss att bli mindre säkerhetstänkande. för vi vinner kanske något på det.
Eller slipper förlora något, optimistiskt tänkt.

OK, loosar bara 42 kr, acceptera att mobilen aldrig helt kan backas upp, va försiktig gäller!
Om bästa backup-appen är så shit, då ingen mening att leta vidare, eller bränna mer på det.

Jag kan inte svara för HTC, då jag har en gammal X10i, men jag får löpande uppdateringar oavsett om jag har telefonen rootad eller inte.

Du kan se se rooting som en pizza.. Utan admin kontroll är den som en tråkig Capricossa, men när du har rootat den blir den som en pizza med extra tillbehör & extra allt smile

Det är trots allt väldigt väldigt få som får virus på sina androidtelefoner idag, om man tar och jämnför hur många androidtelefoner det finns där ute. Jag har aldrig hört talas om virus på telefonen förutom på internet och olika forum, med detta sagt är det väldigt många i min närhet som har en androidtelefon. Det finns ett antal antivirusprogram att tanka ned om man ändå vill hålla koll, men de segar ned telefonen en aning.

Sedan bör man ge media en känga i baken då de har en tendens att överdriva saker till den milda grad att det skapar panik & osäkerhet hos oss vanliga konsumenter.

Faktum är..
Håller man sig till välkända appar/spel och andra grejjer där minst 5000 personer har tankat ned det är man så gott som säker..  Kolla alltid omdömen... Googla tillverkaren..

4

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Jo kort så sker den mesta av världens hackande av en One X här

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1536

Root-metoden man kör med just nu kommer då från Modaco, PauloBrien

Kort och gott är "root då kung" och ger fulla rättigheter med en Linux-kärra.

Jag kommer inte att ge några mer tips för nuvarande metod gör att garantin ryker och
man måste veta precis vad man håller på med inkl intresse/tid.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Jo Titanium är en mycket populär backupapp men lite komplicerad.....

Jag föredrar MyBackupPro
https://play.google.com/store/apps/deta … &hl=sv

Båda är då sk "toppappar".....

Som det tidigare skrevs så ska man verkligen se upp med en massa skräp som erbjuds via Google Play och det är ju enkelt att kolla betyg samt popularitet, kommentarerna kan vara ojämna och ofta är det rena "noobs" som kanske inte fattat hur en app funkar som klagar.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Kjellorix, du verkar lite väl paranoid här tycker jag...

Var det inte du som nyligen vägrade byta till en smarttelefon för att du var rädd och inte ville ha den uppkopplad jämt?
ursäkta mig om jag blandar ihop dig med någon annan användare här på forumet men se till att läsa på lite om de olika sakerna du kastar ut närapå falska men i alla fall mycket snedvridna kommentarer.

Att Roota en telefon är väldigt bra och går oftast att göra en revers på. Alltså att "låsa" igen.

Du har en grym telefon och kan ha mycket roligt och accessa mycket fler inställningar, påde prestandamässigt och utseende mässigt om du bara läser dig till vad som gäller.

On Topic, Bäst backup får du via ClockWorkMod. Men då skall du både låsa upp boot loader och roota din telefon och som du låter i dagsläget så är det en del studier innan du ens vågar tänka på något sånt.. smile

7

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Det har skett ett missförstånd i den här tråden... ?
I den här tråden talas det om vlan..
definitionen på det är enligt wikipedia:
VLAN, (Virtual LAN) är en teknik inom datakommunikation för att ge användargrupper tillgång till "egna" nät fast dessa enbart är virtuella och delar samma fysiska nät.

Jag antar att det skall vara wlan?
Wikipedia igen:
Trådlöst LAN eller WLAN (av engelskans Wireless Local Area Network, ej att förväxla med VLAN) är ett samlingsnamn för olika typer trådlösa lokala datornätverk.

Kellorix:
Ja du har köpt telefonen olåst för att själv kunna byta operatör till den du vill (alltså byta simkortet till ett tele2, telenor eller 3) Men du har fortfarande en telefon med låst boot-loader.
Du kan se bootloadern som det program som tillåter dig att byta operativsystem från windows till något annat.

Bootloadern startar sedan android för dig. Den startar det Android som kom med din telefon från HTC (HTC Sense). Det finns guider för att låsa upp den men eftersom du inte ville det... tja. Det är upp till dig.
För mer info: http://www.androidcentral.com/what-is-a … bootloader
HTC själva erbjuder gratis och officiell upplåsning av bootloadern och var en av de första att göra det.
Efter har både Samsung, Sony med flera kommit..

Som redan tidigare nämnt pågår den mesta utvecklingen för mjukvaran på din telefon här: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1541
XDA developers. första tråden som är stickey innefattar en enkel howto för att öppna upp root för din telefon. Jag kan bara rekommendera att roota telefonen helt klart värdefullt att kunna ta "snapshots" av telefonen och kunna gå tillbaka om det är något som händer med den.

8

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Kjellorix tror din panik beror på ett missförstånd om root och firmwaren dvs operativet.
Det som kan vara bra att veta är att när man rootar så försvnner garantin, det fick dock en telefon där  man är root och det är samsung note har dock inte verifierat detta.

Att Roota sin telefon innebär att du ger dig själv adminstratörsrättigheter och får tillgång till hela systemet.
Du kan tex ta en backup på hela operativsystemet med dess systemfiler m.m.
Du kan även ge vissa program access till systemet för mäta prestanda, temperatur utrymme m.m.
Detta adminsteras av ett program som heter superuser, den innehåller även en log.

Att vara root påverkar inte dina updateringar då din firmware är oförändrad och du kommer fortfarande få updateringar av tillverkaren.

Men hjälp av Rom Manager så kan man ladda ned olika firmware:s och även ta backup på sin originalfirmware, jag laddade ned Cynogenmod som är ett eftermaknads operativsystem  till min htc wildfire som original hade Android 2.1 och slutade supportas vid 2.2.3
Jag tog en backup på hela original ROMen har även tagit en kopia på den till min dator.

Den fungerar utmärkt och är byggd på android 2.3.7

Telefonen är snabbare och innehåller även en del nya funktioner.

9

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Om du bara rootar telefonen så har du fortfarande OTA uppdateringar.
Men om du kör custom firmware så måste du uppdatera själv, men det är väldigt lätt bara tanka ner en ny fil.

10

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Läste guiden ett av stegen är hur man flashar i annan rom.
Men ser nu att du skrev att du behöll originalrom, tolkade det som en backup.
Vad är det för version i den är det 2.3.x eller 4.x?

11

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

kolla appar som låser "root åtkomst"

android är helt kef när det gäller rättigheter. ägaren av enheten får inte on-the-fly styra appars rättigheter, du måste exceptera dom till 100% eller inte installera.
tex appar som vill ha gps, tlfbok åtkomst för att spela - är förkastligt, och borde bootas från play.
många appar är flera meg stora, men dekompilerar man dom är appen några kb och allt annat är skräp i appen.

12

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Vad är RUU för något i sammanhanget?

13 Senaste redigerad av Ilsken (2013-01-30 12:49:14)

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Bara jag som är källkritisk nu? Aldrig hört om en sk RUU.

Länkar mer fakta önskas tack

Jag borde väl radera eller vad säger TS?

Jag hittade vad jag sökte glöm frågan.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

14

Sv: roota ! vad är det ? blev lite om Backup appar med !

Försöker få ihop ovanstående.
Du menar att 3 brandade inte har någon firmware att återställa med efter updatering till Jelly bean?