1

Tråd: Idéer med läckandekabel

Lite mer än breband fråga - men det finns massor av kompetens här på forumet.

Det är inte bara dålig bredband jag har på landet men även dålig mobiltelefontäckning lika med noll.

Jobbade tidigare med Satel point to point modem - och vi byggda egna repeaters - med särskilt radiomodem - mimo typ.

Fundera på följande tes :-

Med mina MIMO antenner - 2600MHz  på plats ( snart) om man skulle hänga en förstärkare någonstans, som i sin tur har en läckande kabel indragen i huset - skulle man då kunde förbättre täckningen ?

Brian
PS  kan det bara vara download ? eller en annan förstärkare bak och fram för upload ?

2

Sv: Idéer med läckandekabel

Det finns repeaters eller vad de kallas för mobiltelefoni. Det är dock förenat med en hel del regler att sätta upp en sådan. Det krävs tillstånd och det skall göras av en behörig installatör.

3

Sv: Idéer med läckandekabel

Ta t ex tele2s GSM lösning till vilken dect-telefoner kopplas. Till huvudenheten borde man kunna koppla in en riktantenn för GSM.

Annars finns det t ex GSM telefoner för hiss-bruk som har SMA utgång för extern antenn. Vanligt RJ11 telefon-modularuttag. Koppla dect telefoner och ev repeatrar dit.

Visst finns det läckande kabel för tunnelbana mm. Men installationerna kostar därefter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Idéer med läckandekabel

Här är två tidigare trådar med liknande frågeställning:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4900
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4690

5

Sv: Idéer med läckandekabel

Tack för alla svar - jag har lite mer att gå efter.
När det gäller bara mobilen, nu råkar min hustru och jag ha olika operatörer - samt alla som besöka vårt hus, då är Xbooster kanske inte aktuell eftersom det är operatör låsta - eller fungera roaming i dessa fall.

Jag trodde UMA skulle komma som i Asien och USA - för alla som ha dålig täckning - men inte för billig samtal, ty de flesta abbonnemang betyder man ringa på en pott, så det är egal om man ringer i nätet eller över wifi.

Verkar som mobilen - som Samsung klara av UMA - varför neka att koppla in det ?

Jag ska forska vidare med min antenna förstärkare.

Brian

6 Senaste redigerad av jonasolof (2013-01-30 14:47:03)

Sv: Idéer med läckandekabel

UMA fordrar väl medverkan av operatören

http://www.umatechnology.org/technology/index.htm

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Idéer med läckandekabel

I väntan på UMA och i beaktande av att det är dyrt och svårt att få till stånd operatörsneutrala repeatrar för GSM/3G för privat bruk så bör man titta på möjligheten att medflytta eller vidarekoppla telefoner till IP-nummer som sedan används i t ex 4G- baserade bredbandslösningar.

En variant är den internationella versionen av AVM6840 som jag just fått tillgång till. Den täcker dock endast LTE 800 och LTE 2600. En kommande version kommer även att täcka LTE 1800.

Routern har utbyggda telefonifunktioner inklusive Dect och en wifibaserad iphone-lösning som via en AVM app gör att iphonen kan användas som IP-telefon via routern. Dessutom kan vanliga telefoner kopplas till routern via modularuttag (RJ11).

Vilka VoIP operatörer som kan användas kan jag inte uttala mig om ännu. Mer info efter Sverigebesök om ett par veckor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Idéer med läckandekabel

Jag få håller mig spänt ett par veckor till då, låta för bra att vara sant - men jag precis läst din inlägg om fritzbox - mycket kvar att trixa med.
Tur som pensionär man kan hitta nyfunna hobbies. En dag kan jag använda mobilen hemma !

Brian