1

Tråd: DWR-923 i transparant läge

Jag har en DWR-923 med Telenor 3G (4G är inte utbyggt här än) sedan en vecka tillbaka.
Min tanke var att använda den som modem ihop med mitt befintliga nätverk som kretsar kring en TP-link ND1043 router. När jag testade lite olika placeringar i huset (trådlöst, mot en laptop) så märkte jag att den var ganska värdelös i trådlöst läge. Jag upplevde också att 3G uppkopplingen mot Telenor låste sig ett antal gånger, vid omstart av DWR:en var det dock full fart igen.

Jag tänkte började mixtra lite med DMZ, DHCP etc i firmware v1.0.70.30 som jag läst om här på forumet
eftersom jag bara ville ha den som modem. (Jag kan igentligen inget om nätverk, är bara hang around)
Så läste jag att firmware v1.1.22.36 från D-links hemsida skulle funka i transparant läge, och bestämde mig för att prova.

Nu har jag laddat in v1.1.22.36 och allt verkar funka som det ska. Jag har varit uppkopplad flera dagar mot Telenor nu utan att det segat ner sig eller låst sig. Den är inkopplad på wAN ingången på TP-link routern.

En tråkig grej är att man måste reseta och koppla direkt mot dator för att komma åt gränssnittet igen.
Innan jag ställde in transparant läge så stängde jag av wlan och det fungerade direkt utan ombootning, wlan lampan slocknade och inget trådlöst nätverk gick att hitta. men när jag därefter satte den i transparant läge (som krävde ombootning) så tändes wlan lampan igen men det gick fortfarande inte att hitta något trådlöst nätverk!?

Nu fungerar 3G bra för mig men pga ovanstående så blir man lite orolig om dom ändringarna jag måste göra för 4G i framtiden kommer att finnas kvar efter att jag satt den i transparant läge igen.

Finns det någon annan som använder v1.1.22.36 i transparant läge och har den i 4G, som kan dela med sig av sina erfarenheter?

2

Sv: DWR-923 i transparant läge

du kan nå den som vanligt via rätt ip#
men allt måste vara rätt inställt i hela kedjan av routrar och sub näts maskar.

3

Sv: DWR-923 i transparant läge

Det låter ju bra, vill gärna ha det så.
Vore kanon om du kunde tipsa om nån guide på nätet som beskriver detta eller något liknande i detalj.
Jag provade med lite olika IP och subnät när jag enbart hade den inkopplad med kabel mot laptopen, men det gav inget (gjorde antagligen fel), kollade med ipconfig/all men såg bara externa IP från telenor (transparant alltså och det är ju bra).

4

Sv: DWR-923 i transparant läge

ip# bör stå i manualen som kom med routern,
annars borde säljaren av routern/leverantören av firmware
inkluderat detta eller svara på detta via tex tel.

ibland funkar tex 192.168.3.1, 192.168.1.1 osv
men subnätsmasken måste vara bred isf.
men den det kan förutsätta attroutern ej är ansluten.
eller det ip# man erhålligt från internetleverantöreren när man är ansluten.

5

Sv: DWR-923 i transparant läge

Den interna IP-adressen till routern är 192.168.0.1 om man inte manuellt ändrar det.

Med den nya inofficiella mjukvaran kan man antagligen komma åt gränssnittet utifrån om man låter checkboxen för att kunna fjärrstyra routern vara ibockad. OBS! Detta val finns inte i den officiella mjukvaran. Vet du bara vilket IP-nummer då fått från leverantören borde du komma åt routern via den vägen. Prova att lägga till :80 direkt efter IP-adressen, eller liknande.
Jag har provat den inofficiella mjukvaran, men då det ej fanns valet att spara ner alla inställningar man gjort med port forwarding, IP-allokeringar osv, så gick jag tillbaka till den officiella som stöds av operatören.

6

Sv: DWR-923 i transparant läge

Hej

Jag har precis också installerat firmware v1.1.22.36 och tänkte köra i transparent mode. Jag har testat i NAT-läge och det funkar fint, har 4G här. Jag får det inte att fungera i transparent mode dock. Jag har en cisco router/wlan-burk som jag kopplat in på första lan-porten i 923:an, och så har jag ställt den i transparent läge förstås. Cisco-burken får ingen ip, den är fortfarande inställd på att få IP via DHCP. Ska det vara så? Vad gör jag för fel?

7

Sv: DWR-923 i transparant läge

Nu har jag fått det att funka. Wlan måste vara avslaget i DWL923:an för att transparent mode ska fungera.

Kör nu 4G, radio mode = auto, 2600 MHz only. Har ca 1 km till masten och jag får ca 50 Mbit/s ner och ca 10 Mbit/s upp. Routern står på skrivbordet än så länge.

Det går fint att komma åt admingränssnittet via ethernetkabel på en lanport i dwl923:an kopplad direkt i datorn. Man får sätta en statisk IP-adress i datorn: 192.168.0.x och man kommer åt routern som vanligt på 192.168.0.1 (om man inte ändrat tidigare förstås).

Charles Nonsens, återkom med mer specifika frågor om du undrar ngt mer.

8

Sv: DWR-923 i transparant läge

Tack för alla svar.
Jag återkommer med mer frågor när jag fått tid att prova mera. Men som jag förstår det så kan jag inte komma åt D-linken via TP-link routern där D-linken sitter i WAN ingången utan jag måste koppla en dator direkt till en lan på D-linken?!

mrman
Är din wlan lampa också tänd i transparant läge? jag ser inget nätverk men lampan är tänd.

9

Sv: DWR-923 i transparant läge

Charles Nonsens skrev:

Tack för alla svar.
Jag återkommer med mer frågor när jag fått tid att prova mera. Men som jag förstår det så kan jag inte komma åt D-linken via TP-link routern där D-linken sitter i WAN ingången utan jag måste koppla en dator direkt till en lan på D-linken?!

Det verkar så här hos mig också.

Charles Nonsens skrev:

mrman
Är din wlan lampa också tänd i transparant läge? jag ser inget nätverk men lampan är tänd.

Ja, jag har samma beteende. Lampan tänd, inget wlan som jag kommer åt. Logiskt? Näe... smile

10

Sv: DWR-923 i transparant läge

Med bredare sub net mask så funkar det via wan porten mot dlink.

Annars bug i något, enl tcp\ip

11 Senaste redigerad av nawk (2013-01-04 19:59:40)

Sv: DWR-923 i transparant läge

Kör dwr som transparent mode till min dir 855 router ställd på 192.168.0.2 och dwr på 192.168.2.1, men kommer inte in på DWR från routern, fungerar heller inte om jag pluggar in nätverkskabeln direkt in till datorn istället för i dir - 855.
Jag har bockat i Remote management i dwr. Allting fungerar dock men kommer inte in på inställningarna på DWR, enda sättet att komma in på DWR är att göra en reset..Får inte detta att funka..
Ska man aktivera DMZ med?

12

Sv: DWR-923 i transparant läge

nawk skrev:

Kör dwr som transparent mode till min dir 855 router ställd på 192.168.0.2 och dwr på 192.168.2.1, men kommer inte in på DWR från routern, fungerar heller inte om jag pluggar in nätverkskabeln direkt in till datorn istället för i dir - 855.
Jag har bockat i Remote management i dwr. Allting fungerar dock men kommer inte in på inställningarna på DWR, enda sättet att komma in på DWR är att göra en reset..Får inte detta att funka..
Ska man aktivera DMZ med?

Det stämmer att du inte kan komma åt den när bridgemode väl är aktiverat.

13

Sv: DWR-923 i transparant läge

finns det något program för att se mottagningen?

14

Sv: DWR-923 i transparant läge

nawk skrev:

finns det något program för att se mottagningen?

Tror inte det går eftersom man inte kommer åt den, men du kan ju alltid prova "wan ip:portnummer"
Detta är en fråga som dlink support ska kunna besvara relativt omgående.

15

Sv: DWR-923 i transparant läge

Fick det att funka med DMZ till routerns ip