1

Tråd: Är det värt att köpa 4G antenn?

Tjena.

Vet att säkert många frågar detta men jag vill ha mer exakt svar.

Jag har tagit en Printscreen från Telenors Täcknings karta.
Jag har Telenor 4G 80Mbit FRI SURF med Huawei E398 (Älskar detta modemet)

När jag skaffade Modemet bodde jag närmare en större stad så jag fick hastigheter på närmare 90mbit ibland.
Nu har vi flytta lite längre ut på landet.
Jag har dock 4G Täckning, vi har precis flyttat så jag har inte direkt valt var min Server och resten av Datorerna ska stå riktigt.
Men just nu har jag 6mbit ner och 2 - 3 mbit upp.

Kolla på bilden om döm själva, tror ni jag borde Skaffa en extern antenn? Eller 2 med tanke på att mitt Modem har 2 antenn ut tag. Eller går det att rikta in Modemet och få bra hastighet endå? Jag kanske ska tillägga att jag är väldigt Hastighets galet.
Jag vill ha så bra hastighet som möjligt.
Jag använder Dovado TINY som jag oxå är jätte nöjd med.
Bilden är utzoomad en hel del, det ser ni om ni kollar skal-mätaren längst ner på bilden.
Men om jag zoomar in så är det inte mer än 500 meter till närmsta STORA gröna fält (Grön = 4G)

Bild: http://i.imgur.com/LjLX2.png

Uppskattar svar SAMT vilken antenn jag borde köpa isåfall smile
Tack tack
// McLovin

2

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Kör/flytta dig närmare och prova vad du får.
om det blir ok hastighet/funktion så är en högt placerad antenn en meningfullt köp.

Kolla om dit modem klara 2600mhz eller om det klarar de  nyare banden 800-900mhz (vilket är nog säkert med dubbla antenn kontakter, stå en rev # under sim locket) och om din operatör har det eller kommer att bygga ut det.

Du kan ev prova med en metallsil där du är, hjälper den så skaffa antenn.

Du kan även prova med att ställa modemet på 4g only,

Du kan även scanna av vad som finns med programmet på modemet och kolla vad som finns, måste göras nerkopplat.

Vill du få framtids säkrare köp, köp en dualband antenn.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-02-06 10:55:00)

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Täckningskartan kan knappast visa 2600 MHz om man jämför med Telias. Således bör det gröna här vara 800-900 MHz. Det blå är surfzon. det är i för sig möjoigt att operatören inte särar på lågfrekvens och högfrekvens men det vore användarfientligt att göra en sådan karta.

Framtidssäkrast är tvålogperiodiska Poyntingantenner som täcker från 800-2600 MHz och det emellan. Det kommer att tillkomma mycket frekvensutrymme för mobilt bredband och det kommer inte gå att göra avstämda antenner som är anpassade för alla frekvenser. Därför är logperiodiskt bäst.

Undvik långa kablar. Tiny bör kunna placeras nära antennerna. Sök bäst antennriktning med DU-meter i laptop och stor ftp fil så som Sam tipsat om på detta forum. Nedladdningshastigheten är den intressanta parametern och du får feedback i realtid instället för att springa fram och tillbaka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av McLovin (2012-02-06 14:49:52)

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Tjena.

Tack för alla Svar.
Borde jag köpa 2x sånna här?
http://shop.datagubben.se/se/art/poynti … g-4g-2.php
en för Sändning och en för Mottagning OM det visar sig att jag borde införskaffa antenn förstärkning?
Eller vet ni ngn antenn som är bättre? Billigare eller så?

EDIT: Jag prövade precis att köra ett snabb test med DU meter och speedtest.tele2.net.
Jag höll min laptop så att modemet var riktat mot staden där 4G masten BORDE vara.
Då hade jag som max 28 mbit ner.
Men bara 2/5 staplar signal styrka.
Jag får mer signal styrka när modemet är kopplat till min Router skumt nog.

Men jag tror det säger allt. Jag borde köpa en antenn och rikta in mot den lilla staden där 4G masten är.
Frågan är då fortf bara vilka / vilken antenn jag ska köpa.
En antenn/antenner som har stöd för alla band är ju ett bra drag då dom bygger ut hela tiden smile

5

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Den Poynting-riktantennen funkar riktigt bra. Som jansolof säger är två helt klart att föredra för både framtiden och bra prestanda just nu. Förutom den du tittat på har vi en senare version av denna antenn som heter LPDA-A0092 http://www.lohelectronics.se/poynting-r … p-588.html

Skillnaden är att du har ett bredare frekvensområde från 700-2900mhz mot LPDA-A0044 som är avstämd för 800-2800mhz men detta blir väl bara intressant för framtidssäkerheten kanske smile

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

6

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Det får vell bli 2 stycken.
Sen behöver jag vell 2x
http://www.lohelectronics.se/huawei-4g- … p-538.html
Blir vell strax över 3000 kr totalt tongue

7 Senaste redigerad av imanderzel (2013-01-10 20:20:44)

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Hallå!!  Kolla resultatet jag fick med den här antennen från 4g-antenn Sweden. Dom verkar pyssla enbart med 4g-antenner och var helschyssta mot mig när jag skulle komma igång. I den här youtube videon testar jag hastigheten med bredbandskollen före och efter inkopplingen!  https://www.youtube.com/watch?v=tn8A02MoTJE
Den funkar klockrent, är lätt att montera, ganska liten, billigare och dessutom rätt snygg!

Förändring 5-16Mbits ner före 62Mbits ner efter
0.7-11Mbits Up före 11-28Mbits Up efter

Mvh Anders

8

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

nja.... vad är det för spröt som sitter inne på väggen? verkar inte vara så mycket.... men tror det största dealen är att antenn nu sitter ute istället för inne på väggen i lägenheten......

vad är speciellt med den som sitter på balkongen ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9 Senaste redigerad av imanderzel (2013-01-10 21:31:47)

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Jonny skrev:

nja.... vad är det för spröt som sitter inne på väggen? verkar inte vara så mycket.... men tror det största dealen är att antenn nu sitter ute istället för inne på väggen i lägenheten......

vad är speciellt med den som sitter på balkongen ?

Gud nej "sprötet" har varit inne och ute och var fruktansvärt dåligt hur jag än placerade det.  Med ny antennen så skruvade jag bara fast den på räcket med medföljande utrustning riktade den mot masten och fick omedelbart de resultat du ser i videon.

10

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

imanderzel skrev:

Hallå!!  Kolla resultatet jag fick med den här antennen från 4g-antenn Sweden. Dom verkar pyssla enbart med 4g-antenner och var helschyssta mot mig när jag skulle komma igång. I den här youtube videon testar jag hastigheten med bredbandskollen före och efter inkopplingen!  https://www.youtube.com/watch?v=tn8A02MoTJE
Den funkar klockrent, är lätt att montera, ganska liten, billigare och dessutom rätt snygg!

Förändring 5-16Mbits ner före 62Mbits ner efter
0.7-11Mbits Up före 11-28Mbits Up efter

Mvh Anders


smygreklam, se här: http://4g-antenn.se/fragorsvar

vad är korspolarisationsdämpningen på antennen? Patch array antenner kan ha svårt att komma upp i erforderlig dämpning mellan de två antennerna och här står att det är 3x3 patch array.

16 dBi är dock bra värde på en 2600 antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

ok... fast dyrare än mina 2 poynting tillsammans.... så frågan om dom är bättre?....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Jag blir alltid misstänksam mot folk som registrerar sig på ett forum bara för att göra reklam för en produkt...

13 Senaste redigerad av Discover (2013-01-10 23:59:19)

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Ja, och sidan innehåller fel... (eller det saknas information)

"Idag används två olika frekvensband för att ge stora delar av Sverige 4G-täckning.
800MHz på "landet" och 2.6GHz i städer.

Missat helt att det 4G nät med bäst täckning använder 900 MHz ??

länk: http://4g-antenn.se/fragorsvar


Nä, jag kommer inte att handla från den sidan... smygreklam här inne och sedan framgår det inte tydligt vilka frekvenser antennen fungerar på.


Hade det varit lite mer seriöst så hade företaget köpt reklamplats här inne.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Ja det var ett korkat sätt att introducera en produkt som dock möjligen är bra. Det är sällsynt med mimoantenner för 4G/wimax på 2600 med 16 dBi förstärkning.

Måtten är dock påtagligt små för den förstärkningen och jag känner mig inte helt övertygad av de "redovisade" mätresultaten.

Det är många som vill kränga kinesiska antenner. Skulle den här vara egenutvecklad?

Och, frågan upprepas - cross over isolation?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

språket som används är rent amatörmässigt med som presentation.... svänger sig med balla uttal men ger ett amatörmässigt bild av det. sedan ser man inte själva antennen då den inte visas (eller så är jag blind)... så är nog en kina kopia skulle man tro för noll o ingen ting. att man sedan inte vet det här med 900-bandet....ja det gör ju inte saken bättre wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

svenix skrev:

Jag blir alltid misstänksam mot folk som registrerar sig på ett forum bara för att göra reklam för en produkt...

speciellt när domänen är nyreggad och liknande inlägg på alla relevanta sidor.

17 Senaste redigerad av frehof (2013-01-24 22:21:54)

Sv: Är det värt att köpa 4G antenn?

Har fått låna antennen från 4g-antenn o fick bra boost på up. Gick från 2-3Mb/s till 20Mb/s. Down gick från 20-25Mb/s till 40-45Mb/s. Har en Huawei 398 o bor 2.9km från masten. Jämförelsen är mot en Panorama Portabel MiMo som sitter på ett fönster i riktning mot masten. Blir förmodligen ett köp. Har inte testat några andra riktantenner så jag kan inte uttala mig om hur den står sig mot t ex Poynting.

Signalen gick från 38% till 77% enligt Dovado Doma.