1

Tråd: Ip tele eller Skype?

Hej!
Jag har ett mobilt bredband (kontant). Vilket är då bäst att använda, skype eller Ip telefon (cellip)?
Jag är helt ny på detta så ursäkta om de blir lite knas i inlägget tongue

alltså om jag använder skype eller cellip 1-2 ggr per dag och pratar i ca.20-30 min..kan jag då använda mitt mobila bredband till annat eller åker jag på en spärr eller liknande så jag inte alls kan använda internet för mail, fb, kanske kolla film (headweb eller något tv3play prog o.sv)??

Så ja skype eller ip-tele?

Har försökt att fråga telenor om detta men de säger bara att jorå nog ska de räcka o bli över..

2

Sv: Ip tele eller Skype?

Sen en till fråga smile

För mobilen har jag telenor fri kontantkort där med. Är de nån ide eller ens bättre att ha skype eller cellip på den??

3

Sv: Ip tele eller Skype?

veelicious skrev:

Sen en till fråga smile

För mobilen har jag telenor fri kontantkort där med. Är de nån ide eller ens bättre att ha skype eller cellip på den??

Vad har du för telefon (märke/moell) ?

Om det är denna* typ av prisplan på ditt kontantkort så är IP-telefoni ej tillåtet,
och med det minutpriset så är det väl ingen större idé med IP-telefoni... om du inte ska ringa till utlandet.

* http://www.telenor.se/privat/mobil-tele … t/fri.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Ip tele eller Skype?

veelicious skrev:

Hej!
Jag har ett mobilt bredband (kontant). Vilket är då bäst att använda, skype eller Ip telefon (cellip)?
Jag är helt ny på detta så ursäkta om de blir lite knas i inlägget tongue

alltså om jag använder skype eller cellip 1-2 ggr per dag och pratar i ca.20-30 min..kan jag då använda mitt mobila bredband till annat eller åker jag på en spärr eller liknande så jag inte alls kan använda internet för mail, fb, kanske kolla film (headweb eller något tv3play prog o.sv)??

Så ja skype eller ip-tele?

Har försökt att fråga telenor om detta men de säger bara att jorå nog ska de räcka o bli över..


Då det verkar vara fri trafikmängd på Telenor mobilt bredband kontant och endast tidsbestämt så behöver du inte vara orolig över datamängden när det gäller IP-telefoni, IP-telefoni drar ganska lite datamängd / minut.

Jag skulle ha föredragit Cellip framför Skype,
om du vill kunna ringa vem du vill så är Cellip bättre & billigare än Skype.

Ang trafikmängd så går det åt 80 kbs bandbredd i båda riktningar för varje samtal när det gäller Cellip.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Ip tele eller Skype?

skype är sunkit, dom norpar även pengar anser jag.

cellip bara funkar... och har alltid gjort det... är inte dom billigaste, men man kan välja nummer och annat bra att ha utöver det vanliga..


om operatören stoppar voip, använd vpn för att komma runt detta.

comviq funkar utmärkt annars...


finns google talk också annars

6

Sv: Ip tele eller Skype?

Om det är denna* typ av prisplan på ditt kontantkort så är IP-telefoni ej tillåtet,
och med det minutpriset så är det väl ingen större idé med IP-telefoni... om du inte ska ringa till utlandet.

http://www.telenor.se/privat/mobil-tele … t/fri.html

-

japp de är den jag har tongue och ja de är bara till utlandet (Tyskland) som jag behöver IP-telefoni eller annat billigt man kan ringa med. men ingen ide o skaffa IP tele på mobilen om de inte är tillåtet då.

7

Sv: Ip tele eller Skype?

G-Man skrev:

skype är sunkit, dom norpar även pengar anser jag.

cellip bara funkar... och har alltid gjort det... är inte dom billigaste, men man kan välja nummer och annat bra att ha utöver det vanliga..


om operatören stoppar voip, använd vpn för att komma runt detta.

comviq funkar utmärkt annars...


finns google talk också annars

Okey då struntar vi i Skype smile

*cellip netto - tycker jag ändå verka dyrt p.ga adaptern. fattig student som man är. men annars självklart billigt i längden.
*googletalk vad är de, berätta?
* finns de något billigare alternativ än telenor, om man ringer till tyskland (fastnr/hemtele) kanske 1-2 ggr per dag och max 30 min

help het lost härborta smile

8

Sv: Ip tele eller Skype?

googletalk är alltså en chatt och där går de inte att ringa? men tack för förslaget. använder dock whatsapp och kik wink

9

Sv: Ip tele eller Skype?

veelicious skrev:
G-Man skrev:

skype är sunkit, dom norpar även pengar anser jag.

cellip bara funkar... och har alltid gjort det... är inte dom billigaste, men man kan välja nummer och annat bra att ha utöver det vanliga..


om operatören stoppar voip, använd vpn för att komma runt detta.

comviq funkar utmärkt annars...


finns google talk också annars

Okey då struntar vi i Skype smile

*cellip netto - tycker jag ändå verka dyrt p.ga adaptern. fattig student som man är. men annars självklart billigt i längden.
*googletalk vad är de, berätta?
* finns de något billigare alternativ än telenor, om man ringer till tyskland (fastnr/hemtele) kanske 1-2 ggr per dag och max 30 min

help het lost härborta smile

Cellip Netto lyckades jag få UTAN adapter, fråga kundtjänst och förklara för dem att du ska använda egen utrustning.


Cellip är billiga till Tyskland, tror det var 14 öre / minut.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10 Senaste redigerad av svenix (2013-01-10 13:08:48)

Sv: Ip tele eller Skype?

Phonzo Cash kostar 49:- att skaffa om du använder egen utrustning.
Sedan är det inga månadsavgifter utan det funkar som ett kontantkort där du sätter in 100:- i förväg och sedan kan du ringa upp hela beloppet.

Till Tyskland kostar det 15 öre per minut.

http://www.phonzo.se/privat/abonnemang/phonzo_cash/

11

Sv: Ip tele eller Skype?

veelicious skrev:

googletalk är alltså en chatt och där går de inte att ringa? men tack för förslaget. använder dock whatsapp och kik wink

samma/liknande  video/röstringning som microsofts skype.
skillnaderna ligger församtal till vanliga telefoner, samt utlandssamtal. skype är dyra anser jag iaf mot andra lösningar.


cellip är billiga att ringa vissa länder.
tex skaffa cellip nr i det land du avser ringa till = lokalsamtal.


jag har tex kört gogtalk via olika mobiler, samsung har strulat och saknade start av videosamtal, men kunde taemot dom men tenderade att krasha lite lätt.


cellip har suveränt ljud och är helt stabil, mot vissa andra lösningar.

12

Sv: Ip tele eller Skype?

svenix skrev:

Phonzo Cash kostar 49:- att skaffa om du använder egen utrustning.
Sedan är det inga månadsavgifter utan det funkar som ett kontantkort där du sätter in 100:- i förväg och sedan kan du ringa upp hela beloppet.

Till Tyskland kostar det 15 öre per minut.

http://www.phonzo.se/privat/abonnemang/phonzo_cash/


Har faktisk lagt in en nummer flytt från Bahnhof till Phonzo,
gör så bara för att kunna behålla numret på billigaste sätt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.