1

Tråd: Yeeeeees!

Idag fick jag ett obundet sim från Telenor (Bredband hemma mellan, eftersom 4G inte finns här).
Med bara 1 pinne på min B593 så har jag runt 5Mbit/s ned & 1Mbit/s upp.

Just nu så hänger 2st Smarteq puckar utanför fönstret men snart ska (till att börja med) 1 enkel riktantenn upp.

Eftersom den bara signalerar åtkomst till 3G, finns det nån anledning att låsa den till 3G i inställningarna, eller spelar det ingen roll?

Är det nån skillnad i hastighet (eller kan det vara så att de pekar på olika master) om man byter APN?
Jag har en 3G mast ~5km nordväst & en 4G mast ~5,5km sydöst

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2 Senaste redigerad av LasseT (2012-12-19 18:26:05)

Sv: Yeeeeees!

Lite problem måste man ju få!

Jag kör Phonzo VoIP och det har funkat som en klocka på Net1 med D35 (med tanke på hastigheten), men nu får jag ingen ton när jag lyfter luren?

Tips?
B593 upplåst & uppdaterad, är det nån inställning man behöver göra.
OBS Telefonen är inte ansluten till telefonuttagen på routern eftersom den (telefonen) befinner sig på annan plats i byggnaden utan ATA-boxen är ansluten till nätet.

***************************************
Efter en userfactory reset av ATA-boxen så funkar allt.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

3

Sv: Yeeeeees!

Har Du öppnat erforderliga portar/portintervall ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4 Senaste redigerad av LasseT (2013-01-04 11:15:31)

Sv: Yeeeeees!

Ok, det går sakta framåt.
Jag har nu satt upp en Poynting XPOL MIMO 9 dBi för 650−2700 Mhz och jag får nu 2 pinnar istället för 1.

Jag använder som sagt ett upplåst B593 ifrån Tele2, och den ger ju inte mycket hjälp för att ställa in/ kolla signal. Finns det nån annan mjukvara man kan "lägga på" som ger bättre hjälp?

http://imageshack.us/photo/my-images/13 … dlost.jpg/

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2