1

Tråd: Nät id för Bredbandsbolaget/Telenor/Tre?

Jag hoppade på ett erbjudande från Bredbandsbolaget på 16Mbps och hade tänkt ersätta mitt Tele2 abb i stugan.

Jag fick hem startkit med modem (Huawei E367) och SIM-kort och har försökt får det att funka i min TP-Link MR3420-router, och det fungerar i stort sett inte alls.

Jag har testat det med StayConnected i min MacBook, och det fungerar lika uselt där.

BBB:s support tyckte jag skulle testa med att låsa till 3G, och den enda operatör jag ser då är Sweden 3G, vilket väl är Telias och Tele2s gemensamma nät. I 2G ser jag Tele2Comviq, Telia, Telenor. I Prioritera 3G ser jag även Sweden 3G.

Supportkillen sa att jag har 230m till masten, och sa också att det borde fungera eftersom det fungerar med Tele2, och att Telenor och Tele2 delar master (nät?).

Vad jag förstår är det väl bara i 4G som Telenor och Tele2 har samarbete, och att för 3G så är det Tre och Telenor som samarbetar.

Om jag gör en nätsökning i min iPhone hittar jag även ett nät "SWEDEN", vad är det för nät?

Jag skall testa hur det fungerar hemma i Uppsala, för att eliminera problem med modemet, men det blir efter helgen.

Om det är som jag misstänker, att masten 230m bort bara funkar med Telenor i 4G kanske man kan prata sig till ett 4G abb, även om det kommer att kräva en ny router.

Vilket nät id använder Telenor i 3G?

2

Sv: Nät id för Bredbandsbolaget/Telenor/Tre?

Jag åkte runt lite idag och kollade hur det funkade på andra ställen, och i Insjön, på Clas Ohlsons parkering, fick jag 6 Mbps ned, vilket är helt OK för mig.

I Insjön hittade jag även en operatör "3 SE" när jag gjorde en sökning i mobilen.

Söder om masten jag ser från stugan fick jag ca 1 Mbps, och samtidigt över 4 Mbps via Tele2 i min iPhone. När jag kom hem testade jag ute på gården, med direktsikt till masten, och fick ca 300 kbps.

Jag kollade vid masten, och det står "3GIS" på dörren.

Jag ringde till supporten igen, och jag blir lite imponerad när de ser att jag har ett ärende på gång och frågar om det är det mitt samtal gäller. smile Jag frågade supportkillen om masten har både 3G och 4G, men den har bara 3G enligt honom.

De skulle nu skicka ut servicepersonal till masten. Förhoppningsvis fixar de problemet.

3

Sv: Nät id för Bredbandsbolaget/Telenor/Tre?

Telenors nät kan benämnas som SWEDEN, 3 SE, 3, TELENOR SE eller Telenor i text. Så om du hittar något av dessa så ska du kunna välja ett av dem. 3GIS är ju deras nätbolag.

Det kan ju också vara så att det inte finns täckning där du bor - men det kanske du vet att det gör osv. Men lycka till så får du hoppas på att de verkligen skickar ut någon. När jag hade problem med BBB fick jag efter 5 veckor reda på att jag fick säga upp abonnemanget direkt, dock var det jag som fick kontakta dem för att få reda på vad som hände.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776