26 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-22 10:46:03)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag vet tyvärr inte varför du med inställningen 4G only får de resultaten. Tres support bör kunna tala om ifall cellen PCI 389 i det området är en Tre 4G cell och i så fall varför bara 5 MHZ bandbredd anges samt ge besked om varför inte uppkoppling medges.

Det vore bra om någon annan kunde bidra med att visa vad  ex E392 visar på Tre 4 G.

Sedan kan man undra om upplåsningen av routern är komplett.

Har du testat andra apn?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27 Senaste redigerad av crippan (2012-11-22 11:28:45)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag pratade ytterligare en gång med "teknisk" support hos tre. Den här gången fick jag tjejen att gå till den, enligt henne, tekniska supporten för master och fråga om PCI. Hon återkom med svaret att de inte hade hört talas om det och att de trodde att det var något lokalt namn på min router.

Vidare nämnde hon att de precis hade startat upp en 4g-mast i min närhet som då var "under konstruktion" men de sade att den skulle fungera att koppla upp sig mot. dock skulle den inte vara helt i drift förrän om en månad. Hon kunde inte svara på vilka frekvensband den kommer ha. Hon kunde inte heller svara på om det var samma mast som jag använde för 3g.

Tittar på mitt hus och täckningskartan är det 4g-täckning i ett stort område och enligt tre-butiken som hävdar att dom har ett noggrannare system har jag 4g-täckning. Konstigt att de nu säger att masten håller på att startas upp.

Hur som helst, frågan är om jag ska prova med ett modem eller om jag ska avvakta och se om det fungerar senare. Det är väl mitt tålamod som avgör.

ang. upplåsningen menar du att den är helt upplåst för 3g men inte helt för 4g? för väljer jag 3g only fungerar det alldeles utmärkt med mitt tre-kort.

Med andra apn:er menar du om jag provat med ett annat bolags simkort?

28

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Det vore bra om någon annan kunde bidra med att visa vad  ex E392 visar på Tre 4 G.


Det visar samma saker som med Telenor/Telia på 800 FDD, exakt vad syftar du på. E392 och Davodos Tiny flyter inte riktigt lika bra som TRE's egen ZTE router, har dock inte hunnit lista ut vilken som är boven. Dock så byter ZTE routern IP ofta, tror det är om uppkopplingen inte är belastad. Irriterande med TRE's nät är också att det "förbrukar" data när man inte använder det, verkar ligga något som jobbar hela tiden. Blir ganska stora mängder utslaget på en månad.....

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

29

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

@crippan

Om upplåsningen. Du har rätt funkar de för 3G ska det funka för 4G också. Supporttjejen var så okunnig att hon till och med saknade insikt om hur värdelös hon var. A blissful state. Du har inte nått fram till dem som håller på med nätet och begriper att PCI är förkortning för Physical Cell Identity och översätts bäst med täckningsområde. Värdet används i kommunikationen mellan router och basstationen. Basstationens celler har varsin unik Cell Identity, men den har du inte fått fram i routern. Den visas dock i telenors dashboard för E392.

Det verkar ibland råda psykotisk förvirring i nätadministrationen så det är väl möjligt att masten inte är igång för drift än. I ett fall med telenor i Skåne som varit uppe säger support att den mast och de täckningsområden som anges på telenors täckningskarta inte finns i verkligheten vilket ställt till en del oreda för användare som undrar var de får signal från.

Har du möjlighet så testa i Stockholm, där finns Tre FDD på 2600. Det finns en Service Trebutik på Gamla Brogatsn nära Centralen. De har elluttag i fönstret så man kan sitta där och testa en router i lugn och ro. Det har jag gjort i våras. De bör vara tillmötesgående om du berättar hur virrigt det presenteras. Att det är en upplåst teliarouter struntar de i för de är inte krängare. Jag testade en tysk router, vitsen var att man fick signal från många operatörer just där.

Danne bekräftar att E392 funkar på Tre 800 FDD och därmed bör det även fungera på 2600 FDD. Jag har i dag testat ett upplåst telia E392 i nyöppnat belgiskt 4G nät på 1800 FDD. Funkar perfekt med telenors dashboard och både PCI och Cell ID visas i diagnostik. Farten 50/12.

Om du skaffar ett E392 är det ju användbart på resa mm. Även utomlands och för 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Okej, det får bli så att jag köper ett e392-modem. Känns som att det är enda sättet att få reda på om nätet är igång eller inte.


Får bli att investera imorgon! Återkommer antagligen imorgon kväll med ytterligare frågor.

Uppskattar svaren jag får otroligt mycket!

31 Senaste redigerad av crippan (2012-11-23 20:07:58)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

okej, nu har jag provat mitt nya e392-modem.

telia 4g fungerade direkt via e392-modemet. Även b593:an fungerade med telia-simkortet. tre-simkortet fungerade som väntat perfekt via 3g. Däremot när jag försökte registrera det med 4g only mot 3-masten så fick jag registration failed. ställde jag in det på auto så blev det registration sucess dock via 3g bara. Antar att det är samma mast den försöker mot. Det står att den masten har 3g och LTE. Då kan det vara så enkelt att masten inte är riktigt i drift än via LTE?

Synpunkter eller förslag på något man kan testa?

Kan det vara värt att ringa tres kundtjänst och förklara vad som händer i mobile broadband när man försöker registrera sig med LTE mot masten? Känns som att man når fel personer när man ringer tres tekniska support. Man skulle vilja komma till någon tekniskt kunnig på teknisk support.

32

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

låter som ett telefonsamtal till supporten

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

33

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Problemet med supporten är att de inte kan något om sina prylar. Det är dessutom omöjligt att få prata med någon kunnig för de som svarar när man ringer har sin stolthet att tänka på och skulle aldrig koppla en vidare.

34

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

men be dom kolla så att ditt kort verkligen är öppet för 4g o inte bara 3g

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

35

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Har kollat det vid tre olika tillfällen och det finns ingen sådan spärr på simkorten. Simkortet är öppet för både 3g och 4g säger de. Abonnemanget är 3bredband max och det är specat för 4g.

36 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-23 20:49:15)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

har läst lite vad du skrivit...... ser ut för mig som tre:s 4g inte finns där du provar......finns en mast under uppbyggnad? nja.....okey...

du hade ett e392 usb modem...

får du kontakt med 3g om modem sitter direkt i dator

kontrollera även med 4g direkt i dator.

kontrollera att dina uppgifter stämmer under APN i dina inställningar i programvaran om du kör modem i dator....eller i din router....

vet ej om tre har samma APN på 3g som på 4g

telenor kör med följande APN = internet.telenor .se
dubbelolla så du har rätt APN för tres 4g

börja med att kolla med modem u dator för att se om du kan få kontakt med 4g....kolla olika väderstäck genom att ha dator vid förnstret i olika vindriktningar....

låter för mif som om du har fel i inställningarna om nu ditt sim är 4g aktiverat........vilket vi då får utgå ifrån då du kollat 3ggr

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

37

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag antar att när dom pratar om masten så är det väl en befintlig mast som ska uppgraderas.

det är det som är grejen, 3g fungerar som det ska både med mitt e392-modem och med b593-routern.
4g direkt i datorn fungerar inte då jag inte lyckas registrera mig på masten via 4g. däremot när mobile broadband söker efter master hittar den alla operatörers och 3s mast är märkt både 3g och LTE.

APN är samma i både 3g och 4g.

Jag har provat det mesta vad gäller flytta modemet. Masten är söderut sett från mitt hus och jag provade även att sätta fast b593:an uppe vid en mast på sidan av taket.

38

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

ok..
vad för apn använder du

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

39

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

har du provat bägge dessa ? kan hända att du måste starta om router efter du gjort ändringen

3 (privat) - data.tre.se
3 (publik) - bredband.tre.se

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

40

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

bredband.tre.se

41

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

prova andra o se

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

42 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-23 21:07:39)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

kan du se om det finns signal styrka då du ställer modem på endast 4g ?

ska synas i vänstra hörnet efter att programvaran detektat modemet och dy får fram knappen anslut (e392 i dator)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

43

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

jag får bara fram en antenn med ett kryss på när det står på 4g only. däremot när det står på auto får jag 3g-koppling med bra mottagning. den säger 92%, men det låter lite väl överdrivet. Anledningen till att det är en överkryssad antenn när jag väljer 4g är väl för att den inte lyckas registrera sig mot masten?

44

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

låter som om det inte finns 4g på kopplat ännu....oavsett vad täckningskartan säger om ditt område. eller så har du fel på ditt simkort om dom nu hävdar att det finns 4g.

ring support och be dom skicka ett nytt 4g sim

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

45

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

vet du hur långt det är till dig påstådda 4g mast?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

46

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

simkortet är helt nytt, hämta ut det häromdagen.

Angående masten så ville dom inte säga hur långt det var av någon anledning. Hon ville heller inte svara på om det vara samma mast som för 3g-kopplingen jag har.

47 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-23 21:52:12)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Att kortet är helt nytt är på intet vis en garanti för att det fungerar på 4G. Jag har på tre månader varit med om att tre helt nya kort inte varit aktiverat trots besked om motsatsen. I snitt har det behövts tre samtal för åtgärd. 

Att du inte får registrera dig låter sannolikt. Det sker genom kontroll mot operatörens databas HSS. härvid kan möjligen också en kontroll av hårvara föreligga men det verkar lite osannolikt.

Jag är inte säker att Jonnys diagnos om att masten inte är igång stämmer. Men det kan vara så. Jag har inte sett rött kryss i frånvaro av 4G nät men när jag testat Tele2s B593 har det alltid funnit lite signal på 4G.  Här runt omkring mig finns det mycket frånvaro av 4G nät och jag har inte sett något rätt kryss. Jag rekommenderar kontakt med servicebutiken på Gamla Brogatan för att höra om de har resurser i form av router eller modem för 4G för att kolla att kortet verkligen funkar.  I bästa fall har de någon utrustning inne. Så välutrustade att de har utrustning stående får de nog inte vara för räknenissarna på företaget. Tänk vilken kapitalbindning med ett 4G modem för 300 kronor! De flesta butiker har inte något kort igång som fungerar på 4G heller, jag har knatat runt och frågat. Finns det ett så är det spärrat från att stoppas i annan utrustning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

okey...kortet uteslutet då......förhoppningsvis...

Skule nog ringa ändå.... för vadå ville inte ??? det var f*** det dummaste jag hört. mera nära sanningen är nog att hon var för lat för att gå bort till någon som kunde kolla.

2:a frågan är nog för att hon intevet om det är samma.......men för lat för att gå bort o kolla med annan tekniker

Skulle tro att du ringde för nära fikarasten.... hur som helst

ring igen....du kommer till annan person då dom har typ callcenter med flera personer som svarar troligtvis... du råkade bara hitta "Puckot"

det är din rätt som betalade kund att få veta var masten finns så du vet vilket håll du ska rikta in saker.....och dom på supporten har betalt för att hjälpa dig som kund..= basic

om nu 4g finns hos dig och du har nytt kort ganska nyligen säger du....så ringer det en klocka som frågar...har dom aktiverat det ännu....hmmmm

knivigt fall....... finns det mera 4g operatörer i ditt område?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

49 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-23 22:02:52)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Slutsatsen so far är att det är jävligt besvärligt att vara kund på mobilt bredband inför det töcken som support sprider, dels av okunnighet, ibland av inkompetens och ibland genom slaviskt tillämpad sekretesspolicy. Det är mot denna bakgrund som jag skafffat mig olika slags utrustning och medel att analysera nätet utan medverkan av support.All systematisk felsökning i sådana här sammangang måste bygga på att alternativ testas. Och då måste man ha något att testa med. Om en ficklampa inte funkar är det svårt att testa om man inte dels har en glödlampa, dels ett batteri som kan testas i annan ficklampa. Eller ett mätinstrument som kan kolla upp komponenterna. Det är väldigt svagt att support inte ställer upp på att medverka i den nödvändiga systematiska kontrollen. De borde i själva verket leda den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-23 22:15:51)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

verkligeheten är krasst.... på supporten igen... dom bör ge ge dig infot.....speciellt hur långt från mast du befinner dig så du kan ta dig närmare med tex en lapptop och verklien kolla så det finns 4g där. för inte äns den uppgiften stämmer alltid heller tyvärr. du är som sagt en betalande kund....

under förutsättning att du har rätt apn inställningar så finns det bara 3 felorsaker som det kan vara

1: ditt simkort har forfarande fel (dock ej troligt om du fått det utbytt 1 gång)
2: 4G finns under uppbyggnad men är ej aktiverat ännu.
3: du är förlångt bort från mast för att köra 4g utan yttre antenner och där med behöves en lapptop för att kolla om det verkligen är 4g på den mast som du fått info om på supporten.


så nummer 1 är ring support be snällt att få reda på var masten finns

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )