1

Tråd: Ökande signal minskande hastighet

Hejsan.

Jag har ett för mig lite lustigt problem. Jag har en Panorama MiMo rundstrålande antenn ansluten till ett Huawiu E398 modem som är direkt anslutet i en Dovado Tiny. Det hela sitter för tillfälligt lite dumt placerat på min vind, men fungerar efter förhållandena bra, bortsätt från en liten detalj.

När jag startar upp systemet och det har kopplat upp sig mot Telenor så får jag 45% signalstyrka på 4G, och för tillfället enligt Bredbandskollen ca 15Mbit/s ner och ca 6Mbit/s upp. Helt ok kan jag tycka med tanke på montering av antenn etc. Dock är det så att med tiden så ökar signalstyrkan som rapporteras i Dovadon och då går överföringshastigeheten och svarstiderna upp, och någonstans kring 60-65% brukar det helt sluta fungera. Men efter en omstart är man tillbaka på en 45% och allt fungerar kanon igen.

Varför fungerar det sämre med ökande signal?

/Johan

2

Sv: Ökande signal minskande hastighet

Du antyder ett linjärt förhållande mellan "signalstyrkan" angiven i procent och sjunkande fart eller åtminstone en gradvis ökning av signalstyrkan kopplad till minskande fart.  Det enda som ökar på det viset är temperatur i modemet men då borde det gå dåligt igen vid omstart av ett redan varmt modem.

Det finns många inlägg om problem med E398 och/eller uppkoppling mot en eller flera master samt hoppande mellan olika LTE band och UMTS. Någon uppenbar förklaring till ett gradvis förlopp som det nu nämnda finns inte beskriven, inte heller förloppet som sådant, åtminstone inte bland de användarerfarenheter vi här tagit del av.

För att komma vidare måste vi därför komma ur din beskrivningsram och ha bättre observationer. Läs på om RSRP, RSRQ, telenors dashboard i dator, låsning till ett LTEband i tiny.
Temperatur på modemet har folk bara känt men inte mätt kopplat till signalnivåer. Det kanske vore indicerat här, t ex med en billig displaytermometer med sond från kjelle eller classe.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Ökande signal minskande hastighet

JohanCh skrev:

Hejsan.

Jag har ett för mig lite lustigt problem. Jag har en Panorama MiMo rundstrålande antenn ansluten till ett Huawiu E398 modem som är direkt anslutet i en Dovado Tiny. Det hela sitter för tillfälligt lite dumt placerat på min vind, men fungerar efter förhållandena bra, bortsätt från en liten detalj.

När jag startar upp systemet och det har kopplat upp sig mot Telenor så får jag 45% signalstyrka på 4G, och för tillfället enligt Bredbandskollen ca 15Mbit/s ner och ca 6Mbit/s upp. Helt ok kan jag tycka med tanke på montering av antenn etc. Dock är det så att med tiden så ökar signalstyrkan som rapporteras i Dovadon och då går överföringshastigeheten och svarstiderna upp, och någonstans kring 60-65% brukar det helt sluta fungera. Men efter en omstart är man tillbaka på en 45% och allt fungerar kanon igen.

Varför fungerar det sämre med ökande signal?

/Johan

vad har du för modell av e398 ?
finns många modeller av den, vissa är extrmt dåliga.

montera även modemet pekandess upp, och placera modemet långt från routern, samt rikta wifi antenner från modemet.
routern visar troligen både signal och störningar, så hög % kan betyda sämre signal, och då lägre hastighet och högre ping.

man kan montera en powerd usb hubb imellan modem och router ifall modemet drar mer ström när det blir varmt, då sänks hastigheten osv.

enklast är att prova med annat modem.

men kopiera in
programversion och hårdvaru version .
har modemet ett eller två antennkontakter?
har det en, så byt modem då dom var inte bra.

4

Sv: Ökande signal minskande hastighet

Hejsan och tack för era svar.

Modemet jag har är ett E398. Kan dock inte hitta någon hårdvaruversion, men gissar att det står på modemet, vilket tyvärr inte sitter så tillgängligt. Programversion i modemet är 11.335.21.10.422 och programversion i Dovado Tiny är 6.1.1. Jag kör Tiny i "bridge mode" då jag har en Cisco router hängandes efter och vill ah publik IP i den, och därför har jag stängt av Tiny's inbyggda WLan kontroller. Så den borde inte störa.

Efter att ha läst jonasolof's inlägg så låste jag modemet till 2600 bandet på 4G och så här långt har jag inte upplevt några problem längre. Jag ligger ganska stadigt på en ner hastighet kring 20Mbit/s och en upphastighet kring 5Mbit/s och svarstider kring 25m. Signalstyrkan ligger enligt Dovado på 45-50%. Jag gissar att jag inte kan få bättre med tanke på min placering av antennen. Tanken är att den skall flyttas ut till en av gavlarna när tid finnes. Just nu sitter den på vinden, riktad mot den närmaste masten, men det är ju dels en allt det normala som ett hustak består av i vägen samt att den mer eller mindre tittar in i en takkupa, så förhållandena är inte de mest optimala.

Jag kan dock återkomma mer reultat när jag fått ut antennen på utsidan.

Tack för era uppslag.

/Johan Ch

5

Sv: Ökande signal minskande hastighet

Panoramas mimo rundstrålande antar jag är den fyrkantiga plastburken, inte det svarta krysset - för det finns två.

Burken har max förstärkning 2,5 dB och så försvinner väl det tredubbla i kabelförlust. Enda vinsten är möjlighet till bättre placering och renare signal med mindre reflexer. Det finns ingen bra mimo panelantenn för 2600 att köpa ännu, Funkwerk har inte släppt sin än.
Så nu märker du inte av gradvis ökande procent och fallande fart?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.