1

Tråd: Stänga av roaming?

Hejsan, jag har alldeles nyss installerat mitt modem jag fick från Alltele idag men jag fattar inte varför det går i Roaming, roamar eller vad man ska säga. Hur stänger man av det? Modemet är ett Huawei 173 om det hjälper.


http://s6.postimage.org/uuzgk4asd/Roaming.jpg

2

Sv: Stänga av roaming?

fuhquake skrev:

Hejsan, jag har alldeles nyss installerat mitt modem jag fick från Alltele idag men jag fattar inte varför det går i Roaming, roamar eller vad man ska säga. Hur stänger man av det? Modemet är ett Huawei 173 om det hjälper.


http://s6.postimage.org/uuzgk4asd/Roaming.jpg

Kolla under Tools-->Options så att alla inställningar på APN är rätt

3

Sv: Stänga av roaming?

thomson69 skrev:
fuhquake skrev:

Hejsan, jag har alldeles nyss installerat mitt modem jag fick från Alltele idag men jag fattar inte varför det går i Roaming, roamar eller vad man ska säga. Hur stänger man av det? Modemet är ett Huawei 173 om det hjälper.


http://s6.postimage.org/uuzgk4asd/Roaming.jpg

Kolla under Tools-->Options så att alla inställningar på APN är rätt


Jodå där är allt rätt sad


http://s6.postimage.org/oju93p9jx/Snart_vansinning.jpg


Alltså det måste ju finnas i själva windows man borde kunna justera?

4

Sv: Stänga av roaming?

Varför måste du stänga av det?

5

Sv: Stänga av roaming?

andy78 skrev:

Varför måste du stänga av det?


Nja jag vet inte egentligen. Känns som om hastigheten blir lidande bla. Sen iom det är telias nät det ska gå på borde det väl göra det oxå? Men jag stör mig väl mest påt bara kanske wink

6

Sv: Stänga av roaming?

Det kanske är roaming för att Alltele inte har något eget nät. Det är bara när man är i annat land än det där simkortsoperatören finns som det finns anledning att ge akt på roaming.

I ditt MDMA visas tele2 som operatör för PLMN 24005 men det är tele2s och telias gemensamma UMTS nät. Du kan dock kontakta Alltele och säga att det är lite konstigt att modemet visar roaming när du använder ett teliaanknutet APN. Det finns ingen PLMN för mobilt Alltele enligt den förteckning jag sett. Jag tror att det är MDMA som visar fel. Kolla med annan dashboard.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Stänga av roaming?

jonasolof skrev:

I ditt MDMA visas tele2 som operatör för PLMN 24005 men det är tele2s och telias gemensamma UMTS nät. Du kan dock kontakta Alltele och säga att det är lite konstigt att modemet visar roaming när du använder ett teliaanknutet APN. Det finns ingen PLMN för mobilt Alltele enligt den förteckning jag sett. Jag tror att det är MDMA som visar fel. Kolla med annan dashboard.

Normalt sett så lägger opertören in en "overrride" på sim-kortet så att nätet mappas till ett lämpligt namn. På ett AllTele-sim borde alltså 24005 mappas till "AllTele", på ett Telia-SIM till Telia, på ett Comviq/T2 SIM till motsvarande. Det verkar som att antingen saknas detta, eller så läser inte MDMA detta korrekt och lör på någon standardlista för nätens namn.

/M

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-12 19:26:13)

Sv: Stänga av roaming?

Påminner mig om det problem jag hade då jag försökte använda ett telenorsim i en AVM6840 router mot en telenor 2600 mast i juni i år.  Loggen sade PLMN not allowed. Då hör det till  saken att telenors PLMN tidigare tillhörde Vodaphone som är en av de stora operatörerna i den tyska routerns hemland.

Lustigt nog funkade routern senare då jag använde ett sim från universal telecom som med eget APN använder telenors nät.

Ska bli intressant att se om problemet uppstår igen då AVM snart kommer med en internationell version av routern.

PS PLMN 24005 är vare sig telia eller tele2 utan det gemensamma bolaget Svenska UMTS-nät AB liksom 24024 är Net4Mobility. Telenor varskodde användare om att de kan komma att se 24024 i telefonen istället för Telenor under en övergångstid. Såg det när mitt belgiska telefonsim roamade till detta PLMN i göteborg häromdagen. Tyska MWConn kör förmodligen med gammal lista liksom MDMA - om det nu är så att  listan ligger i connection managerns mjukvara.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.