1

Tråd: Mobiltbredband i USA

Jag ska vara 3 veckor i USA och funderar på om det finns motsvarigheter till kontantkortsbredbanden som vi har här i Sverige som man kan köpa och tanka på. Är det någon som har erfarenheter av av man ska väljs?
Fungerar det i hela USA eller bara i den delstat som man köper kortet i?
Kommer inte använda Internet jätte mycket så räcker med ett par gigabyte.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

2

Sv: Mobiltbredband i USA

Kolla på verizon eller sprints hemsida.
Finns säkert nåt prepaid.

3

Sv: Mobiltbredband i USA

Patrik skrev:

Jag ska vara 3 veckor i USA och funderar på om det finns motsvarigheter till kontantkortsbredbanden som vi har här i Sverige som man kan köpa och tanka på. Är det någon som har erfarenheter av av man ska väljs?
Fungerar det i hela USA eller bara i den delstat som man köper kortet i?
Kommer inte använda Internet jätte mycket så räcker med ett par gigabyte.


Kolla här:

http://www.holidayphone.se/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Mobiltbredband i USA

Patrik skrev:

Jag ska vara 3 veckor i USA och funderar på om det finns motsvarigheter till kontantkortsbredbanden som vi har här i Sverige som man kan köpa och tanka på. Är det någon som har erfarenheter av av man ska väljs?
Fungerar det i hela USA eller bara i den delstat som man köper kortet i?
Kommer inte använda Internet jätte mycket så räcker med ett par gigabyte.

Jag vet inte var du skall vara i USA, men generellt sett så är mobiltäckningen inte superbra om man jämför med Sverige.

Där du oftast har hyfsad täckning finns också massor av fri WIFI.
I stort sett alla motell har gratis WIFI utan lösenord och även Starbucks, fastfood kedjor .o.s.v.

Kontantkort med donglar som i Europa finns nästan inte alls, och de få som finns är inte direkt billiga.
I det avseendet känns USA lite "old school"

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-01 05:22:08)

Sv: Mobiltbredband i USA

Har du en laptop med dig så installera metageeks gratisprogram inSSIDer. Där får du en överblick på alla wlan i grannskapetoch vilka som är öppna och signalstyrka på vart och ett. Med en wifidongle till vilken man kan ansluta en lite bättre antenn (dlink lång vertikal) brukar det funka än bättre. Man får inte göra så så visa det inte.

Med Connectify i laptopen kan man sedan ansluta andra enheter till wlanet som en ipad..

Apples grejor är dåliga på att hitta öppna WLAN.

Kom ihåg att USA delvis använder andra frekvenser för mobilt nätverk och mobiltelefoni än Europa. Se till att ta med dig en gsmtelefon som funkar i USA och en bra dongle, t ex Sierra wireless. Berätta sedan om du hittade kontantkort...


I södra USA är det än mer old school. För några år sedan var det ont om wifi och dyrt som attan på sunkiga motell, till och med på flygplatsen i Atlanta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.