1 Senaste redigerad av kungmats (2012-09-28 08:52:25)

Tråd: Vilken antenn? 2G 3G

Hej
Har en polare som bor långt ut i skogen med mycket dålig mottagning på sitt mobila bredband.
Kan ni rekommendera någon riktigt bra antenn som ändå inte kostar skjortan, men inget lågprisskräp heller?

Tack på förhand!

2

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

är det 3g eller 2g som den skall vara till?

vad är det för modem den skall anslutas till?

finns det tex någon planerad 4g utbyggnad på operatörens webbsida?

vet du vart masten är placerad? och hur långt bort den står?

köra modemet i datorn, eller i en router?

detta behövs som grund info.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-28 17:05:27)

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

Standardlösningen är poyntings logperiodiska flerbandsantenn. Bara att koppla in, man behöver inte kunna eller förstå någotom mobilt bredband. Ca tusen spänn.

Fat det är bra om man har en hum om vart man ska rikta den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

Jag rekommenderar att titta på blocket eller möjligen i köp och säljdelen i forumet här. En poynting antenn är ett bra alternativ.. En begagnad antenn är precis lika bra som en ny antenn

5

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

Ursäkta Mitt sena svar och tack till er som kommit med förslag.

- Till närmaste (enligt vad jag kan hitta på täckningskartor) 3G sändare är det uppskattningsvis 17km över berg (vi snackar obygden här), men han får som sagt var signal idag, men ack så usel.

- Modemet är ett Huawei E220. Finns det uttag för antenn på det eller lägger man det i en "klämma" eller byter man kanske modem istället? Förslag på annat modem? ... 4G är inte att tänka på de närmsta 100 åren smile ... men att komma upp i typ en stabil 3Mbit/s skulle vara rena lottovinsten här.

- Är det den här antennen ni menar? http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:4467818

6

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

Rea just nu... http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4895

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-07 20:11:22)

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

Skippa gamla E220 som saknar antennuttag och köp ett modem med uttag för antenn. sierra wireless är bäst på 3G pga hur antennen är kopplad. Rekommenderar USB309 eller senare. Eller huaweiE392.

En 3G panelantenn från poynting är ett bra val men glöm dom där induktva överförarna. Halva antennförstärkningen går förlorad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av kungmats (2012-10-08 04:53:35)

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

jonasolof skrev:

Skippa gamla E220 som saknar antennuttag och köp ett modem med uttag för antenn. sierra wireless är bäst på 3G pga hur antennen är kopplad. Rekommenderar USB309 eller senare. Eller huaweiE392.

En 3G panelantenn från poynting är ett bra val men glöm dom där induktva överförarna. Halva antennförstärkningen går förlorad.

Kollade på Sierra men dom modemen blir för dyra, så det får bli ett Huawei E392. Vad är det för kontakt på det modemet? SMA? ... passar kabeln som har sms-hane direkt från den här antennen (som jag antar att ni menar att jag behöver) http://www.dustinhome.se/product/501062 … -2900-mhz/

Tilläggas ska också att modemet ska sitta i en Dovado Tiny router.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-08 06:28:48)

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

Det är TS9 på E392 och SMA på poyntingantennerna så adapter behövs.

Det finns poyntng panelantenn för 3G eller de dyrare log periodiska flerbandsantennerna du länkade till. Även på 3 G förbättrar dubbla antenner förbindelsen i den mån modemet ger möjligheten och det gör E392. Utgångspunken är att det är svag signal och knepig terräng, så det är ingen idé att rekommendera grejor på marginalen.

Det bör finnas begagnade USB309 att köpa. Samma kontakt.Anledningen till att jag rekommenderade sierramodemet är att jag vet att det fungerar bra på 3G,bättre än t ex huawei E169 som ändå var ett bra modem men där antennkontakten bara kopplar till diversityingången och inte till sänd/mottagningsingången.

Jag vet inte hur pass bra 4G modemet E392 är på 3G. Har inte jämfört mellan E392 och  USB 309.

Vitsen med E392 är naturligtvis att det också klarar 4G och är lätt att låsa upp. Sierramodemet säljs olåst och är därmed osubventionerat och dyrare.

Jag ska testa E392 i tiny på 3G  nu på förmiddagen av annat skäl men det blir utan ansluten antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

Tack för info, men är en panelantenn lika bra som den långa jag länkade till? ... tyckte dessutom att panelantennen var dyrare när jag kollade.

Jag har googlat Sierramodemet men kan inte hitta att det finns att köpa längre. Hittar inget begagnat heller. Det finns ett som heter 319 men inte 309.

Så om jag ändå väljer huaweimodemet så menar du att det går att koppla dubbla antenner till det?
Då kan man ju börja med en och se om det räcker.
Sätter man i så fall en vertikalt och en horisontellt ... eller? Min polare kör med Telia och det är skapligt pris på E392 bundet till Telia och jag behöver inte krångla med att låsa upp det heller.

11

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

Bästa modem för 3G torde vara sierra 312u, har även dubbla antenningångar.

Teliabundet huawei E392 säljs fortfarande i vissa butiker för 599 med kontantkort, fanns i Göteborg igår. Att låsa upp är lite pyssligt första gången innan man riktigt hajat gången, men dc- unlock har ändå gjort det väldigt lätt. Håll bara redan på koden som ges, den används även vid kommande upplåsningar. Det tar inte fem minuter att låsa upp ett modem när man är van. Fast det är en liten fördel att ha en separat iinternetuppkoppling.

Med de långa antennerna har man antenner för 4G också då det kommer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

ok, men 312u blir för dyrt.
Jag behöver inte låsa upp E392 eftersom han använder telia.
Är det en eller två antenningångar på E392

13

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

två uttag på e392

ett sitter under locket där micro sd monteras och det andra under det lilla locket på samma sida av modemet.

14

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

G-Man skrev:

två uttag på e392

ett sitter under locket där micro sd monteras och det andra under det lilla locket på samma sida av modemet.

Tack! smile

15

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

G-man, vilken är din efarenhet av E392 när det finns många basstationer inom hörhåll?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

jonasolof skrev:

G-man, vilken är din efarenhet av E392 när det finns många basstationer inom hörhåll?

3 el 4 G ? eller allmännt?

17 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-10 04:53:12)

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

4G men  också allmänt. Vid en installation i går i Göteborg var det hopplöst att få modemet att funka jämnt med telia eller telenor. Speedtest.net gav bra fart ibland men så stannade nedladdningen upp. Då hade jag ändå låst på 2600 i Tiny.

Telenor toppade 25 mbit/s ned men var också ryckigt

Det slutade med att vi låste modemet på telia 3G som gav ca 10 ned och 1 upp.

Telias utbyggnadskarta för 4G visade 4-5 2600 master i närheten men alla skymda av hus eller kullar så noll chans till line of sight. Signalsoppa.

Ingen yttre antenn användes och signalen i tiny var inte bättre än 64%. Fyrglasfönster, sammanbyggda trevånings radhus.

Nu var det här hos en bekant för vilken det som vanligt framstod som komplicerat och onödigt att använda yttre antenn. Här hade små cubical quads kunnat vara till nytta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

kungmats skrev:
jonasolof skrev:

Skippa gamla E220 som saknar antennuttag och köp ett modem med uttag för antenn. sierra wireless är bäst på 3G pga hur antennen är kopplad. Rekommenderar USB309 eller senare. Eller huaweiE392.

En 3G panelantenn från poynting är ett bra val men glöm dom där induktva överförarna. Halva antennförstärkningen går förlorad.

Kollade på Sierra men dom modemen blir för dyra, så det får bli ett Huawei E392. Vad är det för kontakt på det modemet? SMA? ... passar kabeln som har sms-hane direkt från den här antennen (som jag antar att ni menar att jag behöver) http://www.dustinhome.se/product/501062 … -2900-mhz/

Tilläggas ska också att modemet ska sitta i en Dovado Tiny router.

Det kanske är på plats att nämna att du också gärna skall ha en minst 50cm lång kabel mellan USB modemet och Tiny'n, allt enligt Dovado själva. Kolla in deras youtube klipp om just det. Det påverkar nog inte mottagningen dock...

//Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

19

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

jonash skrev:

Det kanske är på plats att nämna att du också gärna skall ha en minst 50cm lång kabel mellan USB modemet och Tiny'n, allt enligt Dovado själva. Kolla in deras youtube klipp om just det. Det påverkar nog inte mottagningen dock...

//Jonas

Tack för påpekandet. Jag har sett den videon, men om jag nu kopplar yttre antenn till modemet så borde inte inverkan vara så stor, eller tror du det strålar mycket ändå så att dom stör varandra?

20

Sv: Vilken antenn? 2G 3G

kungmats skrev:
jonash skrev:

Det kanske är på plats att nämna att du också gärna skall ha en minst 50cm lång kabel mellan USB modemet och Tiny'n, allt enligt Dovado själva. Kolla in deras youtube klipp om just det. Det påverkar nog inte mottagningen dock...

//Jonas

Tack för påpekandet. Jag har sett den videon, men om jag nu kopplar yttre antenn till modemet så borde inte inverkan vara så stor, eller tror du det strålar mycket ändå så att dom stör varandra?

många modem kopplar inte bort den interna antennen, så problemet kommer att kvarstå med yttre pinne.