1

Tråd: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Efter ha tröttnat på Dovado Tiny som jag fick med mitt Telenor 4G abonnemang så inhandlade jag idag en Netgear MBRN3000 router. Enligt efterforskande så skulle den vara kompatibel med USB modemet och LTE.
Det var hyfsat enkelt att installera och ställa in inställningar så att det gick att koppla upp sig. Dock så är jag osäker på om det verkligen går på 4G nätet. När jag går in på routerns sida "Router status" så ser jag att "Network mode" är UMTS. Är inte detta samma som att det går på 3G nätet? Är inte så insatt i detta så tacksam för svar. Har skickat fråga till Netgear support men inte fått svar...

Kopplar jag in modemet direkt i datorn så får jag nerladdningshastighet på mellan 25-35 Mbit/s medan det inkopplat i routern bara kommer upp i ca 15-17 Mbit/s.

Någon annan som har denna uppsättning av hårdvara med Telenor 4G som har samma/annan erfarenhet?

Det finns ju en del inställningar i routerns "Mobile broadband settings". Jag har ställt in följande:

Land: Sweden
Internet-leverantör: Användardefinierad
Åtkomstnummer: *99#
APN: internet.telenor.se
PDP-typ: IP

2

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Ja, UMTS. Är 3G.

4G brukar kallas LTE.

3

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Har precis samma problem får inte routern att ansluta till något annat än umts. Står ju på deras hemsida att den klarar av e398 med telenor lte. Fick du rättsida på problemet?

4

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Går det inte att byta frekvens nånstans? Typ: 4G 900MHz Only.

Telenor kör ju med 2600MHz och 900MHz.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

frassebagare skrev:

Har precis samma problem får inte routern att ansluta till något annat än umts. Står ju på deras hemsida att den klarar av e398 med telenor lte. Fick du rättsida på problemet?

Jag hittar inte detta på netgears hemsida. Har du en länk?
Får bara 3g med E398

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

6

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Tror inte att denna router klarar 4g lte. På deras hemsida står det att den klarar 3g och 3g+.
Senaste fw stöder modemet E398 men inte 4g. Rätta mig om jag har fel.

/brian

7

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

brian45 skrev:

Tror inte att denna router klarar 4g lte. På deras hemsida står det att den klarar 3g och 3g+.
Senaste fw stöder modemet E398 men inte 4g. Rätta mig om jag har fel.

/brian

Så är det nog

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

8

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Hej här har du en länk till modem stödet för sverige http://www.netgear.com/3gsupport/mbrn30 … weden.aspx står klart och tydligt Telenor Huawei E398 (LTE)

9

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Står ju även på deras hemsida att det är en 3G/4G router http://www.netgear.se/service-provider/ … N3000.aspx har ett support ärende hos netgear som teknikerna där håller på att kolla på angående detta hör av mig när jag får svar.

10

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Där ser man, hade varit kul att testa då jag har en netgear liggandes...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

11

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Hur går det med 4g i denna router?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

12

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Någon lösning på detta?

Har precis samma problem.

13

Sv: Telenor 4G + Huawei E398 + Netgear MBRN300

Fick ett mail av Supporten på Netgear om att de utvecklat en ny mjukvara som de ville att jag skulle testa. Glad som tusan kopplar jag upp routern och uppgraderar, men till min stora besvikelse, samma tråkiga UMTS...inget LTE.
Jag meddelat supporten detta, hoppas på lösning. Då återkommer jag.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket