1 Senaste redigerad av Discover (2012-09-11 18:59:15)

Tråd: Täckningskarta

Ser nu att Telenor har en ny typ av täckningskarta.

4G - Upp till 80 Mbit/s
4G - Upp till 60 Mbit/s <---- Ny, verkar finnas där upp till 80 Mbit/s finns, (2600 MHz)
4G - Upp till 32 Mbit/s  - Går ej längre att se "signalstyrka" genom täckningskartan.
3G – Upp till 32 Mbit/s
3G - Upp till 16 Mbit/s
3G - Upp till 6 Mbit/s
3G - Upp till 384 kbit/s
GPRS


http://www.telenor.se/privat/kundservic … karta.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Täckningskarta

De på Telenors och Bredbandsbolagets kundtjänst hade ingen aning om detta. Jag fick berätta för dem att det hade skett en förändring på kartan, men varför det hade gjort det kunde ingen av de svara på.

Men jag skulle tro att det handlar om de ställen där de slår ihop sitt 2G-nät med Tele2 och därmed kan utöka bandbredden, upp till 60Mbit/s på 900-bandet. Titta på Gotland, där Telenor och Tele2 har slagit ihop sitt 2G-nät - det är det enda stället där det finns upp till 60Mbit/s utanför 2600-bandet smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Täckningskarta

careface skrev:

De på Telenors och Bredbandsbolagets kundtjänst hade ingen aning om detta. Jag fick berätta för dem att det hade skett en förändring på kartan, men varför det hade gjort det kunde ingen av de svara på.

Men jag skulle tro att det handlar om de ställen där de slår ihop sitt 2G-nät med Tele2 och därmed kan utöka bandbredden, upp till 60Mbit/s på 900-bandet. Titta på Gotland, där Telenor och Tele2 har slagit ihop sitt 2G-nät - det är det enda stället där det finns upp till 60Mbit/s utanför 2600-bandet smile


Ja, de va som tusan... men så ska det ju bli i övriga Sverige också som jag fattat det...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Täckningskarta

Ja, precis. Det var planerat att de skulle slagit ihop sina nät i helgen, men av någon anledning gjordes inte det. Den 6/7 oktober ska näten slås ihop i mälardalen, om det sker då eller blir förskjutet återstår att se smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Täckningskarta

careface skrev:

Ja, precis. Det var planerat att de skulle slagit ihop sina nät i helgen, men av någon anledning gjordes inte det. Den 6/7 oktober ska näten slås ihop i mälardalen, om det sker då eller blir förskjutet återstår att se smile


Fint med lite info om vad som händer.

Väntar på att följande orter ska få 4G 900:

Älvkarleby / Skutskär, Ockelbo, Hofors / Torsåker, Öregrund / Östhammar, Rättvik.

Men dessa orter ska tydligen få 4G innan 2012 är slut.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-12 10:18:28)

Sv: Täckningskarta

På Öland finns 60 mbit/s t ex i Borgholm. Fältstyrkan ändras exakt lika för 60 och 80 när man flyttar markören. Men inget 60 finns vid 900 masten nära mig så jag tror inte att 60 är en variant på 900 utan snarare en variant på 2600. Kryssar man av 60 och 80 ligger 32 kvar. Telia har redan 10 MHz bandbredd på 800 men kommer inte upp i mer än 50 mbit teoretiskt max.

Edit: jag hade fel. På Gotland överensstämmer nu utbredningen av 32 och 60 helt med för GSM typisk bild medan 80 är begränsat till Visby. Flyttar man markören samvarierar fältstyrkan för 32 och 60 helt. Så allt talar för att 900 nätet används för 60 mbit och det kan bara ske gnom ökad bandbredd. Visar sig i telenor dashboard. Att det sedan är 900 kan man verifiera genom att låsa på 900 i DWR923 eller dovado tiny.

Konstig diskrepans mellan hur det ser ut på Gotland och på Öland. Även kring Stockholm så följer utbredningen av 60 den som 80 har medan 32 verkar följa 900 utbredning, dvs yttäckande. Varför över huvudtaget visa 60 som helt följer 80? Det är konsekvent genomfört. Överallt där det finns 80, dvs 4G visar kartan nu även 60. Det ät troligen en temporär grej i väntan på att mer 60 på 900 införs för att det ska se bättre ut - eller så är det skillnad på abonnemang.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Täckningskarta

Hittade denna info på Comviq´s facebook:

Hej vänner! För att fler kunder ska få bättre kvalité på samtal och surf, uppgraderar och utökar vi just nu vårt 2G-nät på västkusten och i Skåne. Det innebär att du under lördag och söndag kan uppleva samtalsstörningar och även att texten 24024 visas i displayen istället för Comviq i dessa områden. Vi hoppas på ditt överseende och arbetar på att färdigställa uppgraderingen så fort som möjligt. För mer information om vårt nya förbättrade 2G-nät, gå in på comviq.se/kundservice.


Det betyder väl att de "slår ihop" 2G näten nu ?

( Comviq/Tele2 GSM med Telenor GSM)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Täckningskarta

I helgen så kommer det slås ihop i västkustområdet, därefter 6/7 oktober i Mälardalen.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Täckningskarta

I början av sommaren pratade jag med supporten som berättade för mig att 4g där jag bor skulle uppgraderas till 60 mbit inom tre månader, måste vara det här han pratade om?

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

10

Sv: Täckningskarta

Det borde vara det ja!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Täckningskarta

Det hade varit topp om det stämmer, 60mbit ute på vischan! Bara att vänta och se...

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

12

Sv: Täckningskarta

Ja, man får hoppas att det lever upp till förväntningarna!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Täckningskarta

När jag körde igång med mitt mobila bredband 80 mbit i början året eller när det nu var hade jag inte speciellt höga förväntningar (efter att i flera år haft tres mobila bredband). Satan i gatan vad bra det har fungerat, mycket stabil uppkoppling, 15 mbit ned och 10 upp med svarstider under 20ms mitt ute på landet, jag är mycket nöjd!
Visst kan man disktuera kvaliteten på dlinken och på telenors support, men när man väl accepterat dlinken för vad den är så fungerar uppkopplingen kalasbra!
Om nu den här uppgraderingen ger mig dubbelt så snabb uppkoppling är det nästan så att jag ska åka ner till telenorbutiken och hångla upp människan bakom disken smile

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

14

Sv: Täckningskarta

krilluri skrev:

När jag körde igång med mitt mobila bredband 80 mbit i början året eller när det nu var hade jag inte speciellt höga förväntningar (efter att i flera år haft tres mobila bredband). Satan i gatan vad bra det har fungerat, mycket stabil uppkoppling, 15 mbit ned och 10 upp med svarstider under 20ms mitt ute på landet, jag är mycket nöjd!
Visst kan man disktuera kvaliteten på dlinken och på telenors support, men när man väl accepterat dlinken för vad den är så fungerar uppkopplingen kalasbra!
Om nu den här uppgraderingen ger mig dubbelt så snabb uppkoppling är det nästan så att jag ska åka ner till telenorbutiken och hångla upp människan bakom disken smile

Om du bor i Skåne eller på Västkusten så bör du redan imorgon märka någon slags skillnad smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: Täckningskarta

careface skrev:
krilluri skrev:

När jag körde igång med mitt mobila bredband 80 mbit i början året eller när det nu var hade jag inte speciellt höga förväntningar (efter att i flera år haft tres mobila bredband). Satan i gatan vad bra det har fungerat, mycket stabil uppkoppling, 15 mbit ned och 10 upp med svarstider under 20ms mitt ute på landet, jag är mycket nöjd!
Visst kan man disktuera kvaliteten på dlinken och på telenors support, men när man väl accepterat dlinken för vad den är så fungerar uppkopplingen kalasbra!
Om nu den här uppgraderingen ger mig dubbelt så snabb uppkoppling är det nästan så att jag ska åka ner till telenorbutiken och hångla upp människan bakom disken smile

Om du bor i Skåne eller på Västkusten så bör du redan imorgon märka någon slags skillnad smile

Kan saga att jag har jävl...höga förväntningar, bor I en av de kommuner som enligt Telenor ska påverkas av arbetet.

16

Sv: Täckningskarta

Ha inte för höga förväntningar eftersom du troligtvis kommer bli missnöjd då! Tänk på att Tele2 anger hastigheten upp till 25Mbit/s för samma område där Telenor anger upp till 60Mbit/s wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

17

Sv: Täckningskarta

careface skrev:

Ha inte för höga förväntningar eftersom du troligtvis kommer bli missnöjd då! Tänk på att Tele2 anger hastigheten upp till 25Mbit/s för samma område där Telenor anger upp till 60Mbit/s wink

Nä jag vet, men man kan ju drömma big_smile

18

Sv: Täckningskarta

careface skrev:

Ha inte för höga förväntningar eftersom du troligtvis kommer bli missnöjd då! Tänk på att Tele2 anger hastigheten upp till 25Mbit/s för samma område där Telenor anger upp till 60Mbit/s wink


Det är väl för att Tele2 inte har brytt sig i att uppdatera täckningskartan...


Och Telenors täckningskarta blev ju jäkligt dålig nu om man jämför med innan.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Täckningskarta

Discover skrev:
careface skrev:

Ha inte för höga förväntningar eftersom du troligtvis kommer bli missnöjd då! Tänk på att Tele2 anger hastigheten upp till 25Mbit/s för samma område där Telenor anger upp till 60Mbit/s wink


Det är väl för att Tele2 inte har brytt sig i att uppdatera täckningskartan...


Och Telenors täckningskarta blev ju jäkligt dålig nu om man jämför med innan.

Fast de anger hastigheterna olika ändå, Tele2 anger LTE900 till upp till 25Mbit medans Telenor benämner den som upp till 32Mbit. Sen så får vi ser hur Telenors respektive Telenors ser ut nu efter helgen. F.ö tror jag inte att man struntar i att uppdatera en täckningskarta när det är positivit för operatören. Skaffar du helst upp till 60Mbit eller upp till 25Mbit - om du skulle bo på Gotland? wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

20

Sv: Täckningskarta

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Ha inte för höga förväntningar eftersom du troligtvis kommer bli missnöjd då! Tänk på att Tele2 anger hastigheten upp till 25Mbit/s för samma område där Telenor anger upp till 60Mbit/s wink


Det är väl för att Tele2 inte har brytt sig i att uppdatera täckningskartan...


Och Telenors täckningskarta blev ju jäkligt dålig nu om man jämför med innan.

Fast de anger hastigheterna olika ändå, Tele2 anger LTE900 till upp till 25Mbit medans Telenor benämner den som upp till 32Mbit. Sen så får vi ser hur Telenors respektive Telenors ser ut nu efter helgen. F.ö tror jag inte att man struntar i att uppdatera en täckningskarta när det är positivit för operatören. Skaffar du helst upp till 60Mbit eller upp till 25Mbit - om du skulle bo på Gotland? wink

Av tidigare erfarenhet så har Telenor varit snabbare att uppdatera sin täcknigskarta.

Självklart "upp till..." 60 Mbit/s... Jag bor redan i ett 2600 område.

Det jaq tycker blev dåligt med Telenors karta var att möjligheten att se signalstyrka försvann.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: Täckningskarta

Nu är det ändrat igen, upp till 60Mbit/s finns endast på Gotland just nu - alltså endast på de ställen där de har slagit ihop nätet med Tele2.

Vad menar du med att du inte kan se signalstyrkan? Det fungerar för mig!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22 Senaste redigerad av Discover (2012-09-15 23:44:46)

Sv: Täckningskarta

careface skrev:

Nu är det ändrat igen, upp till 60Mbit/s finns endast på Gotland just nu - alltså endast på de ställen där de har slagit ihop nätet med Tele2.

Vad menar du med att du inte kan se signalstyrkan? Det fungerar för mig!


Tidigare så kunde man klicka på valfri plats på kartan och kunde då se på höger sida hur stark mottagningen var på den markerade platsen, det går inte längre.

Signalstyrkan visades, tänk dig täckningspinnarna i en mobiltelefon.


Någon som vet hur snabb upplänken på 4G / LTE 900 är ?

Tycker detta är lite lite, eller så var det inte bara jag som använde masten...

Mätte i ett område med endast 4G / LTE 900 med en E589.

http://www.speedtest.net/android/247483168.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Täckningskarta

Det fungerar för mig, syns inte staplarna för dig?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

24

Sv: Täckningskarta

Jahapp - ingen skillnad för mig, what so ever.

4G 900 bandet - runt 8Mbit upp och ner. Mellan -66-70 i signal
4G 2600 bandet - obrukbar då signalen fluktuerar för mkt. Mellan -83- 100 i signal.

3G - 20-23Mbit ner och 3-4 upp.

Allt är nog hittepå, de har inte gjort noed tongue

25

Sv: Täckningskarta

Man kan fortfarande se fältstyrka i telenors karta.

Skulle Gotland vara det enda stället där telenor och tele2 kör gemensamt med Net4 mobility hittills? Under denna helg skulle telenor göra arbeten i västra Götaland och utöka täckningen. Det varskoddes om att det kunde stå 24024 i telefonen i stället för operatörens namn. Det är PLMN för net4mobility.

Jag har hittills aldrig sett 24024, bara telenors 24008 och tele2s 24007.

24005 är PLMN för tele2s och telias gemensamma 3G stationer.

Färska uppgifter från PTS

http://www.pts.se/upload/ovrigt/tele/te … an_mnc.pdf

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.