1

Tråd: Tips på firmware

Halloj

Jag har kört jensen 3G och en telenor E1750, fungerade kanon. Kopplade ner ibland men inte mer än att man kan acceptera det. Jag uppgraderade sen till en E367, fortfarande jensen, och där började problemen. Nu hade jag nerkopplingar flera gånger om dagen och ibland var jag uppkopplad men kom inte åt nätet. Jag provade uppgradera firmware i jensen men utan framgång. Jag införskaffade då en dovado tiny och det blev bättre. Nu efter många timmars surfande har jag köpt ett E392 som jag kör i tiny, fortfarande telenor. Detta funkar nu kanon igen!
Under alla dessa timmar på diverse forum har jag förstått att firmware/drivrutiner och hårdvara inte alltid passar ihop och att alla leverantörer av routrar med 2G/3G/4G har ett rent helvete att få det att funka.

Jag har nu också köpt en Asus WL-330N3G, Draytek VigorFly 200, Netgear WNR3500LV2 plus att jag har min Dovado Tiny som jag tycker fungerar kalas. Asusen och Drayteken använder jag i jobbet (springer runt med laptop lite här och där) men netgearen har jag för att leka med. Jag har provat att ladda tomato by shibby på den och försökt få mitt E367 att koppla upp utan framgång. Jag köpte då ett ZTE MF190 som jag också försökt med utan framgång. Återigen efter många timmar på nätet så hittade jag ett foruminlägg där shibby själv skrev att han använder usbserial, sierra eller option drivare för att köra "alla" modem. Både mitt E367 och MF190 får fel i loggen där dessa drivare inte känner igen modemen.
Känns ju skakigt att "alla" modem ska köra på en generic drivare á la windows. Då är det ju inte så konstigt att det inte fungerar. (Ja, det finns script som ändrar device ID osv. men det är om möjligt än mer hotfix på servicepack som inte fungerade.)
Efter lite mer letande hittade jag en DD-WRT firmware som jag laddade men den hade inte stöd för 3G modem så nu kommer frågan:

Har ni tips på firmware till som fungerar till 2G/3G/4G modem på en trådlös router??

2

Sv: Tips på firmware

wrt är ett garage bygge, och ska ej förvänta mer stabilitet.
men e389 med wrt funkar stabilt för mig iaf.
problemen kommer bla av  att operatören fimparsina kunder efter x timmar. detta skapar problem i modem fw bla.
sedan kickas anslutna modem ut om belastningen på masten är kritisk - då blir det ofta...

modemen är avsedda för tillfälliga uppkopplingar ej 24/7 som dom används.

detta avser 3g

3

Sv: Tips på firmware

Vilken version/build av dd-wrt kör du?
Är det samma usbserial/sierra/option drivrutiner?

4

Sv: Tips på firmware

kör huawei, med eget kompilerat wrt.
avsikten var att bla plockaut antenndata via dom extra serieportarna.
den är byggd för wrt-vpn brygga, och det funkar.
saknar gui fnv.
annat kom ivägen för färdigställande.