1

Tråd: Dwr-923 och dlink 655

hej jag har en dwr-923 och dhcp är på och wlan. den är på övervåningen.
sen har jag en dlink 655 (nere) som jag vill koppla in i nätverket med dhcp avstängd med med wlan på på den med
.
som jag har nu så 923 wlan på dhcp på
655 wlan på  dhcp av  men om jag kopplar in mobilen trådlöst så får jag inget ip via 655.
men kopplar jag in mig på 923 kommer ip direkt.
hur skall det vara korrekt

Mvh Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

2

Sv: Dwr-923 och dlink 655

koppla LAN TP sladd mellan routrarna, ha dhcp igång på endast den routern son har internaetanslutningen.

ge internet routern ip # 192.168.0.1 och den andra routern 192.168.0.2

ställ dhcp range/leses på 192.168.0.100 till 192.168.0.199


ev måste lan kabeln mellan routrarna vara korsad, om routen är ointellegent.

borde funka med de flesta routrar, annars måste man detalj styra mer.

3

Sv: Dwr-923 och dlink 655

måste han ha tp-kabel mellan(litet instick)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Dwr-923 och dlink 655

Jonny skrev:

måste han ha tp-kabel mellan(litet instick)

om routern klarar att brygga via wifi så behövs det inte, men 99% av alla routrar klarar det inte.

men kör routern wrt så finns funktionen tex.
sedan ger tp kabel stabilare anslutning med högre hastighet då flera wifi nät i samma område kan krocka/störa varandra.

tex dator-wifi-router-wifi brygga-router- 4G brygga-isp...

kommer att ge dålig ping, och således dålig bandbredd med största sannorlikhet, men även bli ostabilt. tex går åskan och det blixtrar någon mil bort är risken stor att wifi blir stört och alla wifi länkar tappas.
kan räcka att grannen svetsar eller någon startar en gammal dammsugare i huset.
osv.

5

Sv: Dwr-923 och dlink 655

aha

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6 Senaste redigerad av bredbandsbloggen.se (2012-09-01 11:24:59)

Sv: Dwr-923 och dlink 655

wikings1 skrev:

hej jag har en dwr-923 och dhcp är på och wlan. den är på övervåningen.
sen har jag en dlink 655 (nere) som jag vill koppla in i nätverket med dhcp avstängd med med wlan på på den med
.
som jag har nu så 923 wlan på dhcp på
655 wlan på  dhcp av  men om jag kopplar in mobilen trådlöst så får jag inget ip via 655.
men kopplar jag in mig på 923 kommer ip direkt.
hur skall det vara korrekt

Mvh Wikings1

Nej, nej, nej. Kör du 2 routrar med dhcp på samma subnät får du släckt ditt nät.
Låt dhcp vara på båda routrarna. Koppla en kabel mellan den som är kopplad till ditt modem och routern på nedervåningen. Låt första routern vara med sin ip på 192.168.0.1 och den andra ställer du på 192.168.1.1 istället och så behöver du inte göra någonting mer. Den första routern kommer att ge ip mellan 192.168.0.2-100 och den andra 192.168.1.1-100
Det kan vara bökigt att koppla en lång sladd från över till undervåningen och det brukar vara enklare att köra via elnätet. Kolla hur faserna är kopplade och om du kan hitta samma fas på båda våningarna. Sedan använder du en D-Link powerline adapter i kontakter på båda ställena.

bredbandsbloggen
Ge kritik på din bredbandsleverantör, se vad andra säger om olika bredbandsleverantörer.

7

Sv: Dwr-923 och dlink 655

du vill väll inte ha olika enheter i samma hus i olika subnet?...då ser enheterna inte varann.

hade stängt av dhcp i router-2 på bottenvåningen - ge den fast ip på 192.168.0.2 ( om router 1 har 192.168.0.1)

thats it.... alla enheter ser varann i samma nät som du kommer att ha i huset om du vill

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Dwr-923 och dlink 655

håller med, bbloggens lösning skapar problem med lan nätet.
en dhcp router, resten slavar utan dhcp.
ge routrarna en unik ip bara så funkar det.
har haft det så sedan tidigt 90 tal med tp nät.
även kört liknande med äldre coax nät.

9

Sv: Dwr-923 och dlink 655

ifrågasätter även det där med att kolla faserna???? är ingen elektriker men att köra "homeplugs" vilket verkar funka bra vad jag vet..... där spelar det ingen roll hur faserna är = plugga i o kör bara = fast är ingen elektriker som sagt utan tycker bara det verkar lite konstigt att skriva så bara smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: Dwr-923 och dlink 655

Övergång sker mellan faserna genom t ex tvåfaselement men i vissa installationer där faserna direkt går åt var sitt hål i hus kan man få dålig signalövergång med homeplugs. Det finns grejor att stoppa i proppskåpet som hjälper till med signalöverföring mellan faserna men det kostade nästan tusenlappen.

Jag föredrar Devolo homeplugs som har bra programvara för att testa att varje länk funkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Dwr-923 och dlink 655

jaha där ser man smile klockrent eller hur vikings1

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )