1

Tråd: Telenor 4G - Funkar ej i datorn

Hej,

Har en konstigt problem med mitt Telenor 4G abb. Har haft det i drygt ett år nu och från start har modemet (Huawei E398) suttit inkopplat i Tiny-router och allt har funkat finemang. Nu så tänkte jag ta med mig modemet när jag ska åka iväg och sätta det direkt i datorn, men då upptäckte jag ett problem.

När jag testar att använda modemet direkt i datorn med Telenors programvara Mobile Partner så upptäcks modemet och jag kan ansluta utan problem. Jag kommer dock inte ut på internet så att säga, inga web-sidor, ingenting funkar och ändå säger Mobile Partner att jag är ansluten på 4G med 70% signalstyrka (-63dBi). Tittar jag i statistik-vyn i programmet så händer inget varken med siffrorna eller grafen när jag t.ex. försöker komma åt en websida...

Någon som har något bra tips på vad det kan bero på och hur det kan lösas? Tycker jag provat vad jag kan utan framgång...

Tack!

2

Sv: Telenor 4G - Funkar ej i datorn

funkar det direkt i annan dator ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Telenor 4G - Funkar ej i datorn

Jonny skrev:

funkar det direkt i annan dator ?

Har prövat i både den bärbara jag tänkt ta med mig samt en stationär. Båda med Win7, ingen funkar.

Har senaste programvaran från Telenor.

4 Senaste redigerad av Jonny (2012-09-02 08:34:54)

Sv: Telenor 4G - Funkar ej i datorn

rätt apn ? internet.telenor.se

om så - avinstallera programvaran i laptop - starta om dator - installera igen programvaran som finns på modemet

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Telenor 4G - Funkar ej i datorn

Jonny skrev:

rätt apn ? internet.telenor.se

om så - avinstallera programvaran i laptop - starta om dator - installera igen programvaran som finns på modemet

Japp, rätt apn inställd.

Har provat att installera och installera om både nyaste och modemets programvara utan framgång tyvärr :-(

6

Sv: Telenor 4G - Funkar ej i datorn

Iskall skrev:
Jonny skrev:

rätt apn ? internet.telenor.se

om så - avinstallera programvaran i laptop - starta om dator - installera igen programvaran som finns på modemet

Japp, rätt apn inställd.

Har provat att installera och installera om både nyaste och modemets programvara utan framgång tyvärr :-(

start menyn - kör - cmd

vad säger ipconfig/all

har du fått DNS?

7

Sv: Telenor 4G - Funkar ej i datorn

Tro det eller ej, men nu har den helt plötsligt börjat fungera efter två dagars pillande! smile

Kom på att jag har en gammal Samsung netbook som skräpar i förrådet så jag rotade fram den och satte i modemet där, döm av min förvåning när det fungerade direkt på första försöket! Provade då att sätta in modemet i vanliga bärbara och vips så fungerade det även där.

Konstig äro tekniken ibland!

Tack för er tid och hjälp!

8

Sv: Telenor 4G - Funkar ej i datorn

hehe--- välkommen till tekniken underbara värd

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )