51

Sv: mjukvara

Det ser ju ut som om den är nyare, kom den in av sig självt eller hur fick du den?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

52

Sv: mjukvara

av sig självt

53

Sv: mjukvara

detta är vad som finns just nu:
Firmware

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

54

Sv: mjukvara

Vissa fick en ny firmware helt automatiskt utan någon som helst info innan!   http://i.imgur.com/rPskw.png
Även jag körde med denna pirat?version innan jag upp?graderade till den senaste officiella 1.2.9.36:a från D-Link!
Undrar vilken version som ramlar in nästa gång och vad som egentligen pågår?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

55

Sv: mjukvara

Under "Help" finns följande hjälp...

http://i.imgur.com/PC7D0.png

...skulle vara kul om funktionerna skulle finnas i verkligheten!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

56

Sv: mjukvara

Det låter mest tryggt att behålla min orginal firmware från Telenor....jag har inte världens snabbaste 4G men
den är stabil och funkar hela tiden utan avbrott

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

57

Sv: mjukvara

Helt rätt! Hade jag också gjort om det där med porten till min kamera hade fungerat.
I nuläget funkar allt väl och jag är nöjd, men väntar naturligtvis också på Telenor´s update som förhoppningsvis tar kål på alla dessa buggar.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

58

Sv: mjukvara

Kört hyfsat bra nu med den Firmware jag laddat ner.

Det är enstaka hängningar, och jag har kommit på ett snabbare sätt att få tillbaka kontakten med Internet igen än att starta om D-link. (som tar 2-3 minuter på sig för att starta upp)

Går in i datorns nätverksinställningar, till DNS-fliken, där jag lagt tillbaka mina OPEN DNS och Googles DNS..
Flyttar om turordningen, trycker Spara>Utför..och förnyar DHCP-tilldelningen sedan rullar det på i full fart igen..
Gör jag på några sekunder...:-) 

Skrev till Telenor igen om att de måste fixa detta idiotfelet om de ska få nöjda kunder.

Humorn är flytvästen på livets flod

59

Sv: mjukvara

Jag har nu uppdaterat min firmware men får inte portarna att öppna sig, det fungerar om man lägger enheten i dmz men inte annars. Har jag missat något?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

60

Sv: mjukvara

Jag kör med Telenor´s firmware sedan en tid igen...
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 620#p38620

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

61

Sv: mjukvara

Nu får dom snart komma med något nytt tycker jag.

62

Sv: mjukvara

fattar inte vad det är som krånglar, hos mig funka allt klockrent...vad är som inte funka @Mr.T, vad vill du göra eller hur gör du?

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

63

Sv: mjukvara

Jag vill kunna komma åt kamera och datorer utifrån, men jag tror det blev nått fel med uppdateringen då jag inte kommer ut på nätet med den.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

64

Sv: mjukvara

aaaså, för att jag kommer åt mina greyer utan problem

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

65

Sv: mjukvara

Jag fick min router för cirka två veckor sen, och då hade den 1.2.11.36 redan när jag startade den.
Helt förvånad insåg jag efter en stund att det inte går att stänga av DHCP servern i router, eller ändra vilken DNS-server den ger klienterna vid DHCP-lease.
Jag har en egen DNS-server hemma för att alla mina mediaspelare, mediaservers, NAS-servers, WiFi-fjärkontroller med mera ska hitta varandra. Men den är det alltså ingen som kan använda med denna inbyggda DHCP server, och som då alltså inte går att stänga av.

Så jag ringer Telenors support.
"Man måste gräva lite"
Jaha, var då menar du?
"Vet inte, det bör gå" "Kanske företaget bredbandssupport.se kan hjälpa dig?"
Ska jag betala för support på en produkt jag köpt av er menar du?
"Ja, jag kan ju inte hjälpa dig".
Finns det nån ny firmware jag kan testa då, där man kanske lagt till möjligheten att stoppa DHCP-servern?
"Ja det kan du göra"
Fast var hittar jag mjukvaran?
"På vår supportsida"
Fast den versionen är ju äldre än den jag har?
"Jaha, men då får du prova med brendbandssupport.se"
Men jag har ju köpt tjänsten 4G av er, och då fått denna routern. Och den fungerar ju inte tillsammans med mitt hemmanätverk om inte DHCP-servern stängs av eller lämnar en annan DNS server. Finns nån annan router?
"Nej, den här ska du ha för den är mer avancerad"
Fast min gamla d-link router från 2006 gick ju detta att göra, menar du att den då var ännu mer anvancerad än denna?
"Njae"
Så då kan jag alltså inte använda er 4G tjänst såvida jag inte lägger ner alla andra tjänster jag har i hemmet?
"Nej det kanske är så"



Antar att ni anar min irritation och frustration här...
Jag kan ju ha kvar min "gamla" Netgear-router och sätta denna D-link routern på WAN-sidan, men inte f*n ska jag behöva ha dubbla routers för en sån sketen sak som att stänga av en service i routern?
Låter helt sjukt i mina öron...

Det här med automatiska firmware updates, kan vi anta att de kommer från Telenor?

66

Sv: mjukvara

ok...dhcp servern går ej att stängas ner.
jag behöver inte heller en egen dns-server.

wifi-fjärkontroller har jag inte.

men allt annat har jag och det fixar jag i d-linken med
1) fasta ip-adresser (DHCP--Reserved IP)
2) NAT--Portmapping och Special Applications
3) wifi på d-linken är avstängd
4) från en switch går jag till en powerline adapter, den andra  powerline sitter mitt i hused med en accesspoint kopplad, i den är dhcp avstängd.

så allt som ska ha wifi funka där med.
alla burkar ser det vad de ska ser och gör det vad ska...så jag ser inga tekniska problem.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

67

Sv: mjukvara

Jag håller med dig, har samma bekymmer. Känns rätt epa att behöva ha dubbla routrar för man få det som man vill. Kör själv med dubbla routrar, har gjort det sedan dag ett. Förutom det går det som tåg hos mig, bra hastighet, bra pingtider, stabit som tusan, har inte haft många avbrott sen jag skaffade mitt abbonemang hos telenor. Bara lite drygt att behöva ha en extra liten låda hänga på väggen för att slippa dhcp-servern samt att kunna köra portmappningarna som man behagar.

Telenors support utav det hela kan man ifrågasätta. Ringde rätt frekvent i början. Nu har jag gett upp det helt och hållet, vill ha man något att fungera får man lista ut det själv. Helt stört.. behöva ringa en betalsupport för en produkt man redan betalar för. Idioti!
Pratar genom mitt yrke med många olika supportinrättningar, telenor är utan tvekan den sämsta. Inte nog med att människorna man får prata med är okunniga och beroende vem man pratar med får man olika svar på samma fråga, har många utav de jag pratat med varit rent av otrevliga.

Kort och gott, tjänsten är bra, hårdvaran sisådär, supporten usel.



DHCP skrev:

Jag fick min router för cirka två veckor sen, och då hade den 1.2.11.36 redan när jag startade den.
Helt förvånad insåg jag efter en stund att det inte går att stänga av DHCP servern i router, eller ändra vilken DNS-server den ger klienterna vid DHCP-lease.
Jag har en egen DNS-server hemma för att alla mina mediaspelare, mediaservers, NAS-servers, WiFi-fjärkontroller med mera ska hitta varandra. Men den är det alltså ingen som kan använda med denna inbyggda DHCP server, och som då alltså inte går att stänga av.

Så jag ringer Telenors support.
"Man måste gräva lite"
Jaha, var då menar du?
"Vet inte, det bör gå" "Kanske företaget bredbandssupport.se kan hjälpa dig?"
Ska jag betala för support på en produkt jag köpt av er menar du?
"Ja, jag kan ju inte hjälpa dig".
Finns det nån ny firmware jag kan testa då, där man kanske lagt till möjligheten att stoppa DHCP-servern?
"Ja det kan du göra"
Fast var hittar jag mjukvaran?
"På vår supportsida"
Fast den versionen är ju äldre än den jag har?
"Jaha, men då får du prova med brendbandssupport.se"
Men jag har ju köpt tjänsten 4G av er, och då fått denna routern. Och den fungerar ju inte tillsammans med mitt hemmanätverk om inte DHCP-servern stängs av eller lämnar en annan DNS server. Finns nån annan router?
"Nej, den här ska du ha för den är mer avancerad"
Fast min gamla d-link router från 2006 gick ju detta att göra, menar du att den då var ännu mer anvancerad än denna?
"Njae"
Så då kan jag alltså inte använda er 4G tjänst såvida jag inte lägger ner alla andra tjänster jag har i hemmet?
"Nej det kanske är så"



Antar att ni anar min irritation och frustration här...
Jag kan ju ha kvar min "gamla" Netgear-router och sätta denna D-link routern på WAN-sidan, men inte f*n ska jag behöva ha dubbla routers för en sån sketen sak som att stänga av en service i routern?
Låter helt sjukt i mina öron...

Det här med automatiska firmware updates, kan vi anta att de kommer från Telenor?

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

68

Sv: mjukvara

Ni som har versionen 1.2.11.36:

Kan ni fortsättningsvis logga in er via SSH-konsol?

user: root, password: admin

Det funkar bra med original firmware version. Skulle det funkar då kan man kanske stänger av DHCP och DNS via konsolen, fast det måste man göra efter varje restart.

Finns det inget projekt där ute att "hacka" firmware filen för att inför sina egna ändringar?

69

Sv: mjukvara

har du 1.2.11.36 ?
jag har på: 1.2.9.36 och hitta inget annat.

nej...jag kommer inte in med ssh. skulle man kommer åt med ssh så skulle det inte var ett problem och stänger av DHCP och DNS för alltid.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

70 Senaste redigerad av cookie (2012-08-29 18:17:13)

Sv: mjukvara

tack för svaret.

Men då skippar jag uppdatering. Jag vill har full koll på min router (inkl. tillgång via SSH). Men kanske är det ett spännande uppmaning att starta Debian, montera in firmware filen, öppnar SSH igen och försöker spela in detta istället? Vi får se om detta kunde funkar.

71

Sv: mjukvara

Hittade det här:

http://wiki.maemo.org/Modifying_the_root_image

Kan inte detta också funkar för oss?

72

Sv: mjukvara

Stäm telenor i class action. Bristerna med dhcp och dns är fundamentala.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

73

Sv: mjukvara

Ny firmware finns att ladda ner på Telenors sida!

v.1.3.7.37

http://www.telenor.se/privat/kundservic … index.html

74 Senaste redigerad av Sven P (2012-09-28 13:01:18)

Sv: mjukvara

Mysko, den länken på Telenors sida fungerar inte för mig, kommer bara upp massa oläslig text..

Höll ner ctrl-knappen så laddades den ner..
avaktar dock med installation...(vill ju inte ha helgen förstörd om det går åt pipan)

Humorn är flytvästen på livets flod

75

Sv: mjukvara

Funkade bra för mig.
Ett helt nytt grafiskt gränssnitt i routern är väl det första man lägger märke till...

Har inte kollat igenom så mycket annat.