1

Tråd: Telenors 4G - 150 meter till masten

Hejsan,
sitter i dagsläget med abbonomang från Telenor (3g upp till 32mbit) och 800m till masten, problemet med tjänsten är det stannar upp då och då, och man får vänta 5 minuter innan bredbandet hoppar igång igen.

Efter att jag felanmält tjänsten 2 gånger vill Telenor inte längre gräva vidare eftersom dom påstått sig göra allt dom kunnat.

Istället blev jag erbjuden att antingen säga upp tjänsten och stå helt utan bredband ELLER täckna deras "4G upp till 80 mbit"
tjänst. Problematiken som JAG ser är att närmsta 4g mast ligger 150 meter från mitt hus.
Jag är alltså rädd för att detta blir för tok för nära masten och att jag drabbas av radioskugga med följd av dålig hastighet.

Enligt Telenor var detta inget problem eftersom 4G masterna jobbar på ett helt annat sett och korta avstånd ska inte vara några problem. Killen jag pratade gjorde en kvalificerad gissning på att jag skulle ha ut iaf 40mbit/s nedströms.

Vad tror ni om detta? Verkar finnas många duktiga/kunnigt folk på detta forum, så vill gärna stämma av med er innan jag beslutar mig.

2

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Välkommen till klubben för dem som bor 800 meter från mast, kör på 3G och upplever avbrott titt som tätt. Jag har exakt samma symtom, avstånd och har ett pågående felcase hos telenor. Ska imorgon på uppmaning av deras tekniker flytta min router till min arbetsplats och se ifall symtom kvarstår. Obligatoriskt enligt dem för att vilja fortsätta felsöka.

Ang 4G och för nära. Vet ej men, föreslå 10 dagars prövotid? Vill de behålla dig som kund bör de tillmötesgå dig tänker jag.

3 Senaste redigerad av olof102 (2012-08-14 17:22:32)

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

loskings skrev:

Välkommen till klubben för dem som bor 800 meter från mast, kör på 3G och upplever avbrott titt som tätt. Jag har exakt samma symtom, avstånd och har ett pågående felcase hos telenor. Ska imorgon på uppmaning av deras tekniker flytta min router till min arbetsplats och se ifall symtom kvarstår. Obligatoriskt enligt dem för att vilja fortsätta felsöka.

Ang 4G och för nära. Vet ej men, föreslå 10 dagars prövotid? Vill de behålla dig som kund bör de tillmötesgå dig tänker jag.

Tack tack!

Jag blev faktiskt erbjuden 14 dagars prövotid, men om det nu inte visar sig fungera...ja vad gör man då?
Vill ju inte gå tillbaka till ADSL med usel hastighet och vill inte heller stå helt utan bredband.

Jag vägrade faktiskt flytta mina grejjor till annan plats och det köpte dom, tyckte inte det var min plinkt att flytta runt min utrsutning för fesöka deras master.
Nej för fan, det får dom sköta själv.

Vad är det som gör att 800m till mast med 3G inte fungear, är avståndet för långt eller för kort? Fakutm är att när det väl fungerar för mig har jag ändå ut en 23-27 mbit/s vilket jag tycker är BRA för en "upp till 32 tjänst".

Men det är ju trist som fan när den ibland kopplar ner flera gånger timmen.

4

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Som du skriver så finns det kunnigt folk här som kan svara på din fråga gällande att du skulle vara för nära, jag tror att det är ok. Bara att testa enligt min mening smile

5

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Jag har ut ungefär samma som du. Min amatör bedömning är 1, fel på masten eller dess konf 2, överbelastning så att den dumpar connections 3, modem eller router har bekymmer med att låsa till en och samma mast. I mitt fall påstod tekniker att jag bor "mellan master". De kan låsa mig till spec mast, det ville han dock inte göra än.

6

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Jag upplevde samma problem som dig när jag befann mig på Gräsö, en ö som enbart har två master med någon mils mellanrum. Jag befann mig 1.2KM från närmaste mast, jag hade 27% i signalstyrka med Telenor. Det bröts väldigt ofta. Med 3 (uppkopplad mot samma mast) bröts det aldrig, så jag skulle tro att det är något konstigt med Telenor...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Kan inte se hur 150 meter ska vara ett problem så det blir radioskugga, det är nog värre att bo precis under.
Borde ju inte vara nåt problem med 800 meter heller det ska fungera så din dipp måste bero på något annat.
Jag hade utan tvekan provat deras 4g men se till att du får lov att prova på och säga upp om det inte fungerar.
Då det helst skriftligt.

Har du möjlighet att prova ditt nuvarande 3g simkort med ett annat modem?

8

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Jag glömde nämna det, men har fått modemet bytt en gång.

Har nu i alla fall beslutat mig för att hoppa på deras 4g tjänst, som plåster på såren, bjuder Telenor på dom första 6 månaderna och ger mig 14 dagars ångerrätt ifall jag inte blir nöjd!

Får dessutom en tydligen bättre Router (D-link) på köpet istället.

Återkom hur det går när utrustningen anländer!

9

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Lycka till smile

10

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Om dr hoppa melkan två master enbart på 3G riktar man en bra antenn mot den ena masten. Det finns yagi för enbart UMTS alternatvt poyntings panelantenn 3G 10 dBi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av Grey (2012-08-17 18:46:24)

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

loskings skrev:

Välkommen till klubben för dem som bor 800 meter från mast, kör på 3G och upplever avbrott titt som tätt. Jag har exakt samma symtom, avstånd och har ett pågående felcase hos telenor. Ska imorgon på uppmaning av deras tekniker flytta min router till min arbetsplats och se ifall symtom kvarstår. Obligatoriskt enligt dem för att vilja fortsätta felsöka.

Ang 4G och för nära. Vet ej men, föreslå 10 dagars prövotid? Vill de behålla dig som kund bör de tillmötesgå dig tänker jag.


Jag har också problem, bra täckning men 3g kopplar ned titt som tätt. Hjälpte att byta till apn: services.telenor.se - dock kom problemen tillbaka efter 1,5 månad.

80% täckning här med riktantenn.

Edit: EN 3g-mast inom räckhåll, nästa mast är nämligen ca 1 mil bort.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-17 18:59:42)

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Med freeware connection manager MWconn.com kan man logga en massa saker och kanske komma närmare varför det blir avbrott.

http://mwconn.net/help.html

Manual band selection huawei/mwconn med AT kommandon mm

http://www.mwconn.info/viewtopic.php?f=25&t=298

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Sådär, har nu hunnit prova 4g tjänsten några timmar, Jäklar vad överraskad man blir. Klockade upp hastigheten i 70Mbit/s ner och 22mbit/s upp på bredbandskollen!

Hoppas bara det är stabilt nu! Återkommer!

14

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

olof102 skrev:

Sådär, har nu hunnit prova 4g tjänsten några timmar, Jäklar vad överraskad man blir. Klockade upp hastigheten i 70Mbit/s ner och 22mbit/s upp på bredbandskollen!

Hoppas bara det är stabilt nu! Återkommer!

Grattis!

15

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

smile
ja vad du än gör så kontrollera inte strålningen från masten med mätare bara wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16

Sv: Telenors 4G - 150 meter till masten

Jonny skrev:

smile
ja vad du än gör så kontrollera inte strålningen från masten med mätare bara wink

Är det så illa? tongue

Jag har ju modemet stående precis bredvid mig, bör jag flytta det? smile