1 Senaste redigerad av idgforum (2012-08-15 04:56:03)

Tråd: Företag - problem med Internet och dålig täckning på Mobilsidan

Hör ofta min sambo prata om sitt företag och hur det strular. Ungefär 10 anställda så budgeten är inte oändlig. Jag vet inte vilket/vilka telekomföretag de upphandlat med men horribelt med att skräddarsy lösningar verkar det vara. Sälj och glöm, men vill ni rätta till detta, kostar det så mycket och ska det fungerar får ni betala lite till. Jag skulle gissa på Telia smile

Nu vill jag ha förslag på hur man rättar till följande:
Bättre mobil-täckning
Fungerande Internet (förslaget de fått ligger på antennutrustning  för 10 000 kr och 4G fast det inte är utbyggd just där)
Fungerande ip-telefoni

Skulle tro att Inforenda har lösning på allt men är väll mest för hemmapulare.

2

Sv: Företag - problem med Internet och dålig täckning på Mobilsidan

Jobba själv? Reka vilka operatörer som finns i trakten, var masterna finns. Telenor/tele2 framgår av telenors karta, mastläge av tele2s karta. För teli måste nan fråg för täckningsskartan är dålig. Är det 3 G eller 4G täckning?  Därefter kan man ta ställning till lämplig utrustning, routrar osv.

Tio tkr för antenner verka enbart larvigt. Jag kan inte komma på några rimliga antenner som kostar mer än fyra tkr. Bra router högst tre tkr.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.