1 Senaste redigerad av matsolsson (2012-08-10 09:22:12)

Tråd: Nåt för pensionär med iMac?

Hej!

Funderar på att skaffa Joors till min pappa som är pensionär. Han har en iMac och är sådär på datorer, men han vill kunna kolla mail och surfa lite. Jag undrar hur Joors funkar i praktiken? Alltså om det är mycket klickande för att få igång Internetkopplingen varje gång man startar datorn. Om det är typ Joors uppstartsmenyer som man måste klicka sig igenom, fönster som ska klickas bort, om man behöver in i nån osx-meny för få upp kopplingen etc.

Han är som sagt inte nån fena på datorer, så om det är för mycket kludd med Joors är det inte värt det. Lite reklam kan ha stå ut med, om det inte är för mycket kludd med den. Har kollat runt men begriper inte hur Joors funkar i praktiken, och jag vill inte lägga ut 700 spänn på nåt som blir liggande.

Är det förresten värt att lägga till 400:- för att få ZTE-modemet, om de nu blir köp?

Tack på förhand!

2

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Hej.
menar du att du kan få Surfplatta med joors för 700:- ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Nej det hoppas jag inte att jag påstått. Med 700:- syftar jag på att ett Joors-SIM + modem + frakt kostar 700:- .

4

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

aha.... smile

utan att veta hur joors funkar men det borde väl fungera lika som vilken annan surfplatta som helst eller dator för den delen med..... dvs slå på strömkanppen - starta en programvara som används för att loggut på nätet - surfa = inga konstigheter alls

tror nog att om pappa din kan starta en vanlig dator o surfa så fixar han ett joors med smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Jag kör Joors, både på surfplatta och Windowsdator - tycker inte det är några krångligheter.
Behöver du en invite till Joors så kan du PM:a mig.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

6

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Hej och tack för svar. Det låter bra att det är enkelt.

Jag har en invite men har väntat med att beställa eftersom jag inte kan hitta nån vettig info om själva handhavandet av uppkoppling etc. Kopplar programmet upp sig självt när man startar datorn, eller måste man klicka i nån meny för att det ska ske?

7

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Missade Jonnys svar när jag svarade nyss. Jag tänkte också att det borde funka som vanligt mobilt bredband, men på Joors hemsida hittar jag bara bilder på en Joors-sida som ser ut som startsida i nåt program. Och om det ska startas varje gång datorn startas så är det ju lite bökigare än fast lina. hur som helst, jag beställer och om han tycker det är för krångligt så får jag väl sälja det vidare.

8

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

blir nog bra

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Är det värt att lägga till 400:- för att få ZTE MF669?
Huwai E173 kostar 700:-
ZTE MF669 kostar 1100:-

10 Senaste redigerad av jerjo2 (2012-08-10 11:20:38)

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Hmm, E173 är det modem som brukar skickas med i 3:s kontantpaket för 49:-. (Rusta o Expert bl a).
Att låsa upp E173  fixar du via kodgenerator på mobilabredband.se.

Bara en smålännings synpunkt!

EDIT: Glömde skriva att programvaran får du, i så fall, hämta på Joors. Vid köp av modem via Joors så är den ju som medskickad i modemet och autoinstalleras.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

11

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Tack för tipset, men eftersom Joors-kontot/sim:et kostar 500:-, så tar de i praktiken 100:- för E173-modemet. Inte värt besväret att köpa modemet på Rusta för att spara 50:-. Såvida man inte gör det bara för utmaningens skull smile

12

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Ja, då var det beställt. Jag tog det billiga paketet med E173-modemet. Återkommer med mitt omdöme senare.

13

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Aha, OK!
Trodde att bara modemet kostade 500 ;-)

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

14

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

Enbart Joors-konto/SIM kostar 500:-
Joors/konto inkl modem (E173) kostar 600:-
Frakt kostar 100:-

Så totalt 700:- för konto/sim och modem, med frakt.

15

Sv: Nåt för pensionär med iMac?

såg att man inte behöver en invite längre, och tydligen kostar ZTE-modem+sim 798 sek nu...