1

Tråd: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

Hejsan,
Grejen ar att jag bor utomlands och ska aka hem till Sverige for att halsa pa min svenska familj och vanner. Problemet ar nu att jag fatt reda pa att manga svenska operatorer har sparrat ip-telefoni pa sina kontanta mobila bredband och pa sina kontantkort till mobilen... och inte ar det nagot de skyltar med, tog mig 3 fragor fram och tillbaka till felias kundtjanst for att jag skulle fa ett rakt svar och Telenors kundtjanst la pa telefonen i orat pa mig nar jag inte ville teckna abonnemang... men vem behover ett 24-manaders abonnemang for en manads visit i landet?

Har star jag som en annan idiot och vet inte hur jag ska kunna halla kontakten med min ausssie familj medan jag ar sjalv i Sverige. Vanligtvis har vi pratats vid i ca 2-3 timmar om dagen via Skype nar jag ar bortrest, men nu vet jag inte hur jag ska gora. Som gradde pa moset ar ju att delar av min familj bor pa stallen bara Telenor fungerar *suck* Men det kan jag leva med om jag kan hitta en operator som fungerar med resterande.

Ar det nagon som vet mer om de kontanta losningarna, bade vad galler bredband och skype via kontantmobil?

Tack jattemassa pa forhand!!

2

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

Tja, jag kör cellip och IP-telefon (Linksys PAP2T) över Telenors kontantkort och det fungerar. Utom då fältstyrkan blir för svag så jag inte får kontakt alls. Skype har jag inte provat.

3

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

Tjenare.
Kolla med detta kontantkort från http://www.vectonemobile.se/ om det är något för dig.

Vad jag vet så ringer man billigt till utlandet med det.


Hertzman

Har ADSL 8mbit/s Telia och mobiltbredband universal 16mbit/s och Tre med 6Mbit/s

4

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

nhu skrev:

Tja, jag kör cellip och IP-telefon (Linksys PAP2T) över Telenors kontantkort och det fungerar. Utom då fältstyrkan blir för svag så jag inte får kontakt alls. Skype har jag inte provat.

Jag kommer inte alltid att ha tillgang till strom sa det kan bli problematiskt. Vad jag ocksa forstar att att begransningarna galler nya abonnemang och inte sadana som varit lopande.


hertzman skrev:

Tjenare.
Kolla med detta kontantkort från http://www.vectonemobile.se/ om det är något för dig.

Vad jag vet så ringer man billigt till utlandet med det.

Hertzman

Klart intressant, skulle ju underlatta om jag inte kan fa skype eller annan ip-telefoni att fungera. Vet du om det gar att fa tag pa hos The Phonehouse?

Antar annars att jag far kora med trial and error. Varsta fall 3 olika telefoner... Men, vad ar annars en kvinnas handvaska till for wink

5

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

I 3s kontantkort, om du laddar för minst 200kr, så ingår 2GB surf och  IP-Telefoni, i 30 dagar.. Skaffar du deras bredband kontant så är IP- Telefoni ej heller blockerat smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

careface skrev:

I 3s kontantkort, om du laddar för minst 200kr, så ingår 2GB surf och  IP-Telefoni, i 30 dagar.. Skaffar du deras bredband kontant så är IP- Telefoni ej heller blockerat smile


Oh, allvar? Fantastiskt!!! big_smile Later som om 3 kommer o bli min foljeslagare i Sverige smile

7

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

Du kan se aktuella priser och villkor här: www.tre.se/Privat/Kundservice/Priser--Villkor/

F.ö så har 3, även fastdet står att IP telefoni inte tiloåts på vissa abonnemang, inte spärrat det smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

Vet inte när du kommer hit men just nu kör vissa butiker en Tre-kampanj på bredband kontant. Visserligen med ett gammalt modem, men fullt tillräckligt för normalbehov.
http://www.phonehouse.se/Barbara-datore … nd-Kontant

9

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

På semester i dalarna, kör telias mobila bredband kontant. funkar. låter bra. Det är 3g-nät. annars är generellt 4G-nät stabilare samtalskvalité. Mitt permanenta tele2 4G håller phonzo  ip-telefoni.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

10

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

andres skrev:

Vet inte när du kommer hit men just nu kör vissa butiker en Tre-kampanj på bredband kontant. Visserligen med ett gammalt modem, men fullt tillräckligt för normalbehov.
http://www.phonehouse.se/Barbara-datore … nd-Kontant

Sag det... tydligen har 3 en egen kampanj med battre modem for 199:- 
http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredban … epaidPage/


Ljungdahl skrev:

På semester i dalarna, kör telias mobila bredband kontant. funkar. låter bra. Det är 3g-nät. annars är generellt 4G-nät stabilare samtalskvalité. Mitt permanenta tele2 4G håller phonzo  ip-telefoni.

Problemet med Telias mobila bredband ar att de inte tillater nagon sorts IP-telefoni (enligt deras egen kundtjanst) Annars hade de ett ratt hyfsat erbjudande med 4G mobilt bredband. smile


Har fatt svar fran 3:s kundtjanst och tydligen ska det funka med alla deras tjanster. De skrev in i avtalet att det var begransat for att forbereda infor eventuella andringar framover.

11

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

Såvida du inte kör t ex skype via en vpn-tjänst som relakks. Jag har prövat skype från Belgien över relakks i Sverige. Det funkar med ipad.  För annan voip behöver du då en voip app i din smartphone.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

Relakks har jag anvant forrut och det var val mitt nasta alternativ... far helt enkelt se nar jag kommer till Sverige... later lite som om det kan bli kul med trial and error smile

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-09 13:49:31)

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

Det är bara för nya mobila bredbandsabb som telia inte tillåter voip. Jag har ett sju år gammalt, nu utökat till att gälla även 4 G.nyligen tecknade jag ett surftillägg till ett gammslt mobilt telegoniabb. Där stod i villkoren till surftillägget att voip inte medges. Det kortet sitter i den ipad jag skriver detta på.

Jag testade nu att ringa ut på Skype över 3G med denna ipad och det funkade. Men däremot  inte test siten echo123. Mitt relakkskonto var inte igång så där kunde jag inte testa.

Bottom line: i bästa fall funkar det utan vpn i alla fall.

PS jag bor också utomlands utom på sommaren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

Jag har ett gammalt pa Tele-snor, far val se om det funkar... eller sa skaffar ja nytt me 3... inte nagra storre summor direkt jamfort vad jag betalar nu. smile

Tack alla for den tid ni tagit for att kolla & for den hjalp jag fatt. Lite nya vinklar har fatt mig o tanka pa saker som jag annars inte gjort big_smile Formoligen blondinen i mig big_smile

Jag kan ju ocksa tillagga att jag har varit i kontakt med The Phonehouse ("experterna") som inte ens visste om att voip var sparrat pa kontanta mobila bredband... Sa skont med kompetent personal wink

15

Sv: IP telefoni - Kontant mobilt bredband

prova att ring skype prov telefon så att ljud fungear

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60