1

Tråd: Strul med Telenor 6mbit kontant mobilt och huawei E1750

Det är såhär att min bror som är mindre teknisk när det gäller datorer och dess kringutrustning har haft strul med sitt mobila bredband. Är ansluten hela tiden men tappar internet titt som tätt.
Har testat följande:
Flytta dongeln till annat usb uttag ingen skillnad och alla andra "support" svar det är lite kul det där med support över telefon chansen att du får nån som faktiskt har kunskapen att kunna hjälpa dig är inte stor..
Installerat om Stay Connected (som om jag förstår är inte mkt att hänga i granen men simpelt för den otekniske).
Fixat och trixat med det mesta i inställningarna både i Stay Connected och nätverksinställningar.

Antar det är nåt DNS relaterat eftersom den inte tappar anslutningen men det går fortfarande inte surfa.


Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara eller har haft liknande problem?

Han har bott på samma ställe ett par år med samma mobila bredband och alltid funkat problemet dök upp nyligen.

Kanske dongeln som har gjort sitt? Gav mig inte på att uppdatera firmware i den då jag hade väldigt begränsad internet åtkomlighet.


Mvh
Norrmanzen

2

Sv: Strul med Telenor 6mbit kontant mobilt och huawei E1750

Prova att ställa in annan DNS i den dator han använder mest. T.ex. OpenDNS 208.67.222.222, 208.67.220.220 eller Google DNS 8.8.8.8, 8.8.4.4.

Om det blir stabilare efter det så är det DNS-problem. Annars är det något annat.

3

Sv: Strul med Telenor 6mbit kontant mobilt och huawei E1750

Testade att ändra dns men inställningen sparas inte? eller det räcker inte att gå in på nätverksanslutningar->mobilt bredband->nätverk->ipv4->inställningar och ändra dns där?