1

Tråd: DWR923+Switch=problem

Hej,

Frustrerad novis i behov av hjälp...

Jag har sedan tidigare en D-Link DWR-923 från Telenor. Jag har fn varken fiber eller koppar in i huset så trådlöst bredband var enda alternativet. Routern har hittills fungerat för både trådlös och trådbunden anslutning. Jag har anslutit dator+andra enheter till LAN-portarna på routern via mediaskåp. Detta har emellertid varit en temporär setup, jag har hela tiden tänkt skaffa en switch så att jag kan mappa upp alla nätverksuttag i huset och dessutom placera routern där den har bättre mottagning. Sagt och gjort, jag köper en D-Link DGS-1024D och kopplar in den i mitt mediaskåp. Till ett av de uttag jag mappat upp till switchen ansluter jag en av routerns LAN-portar och tror att nu borde det funka. Men icke. Datorn kan ansluta trådlöst till routern men den trådbundna anslutningen funkar inte. Switchen indikerar att porten routern är mappad emot är aktiv så det borde inte vara fel på kabel. Jag har startat om alla enheter, ingen skillnad. Jag har letat efter firmware men på Telenors hemsida finns bara den version jag redan har (1.0.70.30). Det är säkert något busenkelt fel jag gjort men jag hittar det inte...

Någon som kan bidra med goda idéer? Eller helt enkelt idiotförklara och tala om vad jag har gjort galet!

Tack på förhand!

2

Sv: DWR923+Switch=problem

Borde inte vara något problem.
Det enda jag kan tänka mig som spökar är mac-adress tabellerna i routern. Prova att starta om burkarna för att nollställa tabellerna.

3

Sv: DWR923+Switch=problem

Tack. Du har säkert rätt, jag kan över huvud taget inte tekniken utan är lekman som pillar med sladdar. Jag har tidigare haft olika nätverk hemma men det här är första gången jag köpt och försökt koppla in en switch. Vilket jag trodde var en no brainer...

Jag tycker att jag har startat om alla burkar. Routern har jag startat om flera gånger. Har också anslutit till den med admin-gränssnittet och förnyat MAC-adresserna den vägen, men ingen skillnad. Det går utmärkt att hitta routern via trådlös anslutning. Routern hittar t o m andra enheter i nätet men den verkar inte möjliggöra kommunikation in till routern via det trådbundna nätet och den möjliggör inte att andra enheter ansluter till varandra via det trådbundna nätet. Jag försöker t ex ansluta en Squeezebox men den säger att den inte hittar ett ethernet och att DHCP saknas.

mvh
Jocke

4

Sv: DWR923+Switch=problem

Låter skumt. Är du säker på att du inte har något fel i kablarna?
Normalt sett ska det bara vara att koppla en av portarna på switchen till en LAN-port på routern och så ska det funka.
Har du startat om en gång så ska det räcka för att rensa mac-adress tabellerna.

5

Sv: DWR923+Switch=problem

Kan inte gärna vara ett kabelfel. När jag ansluter en pc trådlöst så kan pc'n få kontakt med min NAS. Enda sättet för routern att kommunicera med NAS är via den LAN-port som är ansluten till switchen så den måste fungera. Både router och switch indikerar också att denna anslutning fungerar.

Om jag ska dra till med en riktig lekmannabeskrivning så känns det som om routern bara "sköter sig själv". Den kan själv kommunicera med andra enheter i nätverket men den låter inte enheterna kommunicera med varandra.

6

Sv: DWR923+Switch=problem

OK, så kommunikation fungerar WLAN -> router -> switch -> NAS. Då måste ju kablarna vara hela mellan router och switch och mellan switch och NAS.

Då kanske det är något med IP-adress tilldelningen som spökar. För att enheterna ska kunna kommunicera på nätet måste de först ha fått en IP-adress av routern. Har de bara fått en IP-adress så pratar de direkt med varandra sedan utan att routern är inblandad.

Testa med din PC att ta upp ett kommandofönster och skriva
ipconfig
Då ser du vilken IP-adress PC:n har fått av routern. Gör det en gång när du är ansluten trådlöst och kommunikationen funkar. Byt sedan till trådat nätverk och kolla om IP-adressen förändrat sig.

7

Sv: DWR923+Switch=problem

jag har själf 2 st. 8port switchar på DWR-923 och det funka utan problem

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

8

Sv: DWR923+Switch=problem

Jag får fortfarande inte detta att funka... IP-adresserna för resp nätverksanslutning är olika. Utan att veta vad detta egentligen innebär så verkar det som om det är DHCP som inte fungerar. När jag försöker ansluta en squeezebox till ethernet så säger den att DHCP inte är aktiverat. När jag tittar på egenskaperna för min trådbundna anslutning på PCn så står det "Nej" på "DHCP aktiverat". Jag har startat om routern på alla sätt jag kan tänka mig och jag har återställt till fabriksinställningar. Börjar ge upp. Ska jag behöva köpa en ny router och bara använda DWR923 som modem??

9

Sv: DWR923+Switch=problem

har du provad med x-korsad tp kabel? även om router/switch har auto kan detta strula.
samma sak gäller användandet av 100mbit tp kablar mot en 1 gbit switch kan strula till det.
dvs prova med kort gigabit lan kabel först, om det ej hjälper prova "uplink kabel/korsad tp kabel - som är gigabit kabel"

tack.
:-)

10 Senaste redigerad av svenix (2012-08-02 22:25:57)

Sv: DWR923+Switch=problem

Jocke923 skrev:

Jag får fortfarande inte detta att funka... IP-adresserna för resp nätverksanslutning är olika. Utan att veta vad detta egentligen innebär så verkar det som om det är DHCP som inte fungerar. När jag försöker ansluta en squeezebox till ethernet så säger den att DHCP inte är aktiverat. När jag tittar på egenskaperna för min trådbundna anslutning på PCn så står det "Nej" på "DHCP aktiverat". Jag har startat om routern på alla sätt jag kan tänka mig och jag har återställt till fabriksinställningar. Börjar ge upp. Ska jag behöva köpa en ny router och bara använda DWR923 som modem??

Hur skiljer IP-adresserna?
Är det bara sista positionen typ 192.168.0.2 resp. 192.168.0.3 så är det OK.
Om du däremot får 192.168.0.2 i ena fallet och nånting som börjar på 169.254.x.x i andra fallet så är det problem.

I egenskaperna för ditt trådburna nätverksinterface på PC:n ska du ha DHCP aktiverat. Annars får du ingen IP-adress av routern...  sad

11

Sv: DWR923+Switch=problem

Det ser ut son i ditt andra exempel, dvs problematiskt.

Jag har inte tillgång till den pcn nu och kan inte kolla inställningen. Tror kanske ändå inte att det är där felet är. Jag har försökt ansluta två helt olika enheter och i båda fallen verkar det som om det är DHCP som felar. Den ena enheten är en squeezebox och den säger uttryckligen att nätet saknar DHCP-adress när man försöker ansluta. Jag har tittat runt i squeezeboxens inställningar men hittar inget sätt att aktivera DHCP. Tror att det är default. Det verkar väl snarare som att routern inte agerar DHCP server?

Har laddat hem ny filmware från en taiwanesisk site och försökt justera en mängd inställningar på routern men ingen förändring. Sjukt frustrerande...

12 Senaste redigerad av svenix (2012-08-03 09:13:50)

Sv: DWR923+Switch=problem

Får du en IP-adress som börjar på 192.168.x.x så har du med all sannolikhet fått den från routern. Får du en IP-adress som börjar på 169.254.x.x så är det en IP-adress som Windows och vissa andra enheter tilldelar sig själv när de inte kan få kontakt med en DHCP-server. En IP-adress som börjar på 169.254.x.x duger egentligen inte mycket till och kommer inte att fungera i ett normalt nätverk.

Hade jag varit du hade jag börjat med att plocka bort switchen och koppla PC:n direkt till en av LAN-portarna på routern för att se om den får en riktig IP-adress då? Prova likadant med squeezeboxen.

På det viset avgränsar du om problemet är i routern eller i switch + kablar?

Om det ändå är så att enheterna inte får någon giltig IP-adress när du kopplar direkt till routern så måste det bero på någon inställning eller bugg i routern. Tyvärr har jag ingen DWR-923 själv så jag kan inte guida dig exakt i menyerna där...

13

Sv: DWR923+Switch=problem

Hej

Dum fråga, kanske?
Men har du råkat koppla switchen i WAN-uttaget?

14

Sv: DWR923+Switch=problem

Tack för all hjälp! Särskilt tack förtjänar Svenix för tapper, trägen och hjälpsam insats...

Inte helt förvånande hade vi åtminstone delvis ett fall av SBS. Av skäl jag inte orkar gå igenom är det länge sedan jag använde all min hårdvara och de senaste månaderna har allt varit temporärt uppsatt ända till jag nu skulle få ordning på grejerna. Hade då glömt/förträngt att senast jag använde den stationära pc'n i ett trådbundet nät så blev jag tvungen att köra med statisk IP i det nätet. I det fallet handlade det m a o om konfiguration av anslutning. Vad gäller Squeezeboxen så kan jag faktiskt inte säga vad som fick den att funka till slut. 200 försök senare var jag precis på väg att ge upp när den plötsligt bara ansluter. Jag kan för mitt liv inte förstå vad jag har ändrat... men alla enheter funkar och allt frid och fröjd!

15

Sv: DWR923+Switch=problem

Slutet gott, allting gott!  smile

16

Sv: DWR923+Switch=problem

love happy endings:snyft

wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )