1

Tråd: slotantenner / Slitsantenner

Då någon efterfrågade en tråd omn detta, så kan väl jag starta en!

Saxar in lite inlägg ifrån cantennatråden...
Här är en kille som designar slotantenner för wlan frekvenser:
http://trevormarshall.com/waveguides.htm

På den här länken som jag tipsade om tidigare:
http://www.w1ghz.org/antbook/contents.htm

Kan man ladda ner flera PDF:er om slotantenner. Den första är den här:
http://www.w1ghz.org/antbook/ch7_part1.pdf

som beskriver beräkning av en slot-antenn rent allmänt för valfri frekvens. De samlade beräkningarna finns sedan i ett kalkylark som kan laddas ner här:
www.w1ghz.org/software/slotantenna.xls

Jag lekte lite med siffrorna och det verkar vara görbart att konstruera en slotantenn för 2,6 GHz från en vågledare med dimensionen 3 tum x 1,5 tum (tyvärr är input i kalkylarket inches...). Men får dock resultatet från beräkningarna både i mm och inches.

Sedan finns det ytterligare 4 PDF:er om slot-antenner att läsa som jag inte har börjat på ännu...
...
Så prata på!

2

Sv: slotantenner / Slitsantenner

Nåå, min första fråga är nog till Jonasolof:

Vad jag förstår är det volymen som avgör i en slotantenn, så min fråga är om den skulle kunna vara typ formad som en triangel eller kanske fortsätta på det runda spåret och göra den av ett tjokt rör (det borde vara en utmaning, det medges) men så länge volumen finns där så behöver väl inte den vara fyrkantig, eller?

3 Senaste redigerad av svenix (2012-07-21 19:48:55)

Sv: slotantenner / Slitsantenner

Jo, den behöver vara rektangulär.

Det beror på att i en rektangulär vågledare så är det maximala elektriska fältet längs med bredsidans centerlinje och det blir då relativt enkelt att räkna ut var "slotarna" skall vara.

I en cirkulär vågledare kan fälten vrida sig lite som de vill och det är därför svårt att veta exakt var slotarna skall hamna.

Citat från http://www.w1ghz.org/antbook/ch7_part1.pdf:

"If we wished to make a slot antenna in a circular waveguide, we would need to locate the point of
maximum electric field. In a rectangular waveguide, the maximum electric field is conveniently
located at the centerline of the broad wall, while in circular guide the maximum electric field is on a
line through the center but may be oriented in any direction."

4

Sv: slotantenner / Slitsantenner

svenix skrev:

Jo, den behöver vara rektangulär.

Det beror på att i en rektangulär vågledare så är det maximala elektriska fältet längs med bredsidans centerlinje och det blir då relativt enkelt att räkna ut var "slotarna" skall vara.

I en cirkulär vågledare kan fälten vrida sig lite som de vill och det är därför svårt att veta exakt var slotarna skall hamna.

Citat från http://www.w1ghz.org/antbook/ch7_part1.pdf:

"If we wished to make a slot antenna in a circular waveguide, we would need to locate the point of
maximum electric field. In a rectangular waveguide, the maximum electric field is conveniently
located at the centerline of the broad wall, while in circular guide the maximum electric field is on a
line through the center but may be oriented in any direction."

Ajj då.. Tanken var ju god.

Jag skall kolla igenom alla PDF:er  i morgon. Vad jag förstått är toleransen väldigt exakt..

Det enda jag just nu kan bidra med en kalkulator för en såkallad rektangulär vågledare. eller en slitsanten - alla slitsar smile .. Jag återkommer till diskutionen längre fram.. Jag behöver läsa på wink

http://www.wikarekare.org/Antenna/Waveguide.html

5

Sv: slotantenner / Slitsantenner

Det finns cirkulära slotantenner, de första slotantennerna var cirkulära och användes bl a föt TV där man vill ha horisontell plarisation. Googla alfort antennas och rib cage antennas, t ex

http://www.qsl.net/kd2bd/slot.html

Men det är bara den rektangulära slitsantennen som är intressant för våra behov, fr a om man ska skära i maskin.

På tal om det klumpiga med inches kan jag inte underlåta att erinra om att den officiella definitionen på längden av en inch är 25,4 mm. Tacka svenske Mått-Johansson och hans arbete för Henry Ford för det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: slotantenner / Slitsantenner

Vad gäller toleransen så läste jag någonstans att det är ok att hålla sig inom en millimeter. Det kan ju vara svårt nog, men man måste alltså inte vara exakt på tiondelen eller hundradelen av en millimeter.

Det skall också gå bra att göra slotarna med rundade ändar, typ som det blir av en roterande fräs eller liknande. Man får räkna om längden på slotarna med 2% om man har rundade ändar istället för fyrkantiga.

Jag har fått en idé om att man kanske kan tillverka prototyper av kretskortslaminat? Genom att göra ett mönster i något ritprogram och sedan föra över det till kretskortet med hjälp av fotoresist och etsa kortet precis som ett kretskort så borde man kunna etsa slotarna med ganska stor precision. Ev. kan man låta någon firma som tillverkar kretskort utföra det hela, borde inte kosta särskilt mycket.

Sedan återstår att räkna ut hur man på bästa sätt löder ihop fyra skivor av kretskortslaminat till en rektangulär vågledare? Kanske kan man tillverka hörnprofiler av tunn mässingsplåt som man löder sidorna mot?

Jag hade tänkt mig att ha kopparsidan på kretskorten inåt, men det kanske även kan funka att ha dem utåt vilket i så fall skulle göra ihoplödningen så mycket enklare. En annan fråga är om man måste fräsa ur kretskortslaminatet ur slotarna eller om mikrovågorna kan passera igenom t.ex. glasfiberlaminat som ju sägs ha goda HF-egenskaper? Nu är det ju skillnad på HF och mikrovågor men nog hade varit ganska elegant om man kunde etsa slot-sidorna av vågledaren som ett kretskort och sedan bara löda ihop ett fyrkantigt rör av kretskortslaminat?  smile

En annan tokig idé är att tillverka sidorna av masonit eller liknande skivor som är relativt lätt att bearbeta och sedan tapetsera dem invändigt med aluminiumfolie? Vad gäller slotsidan kan man göra den i masonit, fräsa ur slotarna och sedan tapetsera den med aluminiumfolie och försiktigt skära ut slotarna med en vass hobbykniv?  wink  Om man vinklar kanterna på masonitskivorna 45 grader och även tapetserar kanterna med aluminumfolie borde det räcka att spänna ihop lådan med några rektangulära klämmor för att få tilräckligt med elektrisk kontakt i hörnen.

Jag tänker att det borde vara en fördel om man kan hitta på några sådan här relativt enkla tillverkningsmetoder för att testa ut mått och prototyper innan man ev. låter en mekanisk verkstad börja fräsa i aluminiumprofiler.

Jag gillar särskilt idén med kretskortslaminat eftersom det skulle vara enkelt att löda på och om det visar sig att man inte behöver fräsa ur portarna skulle det vara ganska enkelt att tillverka dem med hög exakthet.

7

Sv: slotantenner / Slitsantenner

Vad gäller cirkulära slot-antenner så är det tydligen inte omöjligt men det kräver någon anordning som styr upp fälten hur nu det skulle se ut?

Citat från PDF:en:
"So we would require a mechanism to fix
the alignment of the electric field in the circular waveguide, and to keep it from rotating when
encountering a discontinuity such as a slot. This difficulty makes rectangular waveguide much more
attractive for slot antennas."

8

Sv: slotantenner / Slitsantenner

KRetskortslaminatet är knepigt för det har en dielektricitetskonstant som ändrar måtten. En god vän behövde en rundstrålande patch anten för gsm-nödtelefoner i hissar, att sätta på taket. Ett antennproffs gjorde en patchantenn just i kretskortslaminat, folie på båda sidor (jämför patchantenner för GPS med keramiskt dielektrikum för att få ned måtten). Det knepiga var just måttsättning och reproducerbarhet pga dielektrikumets påverkan på våghastigheten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: slotantenner / Slitsantenner

Jo, det stämmer. Jag har också läst att dielektricitetskonstanten påverkar måtten. Speciellt på slotarna kan jag tänka mig. Så jag får nog överge den idén.