1

Tråd: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

hej, jag har nu köpt denna nya routern och jag undrar hur jag gör för att bara få in 4g istället för 3g och ibland 4g?
finns det någon inställning så man bara får 4g?

2 Senaste redigerad av Masklin (2012-07-04 21:09:55)

Sv: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

Jag var just på väg att skapa en ny tråd för detta, men kan nog skriva här också.

Min router (också DWR-923) hoppar konstant från 3G till 4G, vilket gör online-spel till ett frustrerande och väldigt dåligt skämt.

Jag bor i centrala Lund, och enligt Telenor själva är det nära nog ett av de bästa områdena, så jag förstår inte vad som händer.

Om jag byter till bara 3G så är anslutningen förvisso stabil men den är kass. Kanske har det att göra med att den här routern inte kan ställas in till 2100 MHz, som Telenor sänder 3G på. Det är väldigt spännande.

Lampan på routern går från gult till grönt lika ofta som routern tappar anslutning (växlar mellan 3- och 4G?) i någon bråkdels sekund ungefär 50 gånger i minuten.

Varken mjuk eller hård reboot hjälper det minsta. När anslutningen är som bäst får jag Uppåt 70 Mbs ner och 15 Mbs upp. Att ladda ner saker är ofta inget problem, men jag spelar en del fps-spel online, och det går inge vidare när Telenortomtar kapar kopparnätet och förser en med omogen trådlös teknik.

Ursäkta gnället.

Någon som vet hur man löser detta?




Och för att svara på Twixness fråga: Gå till Extras - Radio Configuration - Radio mode - 4G. Välj 2600 MHz.

Men den ska egentligen inte byta till och från 4G och 3G om du bor lägligt, så du har nog liknande problem som jag.

3

Sv: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

twixness skrev:

hej, jag har nu köpt denna nya routern och jag undrar hur jag gör för att bara få in 4g istället för 3g och ibland 4g?
finns det någon inställning så man bara får 4g?

---> http://www.mobilabredband.se/forum/view … 807#p35807

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

Masklin skrev:

Men den ska egentligen inte byta till och från 4G och 3G om du bor lägligt, så du har nog liknande problem som jag.

Vilken firmware kör ni med?
Läs gärna... http://www.mobilabredband.se/forum/view … 917#p35917

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

Min firmware är 1.0.70.30. Den finns inte att ladda ned hos dlink, så känns lite sådär att uppgradera utan att kunna gå tillbaka.

Ska jag ändra till den nyare ändå? Är det safe? Har du provat?

Att låsa radio mode eller frekvens hjälpte som sagt inte.

6

Sv: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

1.0.70.30 Finns hos Telenor.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

7

Sv: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

Att byta firmware till nyaste hjälpte inte alls. Symptomen fortfarande de samma - tappar anslutning säg var och annan sekund, vilket manifesterar sig i en ping som konstant hoppar mellan bra till hundratals ms. Jättefrustrerande.

Vad sysslar telenor med?

sad

8

Sv: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

vad händer om du låser den på 4G 900 mhz?
vad har du fär signal styrka ..är den svag?
det låter som du bor i närheten av flera master ...pröva med en riktantenn mot den masten som är starkast

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

9

Sv: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

Aktivera loggfunktionen...den kanske kan visa dig vad som sker.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10

Sv: D-link DWR923 4G router hur ställer jag in 4g?

Jag tror att routern kan tveka om det finns en cell som ger något bättre signalstyrka RSRP men en annan är någon dB svagare men har bättre RSRQ.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.