26

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Hej!

Vill bara säga att en lösning för statisk/publik IP för företag på LTE(4G) nätet dvs högre hastighet än 6Mbit/s är inplanerad under Q2 (mot sommaren), anledningen
till att denna tjänst behövs är oftast för att undvika säkerhetsfunktionen som gör att telenor  abonnemang inte kan kommunicera med varandra då dom ligger på samma ip range.

Men är det bara brandväggen som stör så ring till kundtjänst och säg följande:
"Ring till teknik supporten och säg att dom att gå in och blocka bort brandväggen för följande abonnemang: XXXXXXXXXXX".

Detta då företagskunder ligger under en brandvägg vilket dom flesta konsumentkunder inte gör därför kan det ha fungerat med kontantkort men inte erat abonnemang.

Hoppas detta gav svar på några av era frågor.
Mvh

27

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Lite lustigt dilemma det här med tanke på att Telenor lovade mig öppna portar iom 4G. Dock så fungerade ju inte det som utlovat. Har även testat det LTE sa genom att be dom åsidosätta mig från deras brandvägg, vilket dom gjorde. Även detta utan resultat. sad

Telenor 4G(32Mbit), Huawei E398, Dovado 4GR

28

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

För mig fungerar portmappning med apn internet.telenor.se med mitt 4g abbonemang och den omtalade dlinkroutern.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

29

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

krilluri skrev:

För mig fungerar portmappning med apn internet.telenor.se med mitt 4g abbonemang och den omtalade dlinkroutern.

Fick du be dom åsidosätta dig från deras brandvägg eller fungerade det från början?

Jag har ju en Dovado 4GR. Kanske det är den som spökar?
Har testat att öppna alla möjliga portar till olika tjänster och program men inget fungerar hittills.

Ska nog prova att köra modemet direkt i datorn för att utesluta eventuella problem.

Telenor 4G(32Mbit), Huawei E398, Dovado 4GR

30

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Är inte isidosatt från någon brandvägg, för mig var det enda problemet min dwr-923. Den vägrar släppa genom trafik på vilken port jag än provade att öppna. Slutade med att jag satte en router efter dlinken i ett dmz och i den kunde jag stänga av dchp, öppna de portar jag ville och integrera den i mitt befinliga nät.

Kort och gott, dwr-923 verkar i dagsläget vara en halvfärdig produkt. Telenors support är inte heller allt för mycket att hänga i julgranen. Har själv jobbat som itkonsult i många år nu, spenderat åtskilliga timmar i telefon med olika företag och deras support. I ytterst få fall har jag varit med om en så okunnig och oegnagerad support! Ställt samma fråga till olika mäniskor på supporten, fått olika svar varje gång. De hänvisar till en betalsupport då jag själv ska betala 20 kr/minut för att få hjälp med en halvfärdig produkt jag köpt av telenor. En supporttjejs respons då jag sa att jag skulle åka ner till min lokala telenorbutik och lämna tillbaka skräpet var "okej, ha en fortsatt trevlig dag".

Man kan inte annat än att skratta...

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

31

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Hej! Jag heter Emma och jobbar på Telenors prisbelönta Kundservice.
Ställ en fråga så hjälper jag dig!https://minasidor.telenor.se/images/abonnemang/bannerdummies/emma-best-ny.png

krilluri skrev:

Man kan inte annat än att skratta...

                    -Nu förstod jag faktiskt inte alls.... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/smilie_happy_251.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

32

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Jag har inga problem med portforwarding med APN internet.telenor.se med mitt 3G abonnemang. Kör med Vololink VA-125.

33

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

krilluri skrev:

Telenors support är inte heller allt för mycket att hänga i julgranen. Har själv jobbat som itkonsult i många år nu, spenderat åtskilliga timmar i telefon med olika företag och deras support. I ytterst få fall har jag varit med om en så okunnig och oegnagerad support! Ställt samma fråga till olika mäniskor på supporten, fått olika svar varje gång. De hänvisar till en betalsupport då jag själv ska betala 20 kr/minut för att få hjälp med en halvfärdig produkt jag köpt av telenor. En supporttjejs respons då jag sa att jag skulle åka ner till min lokala telenorbutik och lämna tillbaka skräpet var "okej, ha en fortsatt trevlig dag".

Man kan inte annat än att skratta...

Jo, dom ger jag inte många ören för. Första personen jag pratade med visste inte ens vad portmappning var. Trodde jag pratade om nån port som satt i routern och började bubbla på om att jag skulle testa "andra porten". Gick inte att få den människan att förstå vad jag pratade om. Slutade med att jag avslutade samtalet och ringde upp igen varpå jag fick prata med en lite mer kunnig iaf.
Han kunde dock inte lösa mitt problem utan vidarebefodrade mitt samtal till bredbandsexperten(19kr/min). Den killen sa att det inte var något han kunde lösa heller utan att det låg på Telenors bord, varpå han då ej debiterade mig för samtalet.

Ett sista samtal till Telenor ledde mig till en IT-tekniker där som påtalade för mig att portforwarding fungerar lite si och så beroende på vilken router man hade. Låg problemet på deras sida så var det enda dom kunde göra, att lägga mig utanför brandväggen.

Telenor 4G(32Mbit), Huawei E398, Dovado 4GR

34 Senaste redigerad av gytepr (2012-04-13 10:56:34)

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Hej!
jag har också fått portmappningen att funka nu iaf
har dlinken först sen har en cisco router bakom den i cisco har jag dhcp avstängt men får en ip adress av dlinken pekar ner den till ciscso
i dlinken har den ip som cisco fått anget i dmz.
öppnat i dlinken de portar för min server har här bakom cisco kan komma åt alla porta har öppnat nu
har en dynsdns adress som funkar även om ip bytas i dlinken.
fick lite tips av krilluri iaf..

35 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-16 12:14:20)

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Jodå.. Det funkar visst med "internet.telenor.se" som APN. Jag kör själv med denna. Fjärrskrivbordet funkar som det skall iallafall.

Värt att notera är att jag har den där IP-telefonigrunkan ifrån Huawei (B683 med inbyggd IP-telefoni) De är väl tvungna att öppna upp lite för att telefonin skall fungera antagligen

36

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Jag beställde från Bredbandsbolaget 4G till 3G pris under avtalstiden för en vecka sedan. Nu är det uppkopplat och klart.
Det roliga var att först sades det att det skulle vara en Dlink router, sedan sade säljaren Thomson och det jag sedna fick var en Dovado Tiny (inte ledsen för det).

Jag har nu bryggkopplat Dovado och kopplat in den i min gamla router, en Netgear WNR3500L med Tomat 1.28 firmware.
Allt funkar bra, förutom att jag bara får 1 Mbit på 4g men 25 Mbit ner och 3,6 Mbit upp op 3G. ca 50% signal på 4G och 70% på 3G. Jag ligger inom område för 900 Mhz 4G men precis utanför 2600 mhz 4G... (inte helt säker på Mhzen men ni vet vad jag menar)

Portfoward verkar funka out of the box, man jag har bara testat på 3G eftersom jag låste dovadon till det innan jag bryggade den.

37

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

- Se till att du kör Bridge på LAN-ONLY istället för LAN+WLAN.
- Håll borta Netgear routern ifrån Huawei modemet som sitter i TINY'n. WLAN störningar.

Du skriver 1Mbps ner, men får du mycket högre på upplänken? I så fall har du säkert 2600Mhz; och störning mellan antennerna.

38

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Sam skrev:

- Se till att du kör Bridge på LAN-ONLY istället för LAN+WLAN.
- Håll borta Netgear routern ifrån Huawei modemet som sitter i TINY'n. WLAN störningar.

Du skriver 1Mbps ner, men får du mycket högre på upplänken? I så fall har du säkert 2600Mhz; och störning mellan antennerna.

Japp, jag kör LAN only på Dovadon. Modemet sitter uppe på en garderob och resten inne i garderoben, ca. 70 cm emellan.
Jag tror helt enkelt att det är kass 4G här ute, jag får nöja mig med 3G så länge.
Om jag tittar på Telenors täckningskarta så har jag två pinnar på 4G 900Mhz och inga på 4G 2600 Mhz men om jag klickar på kartan 800 m norrut så får jag fullt på båda... intressant. Detta är alltså längst ute på spetsen av Onsala halvön i Sönnerbergen.

39

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Jag hade problem med DynDNS innan och skrev till supporten och frågade om dom spärrade DynDNS och fick till svar :

Vi har ingen spärr för det men jag såg att din anslutning var inställd för en typ av brandvägg som verkar skyddande för inkommande trafik. Jag har konfigurerat om din anslutning så den ska vara öppen nu. Om det inte fungerar direkt kan du behöva koppla ifrån och sedan ansluta igen.

Efter att dom öppnat upp brandväggen funkar allt OK nu! :-D

40

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Sam skrev:

Så vitt jag vet, så finns det bara 2 undantag vad gäller detta APN:

- kontantsurf (3G)
- 4G/LTE

Vad innebär undantaget för internet.telenor.se avseende 4G?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41 Senaste redigerad av Niklas (2012-06-19 18:50:02)

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Här funkar det. Jag kör 4G. Har mätt upp 86Mbit här ute i skogen och mina portar verkar vara öppna.
Kommer ni åt http://www.hemkoll.nu ?

Jag kommer inte åt den adressen från mobilen som går via EDGE när jag är hemma på grund av usel täckning. Det är också Telenor. Med internet.telenor.se så funkar det inte att gå in på hemkoll.nu men byter jag till services.telenor.se så funkar det. Andra som inte har telenor verkar också komma in och en kompis med Telenor 3G kom också in..

42

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Jag kommer in på www.hemkoll.nu utan problem. Jag kör ADSL från Universal/TDC.
Gillar din sida! Tack för alla handfast råd om hur man kopplar upp och får det att fungera. smile
Länge funderat på att göra lite liknande saker här men inte orkat ta reda på hur. Nu tack vare dina tydliga beskrivningar kanske det blir av!  smile

43

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Niklas skrev:

Här funkar det. Jag kör 4G. Har mätt upp 86Mbit här ute i skogen och mina portar verkar vara öppna.
Kommer ni åt http://www.hemkoll.nu ?

Jag kommer inte åt den adressen från mobilen som går via EDGE när jag är hemma på grund av usel täckning. Det är också Telenor. Med internet.telenor.se så funkar det inte att gå in på hemkoll.nu men byter jag till services.telenor.se så funkar det. Andra som inte har telenor verkar också komma in och en kompis med Telenor 3G kom också in..

hade samma problem med telenor, de ordnade så att jag kör på static.telenor.se och det fixade så att jag kom åt styrsystem samt musiken på min server hemma.

44 Senaste redigerad av nybom (2012-06-27 11:12:57)

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Kör Bredbandsbolagets 4G = Telenor. Använder inte 4G just nu utan är uppkopplad på 3G iom attdet blir bättre fart då.

Har egen mailserver, inkommande SMTP (port25) funnkar, jag får alltså in mail. Däremot kan jag inte hämta mail från min mailserver via POP (port 110), inte heller verkar jag kunna skicka mail via smtp.bredand.net eller smtp.telenor.se.
Bredbandsboilagets support hänvisar till BredbandsExperten, vad de nu skall kunna göra...

Har en Dovado Tiny med port forward till den interna mailservern...

Någon?

Edit: Kom på att jag till en början körde bryggat på Tinyn till en Netgear router med Tomato firmware. Detta funkade ju fint, så problmet borde vara i Tiny routern som jag kör med endast nu, detta eftersom min netgear lade av...

Edit2: Bytte ut switchen som satt kopplad mellan Tinyn och mailservern samt några omstarter så funkar det nu...

45

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

svenix skrev:

Jag kommer in på www.hemkoll.nu utan problem. Jag kör ADSL från Universal/TDC.
Gillar din sida! Tack för alla handfast råd om hur man kopplar upp och får det att fungera. smile
Länge funderat på att göra lite liknande saker här men inte orkat ta reda på hur. Nu tack vare dina tydliga beskrivningar kanske det blir av!  smile

Kul att höra. Kör på. :-)


Angående static.telenor.se så får man bara 3G om man gör så... så alltså, nej tack. :-)