1

Tråd: Kan det vara DNS i DWR-923 som strular för mig?

Har som flera andra påpekat, problem med att D-linken tvärstannar, och det sker alltid när man ska länka till annan sida.
Kör Mac, har en TimeCapsule efter D-linken, som är satt i bryggat läge, och trådlösa avstängt.

Har låst D-linken i 3G-läge, och valt auto som frekvens..
Hastigheten är hyfsad, 25-30 Mbit/s)  eftersom jag satt upp två riktantenner (Poynting) och det rullar på bra, men så blir det tvärstopp.
Ser att webbsidan försöker ladda, men det går otroligt trögt...kan komma igång efter 5-10 minuter, så det går snabbare att starta om D-linken igen, och då är det full fart igen. 
Lampan för 3G lyser grönt hela tiden under stoppet..
Givetvis så har jag testat utan att ha Timecapsule inkopplad, och bara använt mig av D-linken, fast då trådlöst, och det låser sig då med, så jag utesluter att det har något med att jag har två routrar i rad.

Detta stoppet kan komma med täta mellanrum eller vara borta en hel dag...man blir helt knäpp..
Nu är jag inte så haj på nätverksproblematik, men jag börjar undra om det kan ha med DNS att göra.

Går det att ändra detta i D-linken, och i så fall var gör jag detta? 
Har tittat runt men vill inte pilla utan att veta vad jag gör.
Tänkte prova Open DNS eller Googles DNS för att se om det gör någon skillnad.

Humorn är flytvästen på livets flod

2

Sv: Kan det vara DNS i DWR-923 som strular för mig?

Du kan lätt testa detta, om du ändrar dina lokala DNS inställningar på din dator eller i routern så det slår på alla som ansluter.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Kan det vara DNS i DWR-923 som strular för mig?

prova dns 8.8.8.8
antingen anger du det i routern om dunkör med dhcp,
eller i datorn om du kör med statisk ip#.

tack

4

Sv: Kan det vara DNS i DWR-923 som strular för mig?

Testar Open DNS i datorn nu, dragit upp det som första val..än så länge går det bra...

Humorn är flytvästen på livets flod

5

Sv: Kan det vara DNS i DWR-923 som strular för mig?

G-Man skrev:

prova dns 8.8.8.8
antingen anger du det i routern om dunkör med dhcp,
eller i datorn om du kör med statisk ip#.

tack

Det går tydligen inte att ändra DNS i routern så kan inte få det att funka...

6

Sv: Kan det vara DNS i DWR-923 som strular för mig?

Jag ändrade till Open DNS i två av våra macars nätinställningar , en iMac och en MacBook (trådlöst) och det har fungerat hela dagen utan avbrott..var förmodligen enklare än vad jag trodde..

Humorn är flytvästen på livets flod

7

Sv: Kan det vara DNS i DWR-923 som strular för mig?

låt det gå ett par dagar, du kan återställa dns på en dator då kan du verifiera att det är dns relaterat.

hoppas det hjälper ivf.