26

Sv: Cantenna

svenix skrev:

Annars kanske detta kan vara något:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i … a291817d20

Ja det är ju någonting sådant jag söker.. Dessutom leder silver något bättre än koppar. Jag hoppas det inte gör något att den är Silverpläterad

27

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

För att sprötet ska fungera optimalt ska det ha vara exakt en kvarts våglängd när du tagit hänsyn till hastigheten i det använda trådmaterialet. Olika material kan ge en aning olika längd även om det är vid samma frekvens. Det som avgör längden är vågfortplantningshastigheten i den använda tråden, kallat Velocity factor. Den beror på dielektricitetskonstanten i det medium som omger tråden. En naken tråd i luft har bara luften som isoleringsmaterial. Här diskuteras saken:

Det var ett tag sedan du skrev detta, men har en fråga till dig om du har någon ide om hur trådmaterialet skulle påverka om man tex väljer en koppartråd som har en silverplätering.. Silver leder ju bättre än koppar...  Eller har detta ingen som helst betydelse..

28

Sv: Cantenna

Bäst är guldplätering vilket används i en del proffsutrustning. Silver är också bra, något bättre än koppar. Strömmarna går mycket ytligt, så det gör inget att skiktet är tunt. Det beror på s k skin effect. Hur ytligt vet jag inte. Men den silverpläterade tråden är en bra idé.

Kolla även designer med en kon i plåt istället för den lilla trådstumpen. Tror att det gör antennen mer bredbandig. Lägger till länk om jag hittar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Cantenna

webbsmurfen skrev:
svenix skrev:

Annars kanske detta kan vara något:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i … a291817d20

Ja det är ju någonting sådant jag söker.. Dessutom leder silver något bättre än koppar. Jag hoppas det inte gör något att den är Silverpläterad

Det borde bara vara en fördel tycker jag. Dels är silver en bättre ledare som du säger, men det är också betydligt mer vädertåligt och passar bättre i en utomhusmiljö.

30 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-17 11:04:22)

Sv: Cantenna

OBS!

De som tänker göra en Pringels Cantenna bör göras uppmärksamma på att botten av pringelsburken är försänkt med 3mm. Om dessa försänkta 3mmm är inräknade i 85.85mm (3,38inch) vågar jag inte uttala mig om. Jag hittade måttet i ett youtube klipp med någon (lärare?) på ett univeritet någonstans i USA och vet inte riktigt om detta mått är 100 eller inte.

3 mm skillnad kan göra din cantenna helt värdelös. Sitter vågledaren fel blir antennen sämre, och kan i värsta fall inte fungera alls.

31 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-22 12:51:57)

Sv: Cantenna

Jag har hittat och beställt en bit aluminiumrör. Tänka sig att man fick höra av sig till en tuningfirma, som trimmar bilar...

Här hittar du billiga aluminiumrör med inner diametern 84mm
http://alutech.se/?do=viewitem&id=ALR9030.

Maila dem och förklara längden du behöver.. De kan skära till en bit efter önskemål. Min bit kostade 160:- Vänligen tänk på att frakten kostar ungefär en hundring extra

32

Sv: Cantenna

Bra fynd. Lockar mig att göra en cantenna för 2600 4G - eller två.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Cantenna

Du får gärna bidra med mått för 2600 nätet.. Jag kanske får för mig att bygga en för 4G alternativt 5gigaherts (Wifi) nätet

34 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-27 12:26:56)

Sv: Cantenna

Jag fick hem mitt rör idag.. Jag beställde visserligen 420mm men dröm om min förvåning när måttbandet stannade på 500! 274:- med frakt och allt.. smile Helt okay

PunBB bbcode test

Nååväl.. Nu börjar man bli lite orolig när man skall ta fram borrmaskinen och borra hål för N-kontakten.. Man vet inte vilka mått man skall lita på, nätet är fullt av förstå sig påare.. Vissa säger 1/4 av burkens längd, andra säger ett fixerat mått beroende på diameter på röret.. Det är en stor skillnad. Tänk er mitt rör med diameter 84mm.. 1/4 av 50cm (är 12,5cm) och 1/4 våglängd (i burken vars info jag fått ifrån diverse kalkylpogram på nätet) som är 5,9cm. Har du koll på detta jonasolof?

35

Sv: Cantenna

med andra ord, en dyr prinels burk..  :-)

36

Sv: Cantenna

G-Man skrev:

med andra ord, en dyr prinels burk..  :-)

Japp! Hela iden är att jag håller på med en riktig hemsida om detta ämne och tänkte jämnföra ett test mellan pringelsburken och aluminiumröret..

Jag håller med att det skall vara en jävulusisk skillnad om det skall löna sig med aluminiumröret. Räknade ut att när jag byggde cantennan av pringelsburken blev det en billig historia.. exakt 120:- inklusive chips smile

Iden föddes till hemsidan för några dagar sedan.. Länk kommer till sidan när testet är klart, och resultatet

37 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-27 16:40:54)

Sv: Cantenna

Tyvärr har jag ingen bra länk för placeringen av antennsprötet. Den stående vågens längd i röret ändrar sig med rörets diameter. På ett ställe står det att sprötet ska placeras en fjärdedel av rörets längd från botten men då har de begränsat rörets längd till en vågledarvåglängd

http://www.wikarekare.org/Antenna/WaveguideCan.html

Edit: wikarekare ovan har noggrannast formel. kör på den. Röret ska vara minst 3/4 vågledarvåglängder långt men kan vara längre. Den pakistanska länken given i tidigare inlägg visar hur man får överlagrad våg när det är en halv våglängd tur och retur från sprötet till botten av röret och tillbaka till sprötet. Det är vad man vill uppnå med placeringen en kvartsvåg från botten. Men vad händer om man sätter sprötet tre fjärdedels våglängd från botten?


En till fjärdedelare

http://www.kiawahstyle.com/Antennas/index.htm

Ska se om jag hittar något annat. Man bör kunna ha ett långt rör och då krävs någon annan beräkningsgrund för sprötets placering. Edit tror inte det.

Kanske finns något här:
http://educypedia.karadimov.info/electr … ntenna.htm

Bra läsning.

http://martybugs.net/wireless/antennacomp.cgi


Nästa projekt kanske blir en slot antenn? Www.tradlost.se säljer en sådan för WLAN men han skrev till mig att knappast någon fattar hur bra de är. Den börjar med en rektangulär vågledare:

http://www.wikarekare.org/Antenna/Waveguide.html

Sedan gör man slitsar i vågledaren. Placeringen av dessa finns möjligen här

http://www.freenet-antennas.com/Waveguide/

Sedan återstår frågan hur mn gör en snygg anlutning mhttp://www.wikarekare.org/Antenna/Waveguide.htmlellan N-kontakten och röret. Blir väl till att göra en välv bussning mellan N-kontaktens platta och röret. Går väl att fila till ur aluminium. Snyggast vore om man kunde försänka skruvhålen i aluminiumröret innifrån. Det går att borra rakt igenom röret, små hål spelar ingen roll. De kan för övrigt tejpas igen med aluminiumtejp. Rostfri M2 eller M3 bör funka för att fästa N-kontakten vid röret, skruvar innifrån, muttrar utvändigt, välv bussning emellan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Cantenna

Jonasolof:
Hmma... Om vågen är konstant i röret borde det fungera med samma avstånd på två våglängder och tre..

Då får jag läsa dina länkar...

39

Sv: Cantenna

Ledsen dubbelpost..

Jonasolof:
b/g Channel 6 med 84mm diameter blir en våglängd 24cm (med 60mm till vågledaren) då borde dubbla våglängden bli som jag tänkte, 48cm.. men allt handlar om du kan hitta något som informerar om vågen är konstant inuti röret... Då borde inte det ha någon betydelse så länge man håller sig till måtten för hela våglängder

... Så jag får såga 2cm.. I can live with that.. smile

40 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-27 17:07:19)

Sv: Cantenna

Våglängden är konstant genom hela vågledaren, no problem. 60 mm till botten stämmer med kalkylprogrammet för kanal 6.

Vänta med att såga, jag tror inte det behövs. Du vill ju ändå fixa till en tratt i änden och hur inverkar den på våglängden vid den gradvisa övergången till fri luft utanför vågledaren? Eftersom vågledaren är öppen i ena änden spelar exakta längden ingen roll. Du ska ju inte ha en stående våg inne i ledaren som i en resonant orgelpipa. Jag tror att minimilängden på röret om 3/4 vågledarvåglängd är just för att man ska vara säker på att avståndet från sprötet till botten blir rätt. Är röret kortare kanske inte våglängdsberäkningen stämmer.

Jag har inte sett någon som roat sig med att sätta in dubbla antennspröt skilda 90 grader i röret. Det borde funka för polaritetsdiversitet om wifiroutern har dubbla antennutgångar som många har. Kunde vara något att testa så småningom. Eller så stör det ena sprötet det andra - vem vet? Det vore i alla fall en intressant variant att redovisa. Inte minst om man kör två sådana cantennas mot varandra för en länk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Cantenna

.. Skippar nog tratten Jonasolof, då jag har problem att hitta någon som kan valsa en tratt i aluminium i den storleken (90-100 mm)

42 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-27 20:10:26)

Sv: Cantenna

Klipp till en parallelltrapets i tunn plåt och svep den runt.Vid behov får man svarva en träkon för att ha som stöd för formen.Det kanske går med en vanlig trafikkon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-27 20:21:56)

Sv: Cantenna

När tid finns för en dag i verkstaden så ligger det på min todo lista
blir knepigt att få till 30 grader och dubbel diameter.. men det finns säkert en lösning på detta med..

tratt ligger just nu en bit ned på todo-listan. först är det svetsen och hålet för N-kontakten..

Ursäkta jag är trött, men har en korkad fråga (hjärnan sover smile ) N-kontaktens innre upphöjning är 11mm(den del som kommer vara inne i röret). skall hålet i röret vara 11 mm eller några tiondelar mer (11,5 eller 12mm)

44 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-28 07:07:36)

Sv: Cantenna

Är det denna antenn du  tänkte på jonasolof PunBB bbcode test

Jag har haft funderingar på att bygga något liknande.. Men tiden får utvisa.. Ont om tid är något jag i nuläget har ont om smile först denna som egentligen inte kräver lång tid.. bara noggrannhet

45 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-28 18:06:19)

Sv: Cantenna

Ja det är den antennen fast på bilden är slitsarna täckta med en plasttejp för att hindra spindlar mm att komma in i röreti röret. Det är en rundstrålande antenn vilket inbebär att det finnsslitsar på var sida och tt de itter å att man kan titta rakt genom profilen genom slitsar på motstående sidor.

Trådlöst.se sålde tidigare en variant med slitsar bara på ena sidan. Då blir det en antenn med riktverkan åt ett håll. Slotantentennen fungerar som en stackad dipol är varje slits motsvarar en dipol. Det finns varianter med sexton slitsar. Då blir riktverkan mycket stor i ett plan, det som ligger tvärs röret om slitsarna går i rörets längsriktning. Står röret vertikalt blir polarisationen horisontell (sant). Så man kan få till en antenn med mycket hög riktverkan i sidled men med en bred lob i höjdled genom att sätta röret horisontellt. Riktverkan närmar sig en bra parabols och förstärkningen kan bli över tjugo dB.

Här är en wiki om dimensioner för rektangulära vågledare:

en.wikipedia.org/wiki/Waveguide_(electromagnetism)

För 4g 2600 passar en aluprofil som har innermåtten ca 100x50 -60 mm. Det mindre måttet är inte kritiskt. Det bör väl vara dubbla höjden av kvartsvågssprötet men jag är inte säker.

Om problemet är att ta in en 4G mast men trycka bort dem som ligger i närheten i sidled kan en horisontellt monterad slitsantennen vara en lösning. Polarisationen blir då vertikal. För att uppnå samma riktverkan i horisontalplanet är nog en parabol bästa lösningen. Visserligen kan man lösa samma problem med två paraboler men det ser trist ut.

Funderingen om hålets diameter hängde jag inte med på. Du ska inte låta något av metallhöljet på N-kontakten komma innanför rörets inneryta, inte ens en mutter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

Ja det är den antennen fast på bilden är slitsarna täckta med en plasttejp för att hindra spindlar mm att komma in i röreti röret. Det är en rundstrålande antenn vilket inbebär att det finnsslitsar på var sida och tt de itter å att man kan titta rakt genom profilen genom slitsar på motstående sidor.

Trådlöst.se sålde tidigare en variant med slitsar bara på ena sidan. Då blir det en antenn med riktverkan åt ett håll. Slotantentennen fungerar som en stackad dipol är varje slits motsvarar en dipol. Det finns varianter med sexton slitsar. Då blir riktverkan mycket stor i ett plan, det som ligger tvärs röret om slitsarna går i rörets längsriktning. Står röret vertikalt blir polarisationen horisontell (sant). Så man kan få till en antenn med mycket hög riktverkan i sidled men med en bred lob i höjdled genom att sätta röret horisontellt. Riktverkan närmar sig en bra parabols och förstärkningen kan bli över tjugo dB.

Här är en wiki om dimensioner för rektangulära vågledare:

Http://en.wikipedia.org/wiki/Waveguide_(electromagnetism)

För 4g 2600 passar en aluprofil som har innermåtten ca 100x50 -60 mm. Det mindre måttet är inte kritiskt. Det bör väl vara dubbla höjden av kvartsvågssprötet men jag är inte säker.

Om problemet är att ta in en 4G mast men trycka bort dem som ligger i närheten i sidled kan en horisontellt monterad slitsantennen vara en lösning. Polarisationen blir då vertikal. För att uppnå samma riktverkan i horisontalplanet är nog en parabol bästa lösningen. Visserligen kan man lösa samma problem med två paraboler men det ser trist ut.

Funderingen om hålets diameter hängde jag inte med på. Du ska inte låta något av metallhöljet på N-kontakten komma innanför rörets inneryta, inte ens en mutter.

Länken funkar inte sad kommer till en vit sida där det står "http" mitt på skärmen

angående N-kontakten.. Jag har löst problemet.. N-kontakten har en upphöjning på 2-3 mm  (den del man stoppar in i hålet)

47

Sv: Cantenna

Fick inte till länken på ipad för jag kunde inte göra hakparenteser.  Nu står det som det stod i browserfönstret. Kopiera in den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-29 14:00:38)

Sv: Cantenna

Miiina damer och herrar.. Låt mig preserntera David mot Goliath..Bygget är nu klart mina herrar, dock är jag orolig att vågbäraren kanske sitter 0.5-1 mm fel på aluminiumröret, då borren böjde sig något trots förborrat hål, men det visar sig när jag provar den.

Är lite irriterad.. Beställde en pigtail den 20:de, och har betalt den samt skickat brev och frågat efter om den är försenad, men ännu har inget dykt upp och det är nio dagar sedan.. De ger fantastisk support men är inte lika duktiga på det där med att leverera beställningarna

Iallafall så här ser lillebror och storebror ut på bild.. Skall bli skitkul att se vad de nu levererar (om jag har millimeterna på min sida vill säga)

Länk till info om bygget och mer bilder kommer efter testen, (Dvs någon gång efter jag fått min kabel)

PunBB bbcode test

Jag bjuder på ytterligare en bild.. denna gång på min "rigg" jag tänkt använda mig av..

PunBB bbcode test

Såg precis till min fasa att grabben som TIG:ade ihop röret perfekt gjort en dundermiss.. Han har slipat insidan på bottenplattan.. (*di*ten!) så den där rena fina aluminiumytan är nu alldeles repig, och är då full med microgropar som kommer stänka signalerna i alla riktingar utom den riktningen jag vill ha.. Suucka..

Ja, ja.. Det ordnar sig nog..

49

Sv: Cantenna

Jag beställde pigtails fr Loh i förrgår och fick dem idag. Men det var för SMA.

Bäst är att sätta en wifidongel (rp-hane)  direkt på antennen via en N-hane med RP-sma hona adapter.

Kjell & co har nog det du behöver.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

Jag beställde pigtails fr Loh i förrgår och fick dem idag. Men det var för SMA.

Bäst är att sätta en wifidongel (rp-hane)  direkt på antennen via en N-hane med RP-sma hona adapter.

Kjell & co har nog det du behöver.

Beställt är N-Hane till R-SMA.. och det är även betalt.. Så jag får bita i det sura äpplet och vänta.. Skall skicka ett mail till på Måndag kväll om inte grejerna dykt upp..  Det har varit midsommar och sedan är det semestertider och grabbarna (vad jag luskat ut) är ute på ett stort uppdrag nere i Åhus..